bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Андрій Марусов: «Тиснути на владу без стовідсоткової підготовки - просто безглуздо»

Андрій Марусов – вже десятками років бореться із корупцією. Сьогодні він провідний український експерт з державних закупівель, голова правління українського відділення міжнародної антикорупційної мережі Transparency International та експерт Центру політичних студій та аналітики. Ми дізнавалися у пана Андрія про те, які інструменти реального впливу на владу має громада і як вона може їх застосовувати.

- Насправді, громадяни мають достатньо багато інструментів впливу. Деякі з них існують ще з часів Кучми, деякі з'явилися відносно нещодавно. Для контролю влади, в першу чергу, можна використовувати закон «Про доступ до публічної інформації», але також і численні реєстри, не кажучи вже про портал державних закупівель, який зараз, мабуть, є чи не найбільшим ресурсом публічної інформації.

Уся ця інформація є більш-менш відкритою або, у випадку закону «Про доступ до публічної інформації», її можна певним чином отримати.

По-перше, необхідно мати інформацію про владу: якими є її дії, що вона планує, які закупівлі проводить тощо. Тобто, виходити до влади, не маючи всього необхідного обсягу інформації, а також базового знання законів, постанов чи рішень місцевих органів – просто безглуздо. Оскільки будь-який чиновник може легітимно відповісти: "хлопці та дівчата, подивіться нормативну базу і ви побачите, що це претензії не до нас". І відішле вас до когось іншого. Тому, перший крок – це отримання інформації, яка допоможе зорієнтуватися у ситуації.

Другий крок – це вже використання інструментів безпосереднього впливу. Найлегша дія – це подання пропозицій. Наприклад, хтось бачить на місцевому рівні, що йде розробка якогось проекту, який зачіпає особисті інтереси жителів. Нічого не заважає цій людині об’єднатися з іншими, хто потрапив у аналогічну ситуацію, і розробити певні пропозиції стосовно проекту.

Є, звісно, і більш жорсткі варіанти. Якщо громадяни бачать, що в будь-якій формі порушуються їхні права, то наступним кроком має стати подання скарг до місцевих установ. Це можна робити окремим громадянам, але значно ефективнішими будуть колективні скарги, звернення або пропозиції.

Інший метод – використання громадських рад, які створені при обласних та районних адміністраціях, міністерствах тощо. У деяких містах громадські ради є і при міських радах. Ніщо не заважає об’єднанням громадян вступати до цих громадських рад, виштовхувати звідти тих, хто є «штучними», комфортними для чиновників учасниками. Знову ж таки, цей інструмент можна широко використовувати і для подання скарг чи пропозицій, і для публічної реакції на ті чи інші ініціативи влади.

Якщо йдеться про ситуацію на місцях, то потрібно також детально дослідити, які інструменти та методи впливу членів громади на владу прописані у статутах територіальної громади. Зазвичай, у таких документах прописуються інструменти впливу або, принаймні, декларується їх наявність. Наприклад, подання петицій – у багатьох статутах українських міст це передбачено, проте детально може бути ніде й не вказано. Щоб це стало дієвим інструментом впливу, міська рада має прийняти ряд документів.  Тут знову все залежить від тиску самих громадян, аби ці документи були прийняті, а наявні у громади інструменти почали діяти для її блага.

Для того, щоб тиск на місцеву владу був іще ефективнішим, доцільно використовувати місцевих депутатів або, якщо є доступ, і депутатів Верховної Ради. Неважливо, чи він мажоритарник з цього округу, чи будь-який інший депутат-списочник, якщо є можливість, потрібно виходити на нього, відстоювати перед ним власні інтереси, пропозиції, передавати скарги тощо. Якщо скарга буде підкріплена зверненням народного депутата, я гарантую, що реакція влади на неї буде зовсім іншою. Навіть, якщо це буде місцевий депутат або осередок будь-якої партії, звернення від них можна застосовувати для збільшення ваги вашої скарги або пропозиції.

Врешті, потрібно розуміти: якщо ми, громадяни, не будемо слідкувати за діями влади та тиснути на неї, щоб досягнути найбажаніших результатів, ніхто цього не зробить замість нас. Тільки завдяки постійному включенню до процесу спостереження та рівноправній взаємодії з владою, ми зможемо змінити ситуацію на краще.

Інструменти для контролю над діями влади:

Читайте додатково: Ділимось досвідом: як громада може контролювати дії влади?, а також Адвокасі. Практичний посібник.

Спілкувався: Сашко Кульчицький
Фото: з приватного архіву Андрія Марусова

Контакти

  • Ресурсний центр ГУРТ
  • https://gurt.org.ua/
  • (044) 296 1052
  • info@gurt.org.ua
Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 3  - Нi  

Коментарі

Віктор Оліфіров   2367 днів тому   #  

Вже вкотре пропоную цю роботу - формування пропозицій до влади та контроль за дотриманням чиновниками законів - втілити з допомогою наступного інструментарію: веб-портал, від селища до столиці, що має мінімум три розділи:
1. Пропозиції до влади.
2. Похвала чесним порядним чиновникам за зроблені діла.
3. Висвітлення фактів порушення чиновниками законів.
Це можна вирішити на суспільних началах: ентузіастів-патріотів-програмістів у нас - тисячі!
Хто і чому проти - хочу знати!!!
Якщо всі за - давайте втілювати негайно!!!

  •   Пiдписатися на новi
Ігор Алексєєв   2365 днів тому   #  

Існує дуже подібний задум "Твій місцевий депутат". Він мав чималу підтримку, але сайтами практично ніхто не користувався і більшість із них заглохло.
Я роблю із цього висновок, що з якихось причин у нашого народу вкрай низькі здібності до моніторинґу, він не може його здійснювати навіть на дуже досконалій платформі.
Треба віднайти ці причини і подолати, і це не просто. Я у своєму житті - лиш тільки починаю це робити.

На жаль, не казав би, що ентузіастів-патріотів-проґрамістів у нас багато :(

  •   Пiдписатися на новi
Сумщенко Ірина   2362 дні тому   #  

Можу пояснити, чому заглохло.Вкрай низький рівень користування інтернетом серед населення та сільських громад з-за відсутності нормального інтернету.Є навіть сільські ради, які створивши власні сайти, не користуються ними.Бо технічно неможливо, що там вже говорити про населення.Швидкість надзвичайно низька. І, дісно, програмісти - єнтузіасти- патріоти- це унікальне явище..

  •   Пiдписатися на новi
Віктор Оліфіров   2362 дні тому   #  

Шановні, мова не тільки про сайт - ніби-то це панацея - а про те, що цей інструмент варто починати як пілотний проект по якихось містах, столиці, райцентрах чи обласних центрах: зробити портал (є вже подібні), з трьома розділами, і хай народ , громади, їх починає наповнювати. ДЛя чого? Так якраз для того, щоб ініціатива громад могла діяти постійно, а не від майдану до майдану!!!
Коли з'явились перші стільникові телефони - сам для шева купував перші 4 Нубіри з Швеції в 1994 році - то це теж переважній кількості людей здавалось дорогезним непотрібом. А тепер?!
Так що не нам би втрьох пар випускати в коментарях - а донести цю ідею до потрібних ініціативних людей - я принаймні про це дбаю потроху - і коли з'явиться критична маса однодумців, проект можна запроваджувати, пропонуючи його громадам, суспільним організаціям, Громадському Радіо, тощо.
Успіхів, удачі, єднання і миру всім патріотам України!
І це - не мало!
Чому якісь кілька сотень добре підготовлених воріженьками людей можуть скоординовано тероризувати цілі області, а мільйони патріотів, що - менш організованиі і кмітливі?!

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.