ГУРТ вже знайомив своїх читачів із прикладами навчальних гуртків у Швеції. Саме у цій країні протягом XX ст. почав поширювалась цей інструмент неформальної освіти.
Видання "Навчальні гуртки" дає таке визначення поняттю гуртка:
Ірина Превор, керівник гуртка "Громадянське представництво", с. Сукачі, Іванківського району Київської області:
- З вересня 2012 року я проводила в громаді села Сукачі Іванківського району гурток "Громадянське представництво". План гуртка був розрахований на рік з подальшим підбиттям підсумків роботи та моніторингом суспільної думки.
Гурток мав на меті популяризацію ідей громадянського представництва, лобіювання своїх інтересів та надання підтримки громаді в просуванні громадських ідей та інтересів. Громадянське представництво або адвокасі – це організовані зусилля, спрямовані на системні і незворотні зміни в навколишньому середовищі – громаді, а також захист прав та інтересів членів громади.
Ідею гуртка підтримали місцеві активісти. В основному, жінки. Ми затвердили план роботи, визначили час і збирались раз на місяць.
Ми запрошували людей, які були цікаві як для самої громади, так і для преставників гуртка.
Наприклад, до нас приходив юрист, адже гуртівців цікавили питання з юридичної сфери. Також ми обговорювали як просувати свої ідеї у ЗМІ або як висвітлювати роботу, яку ми робимо в громаді. Зокрема, запрошували журналістку нашої місцевої газети Тетяну Рябокляч, і вона поділилась своїм досвідом у цій сфері.
Звісно, є труднощі. Насамперед, сільська громада досить пасивна, особливо у робочий час. Але ті люди, які стали членами гуртка, були налаштовані на роботу, адже прийшли сюди добровільно і свідомо.
Адвокасі - це щось нове і перетворення в суспільстві теж нові. Люди самі хочуть щось змінити, хоча, можливо, не знають як. Тому цей гурток став підтримкою і в інформаційному плані, і в моральному.
У гуртках здійснюється інтерактивна робота. Всі люди працюють разом і це дуже важливо. Завжди має бути керівник гуртка, який планує заняття і бере на себе відповідальність за те, як це все відбувається. Але, разом з тим, всі учасники почувають себе вільно і знають один одного. А проблеми, якими вони цікавляться, стосуються всіх гуртківців і громади загалом.
Крім того, зараз в Сукачах діє гурток "Жіноче лідерство", яким також керує Ірина Превор. Учасники гуртка - здебільшого жінки, які хочуть розвивати свої лідерські здібності для ефективної роботи з людьми. У гуртку займаються 10 активісток. Тут своїм досвідом лідерства ділиться сільський голова Петро Коноваленко. Тематика проведених занять стосується гендерного аспекту лідерства, обговорюється західна традиція жіночого лідерства, а також діяльність правозахисних та жіночих організацій.
Олександр Деркач, керівник гуртка"Подорожник", село Тарасівка Зіньківського району Полтавської області:
- Гурток "Подорожник" розпочав свою діяльність після візиту до нашого села гостя зі Швеції, експерта з розвитку технології навчальних гуртків в Швеції - Бенгта Олофа Йохансена.
Під час зборів громади, де був присутній пан Йохансен, були визначені найважливіші проблеми нашого села. Ми обговорили способи вирішення громадою Швеції схожих проблем. Саме тоді і виникла ідея організації гуртка "Подорожник", до складу якого увійшли 12 громадських активістів села різного віку.
Ми збираємось майже щотижня, в приміщенні сільської бібліотеки. Під час зустрічей обговорюємо нагальні питання села та його жителів.
Нових членів ми залучаємо шляхом особистого спілкування і запрошення на наші зібрання і концерти. Людина приходить, бачить наші успіхи і долучається сама, якщо її це дійсно цікавить.
Звісно, нам хотілось би, щоб у гуртку було більше чоловіків. Особливо їх не вистачає на масових заходах - концертах і вечорах.
До складу гуртка входять і бібліотекар, який нам допомагає у визначенні тематики заходів, і художній керівник - молода людина, яка, власне, робить постановки та організовує наші виступи, і директор Будинку культури. Тому допомоги зі сторони не потребуємо, через те, що всі гуртківці - фахівці, мають спеціальну освіту, закінчили культосвітнє училище і мають можливість впливати на нашу роботу, допомагати, коли є потреба.
Коментарі