Голова Ради з конкурентоспроможності індустрії ІКТ Ігор Лисицький вважає, що IT - компаніям потрібно знайти конкретне застосування своїм розробкам. Як цього досягти і чим зараз займається сам Ігор, читайте в інтерв'ю.
- Пане Ігоре, ви відомі як людина, яка багато сил і часу присвятила розвитку української індустрії IT. Ваш новий проект спрямований на пошук і підтримку інноваційних рішень в агросфері. Із чим пов'язана така різка зміна інтересів?
- Це не зміна інтересів. Ми працюємо в жорсткій логіці і чіткій послідовності формування продукту IT-компаній на ринках країни. Насправді ми довго йшли до цієї тематики. Сфера IT-технологій - обслуговуюча галузь. Обслуговує медицину, освіту, оборонну промисловість, сільське господарство, інші сфери. Зараз ми зміщуємо фокус нашого акселератора на технологічні проекти в агро-сфері. Фокус для IT. Ми нічого не міняли, навпаки - посилили роботу в цьому напрямку. Таким чином створюючи ринок у сфері продуктових технологічних розробок. Повторюся, це посилення позицій, а не відхід в бік.
- Розкажіть про цілі і принципи роботи акселератора Agro Challenge?
- Мета акселератора Agro Challenge полягає у пошуку сучасних технологічних ідей, відборі перспективних проектів, які дозволять як малим аграріям, так і великим агрохолдингам отримати прості, ефективні та актуальні інструменти для вирішення поточних і стратегічних завдань.
Акселеративна програма розрахована на три місяці. За цей час бажаючі можуть надати свій проект або інноваційну ідею на розгляд експертної комісії конкурсу. Менторами Agro Challenge є кращі українські та міжнародні експерти - галузеві фахівці, вчені і відомі бізнесмени з експертизою в агросекторі, інформаційно-комунікаційних технологіях, інженерії. В кінці кожного етапу проходить фінал, де оголошуються проекти-переможці.
- Переможці отримують фінансування?
Після бізнес-акселератора настає етап залучення інвестицій: команда грантового фонду допомагає проектам знайти перші інвестиції для реалізації інноваційних проектів і супроводжує при необхідності у подальшій роботі.
- Чи не могли б ви навести приклади проектів, які вже отримали фінансування в рамках конкурсу?
- Результати першого конкурсного раунду і презентація проектів-переможців відбудеться 13 жовтня на 5-му міжнародному Фестивалі інноваційних проектів Sikorsky Challenge. До цього часу не можу розголошувати переможців. Скажу тільки, що це проекти, пов'язані із виробництвом робототехніки, за ціною, доступною фермеру або традиційним середнім господарствам. Проекти в області переробки сільськогосподарських відходів. Точне землеробство (precision agriculture) - це технології, які дозволяють точково коригувати проблеми на основі Big Data. Проекти з прискореного пророщування насіння і сухого очищення ягоди. IT є їх важливим інтегруючим елементом.
- Які переваги вашого акселератора у порівнянні з іншими, що існують в Україні?
- У нашій сфері не прийнято говорити про переваги «у порівнянні», прийнято просто розповідати свої особливості. Особливість у тому, що ми намагаємося якомога глибше зрозуміти проблематику тієї галузі, в яку заходимо зі своїми розробками. Для цього ми вибудовуємо відносини з представниками агросфери - від великих холдингів до середніх і малих господарств, з вченими аграрних вузів країни і науково-дослідних інститутів.
- Виникає запитання. Навіщо винаходити колесо, якщо в розвинених країнах існують технологічні рішення для більшості проблем в українській агросфері? Чи не простіше купити готові технології?
- По-перше, зарубіжні технології і коштують не дешево. По-друге, ми частково їх і запозичуємо. По-третє, ніхто не заважає нам робити краще, якщо ми не почнемо винаходити своє і конкурувати, ми так і залишимося на відсталих позиціях. По-четверте, якщо не буде власних технологій, ми не зможемо купувати і зарубіжні, тому що для того, щоб щось купити, треба щось продати. Якщо ми не будемо думати своєю головою і генерувати ідеї, то не зможемо заробляти. При нашому потенціалі в агросфері та IT ми здатні винаходити більш цікаві технології, ніж на Заході, і продавати їм. Ну це ж питання виживання країни, питання конкуренції на світовому ринку, питання креативних ідей! По суті, воно дорівнює питанню незалежності держави. Якщо нам не буде чим поповнювати наш бюджет, то європейські технології просто не буде за що купувати. Безумовно, щоб бути конкурентоспроможним, необхідно вивчати європейський досвід. І це ми активно плануємо у нашому акселераторі. Зараз готуємо програму співпраці з провідними країнами - Німеччиною, Швейцарією, Голландією.
- Яких технологій не вистачає зараз в сільському господарстві?
- Насправді є стандартний набір відомих технологій. Існують послуги і сервіси, які на їх основі можуть бути надані. Онлайн - контролери польових робіт, системи «від поля до прилавка», створення IT-майданчиків для продажу готових технологічних і управлінських продуктів для АПК, електронні ветеринари, системи охорони та інші. Всього не перерахуєш. Труднощі з розумінням у представників аграрного сектора необхідності їх використання. Тобто, IT - пропозиції випереджають попит аграріїв. Пропозицію сформовано, вона є, але через культурні особливості не використовується.
Тобто, фермер сам не розуміє, що йому потрібні ці нові технології?
Фермери бувають різні. В Україні 3 000 середніх (традиційних) і 70 000 малих (фермерських) господарств. Хтось розуміє і використовує сучасні технології. А хтось не розуміє. У цьому сенсі треба формувати культуру.
- Акселератор передбачає формування технологічної культури фермера?
- Звичайно. Ми активно працюємо із сільськими громадами, фермерством і бачимо для себе це стратегічним завданням. Розробляємо інструмент такої взаємодії.
Ви сказали, що IT-технології випереджають попит аграрного сектору. Але в пресі пишуть, що стартапи відірвані від практики, часто не приносять користі. Де шукати корисні бізнес-ідеї для аграрних стартапів?
Ми працюємо з усіма бажаючими. Розміщуємо інформацію про наші конкурси на інтернет-ресурсах, робимо оголошення від Міністерства агрополітики, доводимо інформацію до аграрних університетів та науково-дослідних інститутів. З цих джерел надходять до нас проекти. Цікаві проекти, які заходять від самих фермерів, непогано виглядають інститути аграрного сектору, студентські роботи політехнічних вузів країни.
- Головне питання. Яка стратегічна мета проекту?
- Стратегічна мета - створення умов для розвитку продуктової моделі ведення бізнесу IT-компаніями. А для цього потрібно створювати ринок продуктових рішень, зокрема в АПК.
- Що б ви порадили потенційним учасникам конкурсу Agro Challenge?
- Бути сміливішими.
Коментарі
Нажаль нема розуміння донесення ідеї та втілення її в життя з боку місцевих громад,іде спекуляція на дійсно перспективних проектах та не розроблена методика донесення інформації до потенційного споживача.А це дійсно потужній потенціал для створення малих та середніх підприємств на селі та в приміській зоні.
Згоден з Вами в цілому, але громади демонструють і достатньо високий рівень розуміння. На мою думку, необхідно вдосконалювати механізми донесення інформації. Буду вдячний за Ваши пропозиції.