bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Державне фінансування ОГС. Як запровадити європейські стандарти?
17.02.2010

17 лютого відбулась Всеукраїнська конференція під назвою «Державне фінансування організацій громадянського суспільства. Як запровадити європейські стандарти?». Організатором даного заходу виступив Український незалежний центр політичних досліджень (УНЦПД) за сприяння Проекту “Об’єднуємося заради реформ” (UNITER) та Національного фонду демократії (NED).

Організації громадянського суспільства (ОГС) в Україні намагаються стати партнерами держави в розв’язанні численних соціальних проблем, забезпечити доступ громадян до нових послуг та видів діяльності.

Однак на сьогоднішній день державне фінансування ОГС в Україні є кількісно неадекватним. В 2009 році заплановані прямі витрати на фінансування ОГС в державному бюджеті становили 151,6 млн. грн., або менше 0,06% загальних бюджетних витрат. Порівняно зі 177,2 млн.грн. у 2008 році та з урахуванням індексу інфляції, це означає зменшення державного фінансування ОГС приблизно на 25%. Частка прямого державного фінансування в доходах зареєстрованих в Україні ОГС становила в 2008 році близько 5,3%, що у 8-10 разів нижче, ніж в центральноєвропейських країнах, як-от Угорщині, Чехії, Естонії (43-52% доходів ОГС).

В Україні фінансування ОГС здійснюють переважно місцеві благодійники та іноземні донори (75-85%). Річний бюджет пересічної української громадської організації складає близько 50-60 тис.грн., лише 2-3% цього бюджету припадає на державне фінансування. За даним показником Україна близька до Філіппін, Пакистану та Кенії. Водночас річний бюджет пересічної ОГС у країнах Східної Європи – членах ЄС еквівалентний 560-670 тис.грн., при цьому 40-60% цієї суми формує держава.

Роланд Ковач, Директор проекту "Об'єднуємося заради реформ", UNITER

Слід зазначити, що цілі та критерії державного фінансування українських ОГС є невизначеними. Через відсутність визначених законом або актом КМУ загальних цілей та критеріїв державного фінансування ОГС, органи виконавчої влади встановлюють їх самостійно та без належної координації. Відсутня незалежна експертиза цілей та пріорітетів державного фінансування ОГС, в тому числі тих, що отримують пряме фінансування з державного бюджету, у зв’язку з чим оцінити практичні результати такого фінансування неможливо. Критерії оцінки та відбору проектів ОГС встановлюються безсистемно та не прозоро, відсутні відповідні подвійні єдині державні методики.

Непрозорими лишаються процедури державного фінансування ОГС. Приміром лише 9 з 65 центральних органів виконавчої влади та 14 з 465 міст проводили в 2009 році конкурси в рамках державного фінансування ОГС. Прийняття рішень про визначення переможців конкурсів чи державних закупівель часто грунтуються на довільних або випадкових критеріях, яким відповідає незначна кількість заявників чи навіть лише одна організація.

В 2009 році лише три організації (або менше 0,004%) зареєстрованих в Україні ОГС стали переможцями тендерів у рамках державних закупівель на суму 2,96 млн. грн. Це непропорційно мала кількість порівняно з бізнес – компаніями, де близько 26 тисяч (5%) зареєстрованих підприємств одержали понад 100 млрд. грн. державних коштів. Анкетування та інші вибіркові дослідження серед ОГС вказують на систематичні порушення порядку доступу до інформації про державне фінансування. Річні плани державних закупівель розміщують на десятках розрізнених сайтів; пошук інформації на веб-порталі державних закупівель також ускладнений. Інформація про державні закупівлі до 100 тисяч грн. та про окремі процедури не публікуються.

Євген Бистрицький, виконавчий директор МФ "Відродження"

В Україні інформація про благодійні заходи та соціальні послуги не визнається соціальною рекламою, а отже, не звільняється від оподаткування. За винятком громадських організацій у сфері культури та мистецтв, організацій ветеранів та інвалідів, всі ОГС мусять брати участь у конкурсах на право оренди державного та комунального майна. ОГС, котрі стали переможцями конкурсів проектів, не мають права на оренду приміщень, необхідних для їх діяльності без проведення додаткового конкурсу. Крім того, не впроваджено державних програм підготовки та сертифікації волонтерів, які на довгостроковій основі надають соціальні та інші суспільно – корисні послуги.  

У зв’язку з цим, групою громадських організацій (УНЦПД, Мережа розвитку європейського права, Фундація регіональних ініціатив, Лабораторія законодавчих ініціатив) було підготовлено Білу книгу «Реформування системи державного фінансування організацій громадянського суспільства в Україні». В документі визначено цілі, принципи та механізми, на підставі яких має здійснюватися державне фінансування проектів і закупівля експертних послуг ОГС.

Запровадження європейської моделі державного фінансування діяльності ОГС дасть можливість:

- залучити додаткові ресурси до розв’язання суспільно важливих проблем;

- збільшити якість та кількість суспільно – корисних послуг, які надасть ОГС;

- збільшити кількість ОГС, які отримають доступ до державного фінансування;

- збільшити довіру громадськості до державних органів та ОГС;

  - скоротити бюджетні витрати на певні суспільно – корисні послуги та проекти;

- зменшити залежність ОГС від окремих іноземних та приватних донорів, підвищення їх прозорості та підзвітності;

- забезпечити фінансову основу для розвитку громадянського суспільства в Україні.

Коментарі

Тимчук Тарас    4849 днів тому   #  

http://philanthropy.ru/climate/2011/03/06/5094. як на мене цікаве повідомлення. мільярд для кількох організацій - це немало. зважаючи на те, що Україна традиційно наслідує Росію з різницею у 3 роки, чогось подібного можна очікувати і у нас. Що думає, шановне товариство?

  •   Пiдписатися на новi
Анна Чайковська   4848 днів тому   #  

Державне фінансування можна запропонувати ОГС таким чином, що на нього не буде кому претендувати.

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.