bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз


+ Пiдписатися

Учитися рахувати гроші   

Є у нас знайомий в Києві, пенсіонер, кандидат економічних наук, має сякий-такий за столичними міркам бізнес. Сам він родом з в принципі великого села на Сумщині. Час від часу він приїздить у село на гробки, на храмове свято, на день села.

Традиційним є спілкування з сільським головою, директором школи, завідувачем амбулаторією, священиком. Результатом спілкування з ними є полегшення кишень мого знайомого на 5-10 тисяч гривень. Спонсорував він різне: школі – вікна і м’ячі, каструлі на кухню (!); амбулаторії - вікна, запчастини до автомобіля; сільраді - на книжку про село, на хор, на футбольну команду.

Знайомий любив хизуватися своїм благодійництвом. Одного разу ми засіли в політичних дискурсах і обмінах думками. Вислухавши чергову порцію про добрі справи для села, ми, дещо гарячково, висунули тезу про самодостатність місцевих бюджетів і, відповідно, бюджетну неосвіченість свого колеги. Зав’язалася суперечка.

Благо, ноутбук і мобільний Інтернет її легко розв’язали. Витративши півтори години, ми детально пояснили людині суть бюджету району. На сайті районної влади є бюджет, а от портал державних закупівель просвітив, за якими цінами районна влада годує дітей в сільській школі. Це була «ведмежа послуга» з нашого боку бюджетникам того села. Знайомий категорично зарікся допомагати бюджетним закладам рідного населеного пункту. Натомість він виявив неабияке зацікавлення в тому, щоб у його рідному селі, окрім бухгалтера сільради, в таємницях районного бюджету розбирався хоча б депутат районної ради від цього села. Ми отримали ще одного колегу - активіста і проповідника бюджетної грамотності населення.

Наша організація займається аналізом бюджетів та моніторингом державних закупівель. Ми намагаємося просто і доступно розказати громадянам про те, що ховається за сухими бюджетними цифрами. У минулому році ми почали аналізувати державні закупівлі. Наша діяльність була підтримана Міжнародним Фондом «Відродження». Це дало можливість нам «копати» більше і глибше. Результати видно - від брудних міських форумів до національних телеканалів (ТВІ). Діапазон розслідувань: від курятини в шкільній столовій та дизпалива у шкільний автобус до будівництв з бюджетом в сотні мільйонів гривень. Детальніше тут: http://politanalityk.com/
Але головним надбанням нашої спільної з Міжнародним Фондом «Відродження» діяльності виявилося те, що ми в процесі реалізації проекту винайшли і відкатали унікальну схему, яка дозволяє з мінімальними затратами часу і за наявності, так би мовити, волі досліджувати і, головне, розуміти, як же здійснюються видатки у невеликих і найбільш забитих громадах. Навіть тих, про які відкриті джерела (такі як «Вісник державних закупівель») не згадують. Хтось може назвати це методикою, хтось - практичним посібником.

Останній період нашої діяльності змінив нас. Ми зрозуміли: для того, щоб змінити цю країну, треба довести людям, що бюджет – це їх гроші. А чиновник хороший лише тоді, коли він витрачає їх ефективно. І ще – навчити людей рахувати гроші не лише сімейного бюджету, а й бюджету громади. А щоб знати все про народні гроші - необхідне лише бажання. А знання?

Знання нижче:

Методика моніторингу державних закупівель у невеликих громадах.

Українське законодавство попри декларативну прозорість не дає можливості моніторити чи контролювати державні закупівлі в повному обсязі. В Україні відносно доступно можна контролювати всі державні закупівлі, сума яких перевищує 100 тис. грн. (для товарів і послуг) і 300 тис. грн.(будівництво), і 1 млн. грн. (для робіт). Ці закупівлі проводяться із застосуванням певних процедур. Разом з тим, у невеликих громадах, де органи державної влади та місцевого самоврядування мають невеликі бюджети (зазвичай райони та міста з населенням до 50 тис. Мешканців), процес моніторингу державних закупівель ускладнений, адже закупівлі відбуваються без конкурсу. До того ж органи виконавчої влади дрібнять бюджетні кошти між розпорядниками, щоб уникнути тендерів. Додатковим фактором, який сприяє недоброчесності державних закупівель у невеликих громадах, є відсутність чи слабка структурованість громадських об’єднань, що потенційно могли б моніторити державні закупівлі.

Тож, пропонуємо простий алгоритм моніторингу закупівель.
Ми знаємо, що ніхто не читає великих і нудних методичок. Тому намагалися зробити цей простий алгоритм дуже коротким і максимально спрощеним.

Власне, як казав класик: «Мистецтво не вимірюється на вагу».
Методика покрокової дії в дослідженні закупівель.

Дія/крок
1)Визначення цілей моніторингу, тобто що саме ви збираєтесь моніторити. Наприклад: закупівля школою А товару Б (продуктів харчування)

Результат
Ви визначаєтесь, що саме ви досліджуєте

Дія/крок
2)Аналіз первинного бюджету (бюджет, як правило, приймається на початку року; знайти його можна запросто на сайті відповідного органу влади); змін до бюджету (вони можуть коригуватися за потреби хоч і на кожній сесії ради відповідної адміністративної одиниці); програми соціально - економічного розвитку території (це основна підстава для бюджетного фінансування) та галузевих програм.

Результат
А) Визначено кількість бюджетних розпорядників.
Б) Визначені обсяги їх річних бюджетних асигнувань.

Дія/крок
3)Визначення об’єкту досліджень (розпорядника) на підставі аналізу кодів функціональної класифікації видатків(КФКВ) і кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ).

Результат
Окреслено коло об’єктів дослідження.

Дія/крок
4)Визначення переліку державних закупівель шляхом запиту на інформацію стосовно наявних календарних планів (заходи) та планів закупівель

Результат
Визначено перелік державних закупівель для моніторингу.

Дія/крок
5)Аналіз календарних планів заходів та річних планів закупівель бюджетних розпорядників (в органах виконавчої влади мають бути обов’язково).

Результат
Визначені конкретні документи для аналізу кожної закупівлі.

Дія/крок
6)Формування пакету документів для аналізу (накази, угоди з додатками, кошторис робіт, накладні, акти виконаних робіт тощо).

Дія/крок
7)Визначення доброчесності державної закупівлі. Критерії – ефективність та необхідність, присутність постачальника товарів чи послуг на ринку, якість товару чи послуги, наявність чи відсутність подвійного фінансування, відповідність цін до середньо ринкового рівня.

Результат
Висновки експертів щодо доброчесності бюджетних закупівель.

Дія/крок
8)Інформування громад та правоохоронних органів про процес дослідження та викриті прояви корупції.

Інструментарієм для отримання інформації є Закон України «Про доступ до публічної інформації». Частина інформації, вказаної в методології, має бути в обов’язковому порядку на сайтах органів державної влади та місцевого самоврядування.

Ця стаття написана з чотирьох причин.

1.Щоб подякувати МФВ за те, що нам, лінивим, довелося думати, діяти і досягати результату; в результаті щось вийшло;

2.Щоб попіарити себе, таких молодців. Власне, ми готові незадорого найнятися (наприклад через ваучерну систему UNITER) і на Ваших прикладах, бюджетах ваших громад зробити моніторинги. Власне, наш дводенний семінар – це на виході 3-4 готових дослідження бюджетних закупівель;

3.Може хтось задумається – і наших послідовників стане більше.


Олег Медуниця, Віктор Бобиренко,
Бюро аналізу політики, Суми

Коментарі

Михайло Ізюмський   4352 дні тому   #  

Хороший матеріал, дякую авторам!
Тут є ще одна проблема: всі ми люди інтелігентні і знаємо що ЧУЖІ гроші рахувати не можна, а "державні" за свої не вважаємо. Ніхто не усвідомлює себе по-справжньому платником податків... Бувають ситуації коли людина каже, мовляв, та я взагалі податки не плачу ніякі. Але ж ПДВ ("податок на споживання") платять абсолютно всі! Підприємства є лише податковими агентами, які передають цей податок в бюджет... Тому крім методики моніторингу витрачання бюджетних коштів варто було б показати широкому загалу яким чином той бюджет формується і як кожен окремий мешканець даної території є причетним до його формування.

  •   Пiдписатися на новi
Григорій Калашников   4347 днів тому   #  

Спасибо автору, очень актуально!
Бюджет развития сельский совета села где я проживаю, составляет 11000грн на год. А на свое существование совет "проедает" около 1млн.грн. Ежемесячно депутаты совета голосуют за поощрение премиями сельского головы и секретаря совета "за особые показатели в работе" якобы. И так привыкли, что превратили премию в ежемесячную прибавку к зарплате. Получается за деньги налогоплательщиков сотрудники сельсовета просто-напросто администрируют расходы на свое содержание: чтобы потратить 11 тыс.грн. на нужды села нужно "проесть" миллион! Не из фонда ли развития берутся деньги на регулярные премии?Как же может существовать государство, если все налоги и сборы проедаются аппаратом чиновников? Опубликованные недавно в СМИ декларации о доходах чиновников поражают: заработная плата городского головы райцентра- 35 тыс.грн. А объем голового финансирования на поддержку общественных организаций этого же города- 30тыс грн. !
так дальше жить нельзя!

  •   Пiдписатися на новi
Вікторія Алєксєєнко   4345 днів тому   #  

Тема вкрай актуальна, але як її донести до депутатів місцевих рівнів (аж до сільради), тим більш - мотивувати до навчання з цих питань, якщо часто-густо в депутати йдуть лише для того, щоб ситуативно вирішувати "шкурні" власні інтереси? Майже кожен депутат думає, що він найрозумніший, "і не нада мене учіть!"
Знаю цю проблему зсередини, бо мала "щастя" втрапити в цю халепу - сама депутат райради. Коли тримаєш у руках Закон про місцеве самоврядування, зачитуєш колегам-депутатам статтю Закону, пояснюєш, що зараз прийматимуть протизаконне рішення, а вони все одно тягнуть руки "за" прийняття протизаконного рішення. Після винесення протесту прокурор встає на сесії і говорить буквально наступне: "Ви прийняли протизаконне рішення, але, якщо хочете, можете проголосувати проти мого протесту"...
Що з цим робити?

  •   Пiдписатися на новi
Лариса Сідєльнік   4305 днів тому   #  

На жаль, сама сутність влади як такої полягає у вирішенні лише власних шкурних інтересів. Інакше влади б не шукали, не прагнули її і не платили величезні бариші за те, щоб дірватися до неї. Казнокради відомі з незапамятних часів і нікому ще не вдалося їх подолати. А громадький контроль не лише має місце бути, але й приносити конкретні плоди. Хочеться, щоб за результатами моніторингів громадськість мала важелі впливу, щоб зупинити злочинне казнокрадство і покарати тих, хто бездарно оперує суспільними коштами. А прикрість полягає в тому, що ми напружуємось, моніторимо, пишемо в прокуратури і газети, виходимо з протестами, а влада плює на ці потуги. Вони захищені тими законами, які самі і вигадують.

  •   Пiдписатися на новi
Григорій Калашников   4289 днів тому   #  

"Власне, ми готові незадорого найнятися (наприклад через ваучерну систему UNITER) і на Ваших прикладах, бюджетах ваших громад зробити моніторинги"
Олег, у меня к Вам предложение о проведении мониторинга системы оказания финансовой поддержки общественных организаций нашего города со стороны городского бюджета. Возьметесь?

  •   Пiдписатися на новi
Олег Пурій   4272 дні тому   #  

Цікава тема, але вибори у нас партійні до останньої сільради, а партії наші коли в опозиції то ратують за децентралізацію, а коли беруться за кермо то тільки централізують і обов"язково з ручним управлінням. В Україні 99% сільрад мають дотаційний бюджет.

  •   Пiдписатися на новi
Олег Пурій   4272 дні тому   #  

Є тисячі сільських голів, які піклуються про громаду, переживають за своє село, але сьогодні залучають до партійних лав 80-річних бабусь бо можна залишитись без дотації. Коли не має фінансової самостійності то немає і місцевого самоврядування, тому моніторинг треба починати з питання "Кому це вигідно?" А під громадський контроль треба брати депутатів ВР, вони перші переступають через закони, а місцеві депутати вже з них беруть приклад

  •   Пiдписатися на новi
Олег Медуниця   4270 днів тому   #  

Пане Григорію Калашник, залюбки з Вами предметно поспілкуємося щодо Вашої пропозиції: "Олег, у меня к Вам предложение о проведении мониторинга системы оказания финансовой поддержки общественных организаций нашего города со стороны городского бюджета. Возьметесь?"

Пишіть нам на [email protected]. Ми матимемо змогу з Вами оперативно зв'язатися.

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi


Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.