Бізнеси, які популяризують Україну і український продукт, сьогодні виконують особливу місію. Вони не лише роблять свій внесок у сталість економіки, а й є важливим голосом підтримки національного духу в умовах війни.
Вікторія Наріжна з Дніпра працює над створенням видавництва, що випускатиме електронні книжки про Україну для закордонного читача. Чому ця робота нині надзвичайно важлива – читайте в матеріалі від Ресурсного центру ГУРТ.
Протягом усього дорослого життя я працювала як самозайнята перекладачка, авторка статей і колонок та менеджерка культури.
Нещодавно вперше опинилася на порозі заснування власної компанії – видавництва «Kovyla Publishing», яке буде видавати електронні книжки англійською мовою про Україну. Ми з командою лише на початку шляху, тому ще не вирішили, якою буде структура нашого підприємства. Але у випадку успіху, думаю, ми маємо всі шанси з часом вирости у велике видавництво з постійним штатом.
Власне, все моє професійне життя ще зі студентських часів було пов’язане з книжками: з 2005 року я перекладала книжки, писала про книжки, продавала книжки у власній крамниці, організовувала книжкові події, від камерних презентацій і до великих книжкових фестивалів на кількасот подій. Одного разу я навіть пройшла видавничий процес від початку до кінця: мені дуже хотілося, щоб один із моїх улюблених фантастичних романів, «Вавилон-17» Семюела Ділені, з’явився українською, і врешті я вирішила видати його самостійно – це вдалося мені завдяки допомозі мого чоловіка і нашого спільного товариша, художника, який створив для видання обкладинку та ілюстрації. Можна сказати, що я все життя готувалася створювати книжки :)
Одначе поштовхом до того, щоб замислитися про власне видавництво всерйоз, стало повномасшабне вторгнення, а точніше, той гострий інтерес до всього українського, який виник у світі після того, як Київ не впав за три дні, а гордо стоїть через майже два роки. Цей запит на українські продукти найрізноманітнішого характеру породив безліч проєктів: маркетплейси, нові медіа, і звісно, незліченну кількість як самвидаву, так і нових видавничих проєктів, що працюють на закордонну аудиторію. Утім, це все ще незаповнена ніша: книжок про Україну ще довго не буде забагато, а якісних книжок — і поготів.
Та робити якісні видання, які справді формуватимуть яскравий і позитивний образ України за кордоном, не так просто: для цього треба розуміти західні аудиторії, бути в курсі світових тенденцій книжкового ринку, мати широку гуманітарну ерудицію, мати багато теплих зв’язків із авторами якісного контенту та фаховими перекладачами, котрі зможуть зробити цей контент доступним англомовним читачам. На щастя, роки роботи над культурними проєктами подарували мені круту команду, яку завжди можна зібрати заради чергової захопливої авантюри і яка сукупно володіє всіма необхідними навичками і знаннями. Наразі ми плануємо працювати тільки з електронними виданнями.
У галереї-книгарні «Чорна ящірка» з іншою співзасновницею Аллою Рибіцькою
Оскільки наше видавництво – це інтернет-бізнес, ще й розрахований на зарубіжну аудиторію, вплив його на локальні громади буде, на жаль, мінімальний. Навіть команда проєкту розкидана зараз по Україні та Європі, що вже говорити про десятки залучених авторів, перекладачів, редакторів, коректорів, дизайнерів, географія яких так само буде надзвичайно широкою. Але якщо думати не про громаду, а про спільноту – спільноту українських авторів, наприклад, – то наш проєкт має змогу суттєво посприяти її зростанню та міжнародній відомості: ми би хотіли не тільки запрошувати до співпраці вже відомих, «безпрограшних» авторів, але й відкривати світові у їхній компанії нові вартісні імена. Зрештою, на нинішньому етапі найважливішою місією для нас є збереження і поглиблення інтересу до України за кордоном, бо це – важлива частина нашої майбутньої перемоги.
Про тренінг «Розпочни свій бізнес» за програмою Міжнародної організації праці дізналася з розсилки – уже багато років я підписана на розсилку Ресурного центру ГУРТ, бо як менеджерка культури слідкую за грантовими програмами. Мала сумніви, чи йти мені на нього: розуміла, що буду трохи білою вороною посеред кав’ярень, пекарень і маленьких виробництв з моєю неспівмірно великою потребою в стартовому капіталі та майбутньою роботою на зарубіжні ринки. Але врешті вирішила піти, бо дуже хотілося розібратися з формуванням бізнес-плану: деякі моменти обрахунку були мені дуже неочевидними через те, що в електронної книжки, на відміну від паперової, фактично відсутній наклад, а отже, і собівартість примірника.
До речі, саме через ці виклики тренер обрав у результаті мій кейс для спільного розгляду того, як треба працювати з бізнес-планом, і я була зворушена побачити, як всі ті люди, які прийшли говорити про свої практичні, необхідні людям на щодень бізнеси на кшталт СТО чи студії дитячого розвитку, з великим азартом обраховують наш бізнес-план і щиро вболівають за наші не створені ще електронні книжки, яких вони ніколи не потримають у руках і які навіть призначені не їм, а читачам за тисячі кілометрів звідси. Це дало мені дуже чітко відчути, що говорити про Україну світові – це зараз надважлива задача, зрозуміла і близька всім, і на її якнайкраще виконання варто працювати. Ну, і з бізнес-планом теж розібралася :)
***
ПОРАДИ ПІДПРИЄМЦЯМ-ПОЧАТКІВЦЯМ
• Ніколи не беріться за справу лише тому, що на ній можна заробити. Ви маєте отримувати задоволення, коли робите щоденні справи, а не лише тоді, коли витрачаєте зароблені гроші. Я також переконана, що улюбленою справою можна заробити більше :) Знайдіть таку справу для себе, щоб понеділок не був важким днем.
• Дуже важливо мати поруч надійних людей, які хочуть робити те саме, що й ви. Не слухайте нікого, хто каже, що з друзями чи з рідними не можна встрягати в спільний бізнес, бо гроші псують стосунки – якщо гроші псують стосунки, з ними все було не дуже добре і до грошей.
• Не бійтеся конкуренції – конкуренція це добре. Коли її зовсім нема, це означає, що ваш споживач ще навіть не зрозумів, що йому щось від вас треба :)
• Обов’язково діліться своїм досвідом і знаннями з тими, хто пройшов менший шлях у бізнесі, ніж ви. Коли ви це робите, ви не створюєте собі небажану конкуренцію – ви створюєте екосистему, в якій нам всім буде краще працювати.
• Не тягніть із реалізацією планів: дуже багато хороших ідей в моєму житті так і не набули матеріальних форм просто тому, що я ними перегоріла.
***
Якщо говорити про те, чим я пишаюся, то це – міжнародний книжковий фестиваль Book Space, який ми з командою створили у Дніпрі 2018 року і який проходив відтоді щорічно аж до повномасштабного вторгнення. Я пишаюся тим, що він з першого ж року був великим і успішним, це найбільша подія, над якою мені довелося працювати як керівниці. Це дуже затребуваний фестиваль, проведення якого поки унеможливлюють загрози повномасштабної війни, але я вірю в його повернення, бо дніпряни дуже на нього чекають.
А ще я пишаюся, що за життя змогла обрости надійними, розумними і хорошими людьми, з якими не тільки в бізнес, але і в вогонь та воду – хоча невідомо, це моє досягнення чи моє везіння :)
Команда фестивалю Book Space, 2021 рік
***
Рецепти успіху підприємців-учасників тренінгів «Розпочни свій бізнес», що проводяться Ресурсним центром ГУРТ, опубліковано у межах проєкту «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні», який здійснюється Міжнародною організацією праці за фінансування Міністерства закордонних справ Данії.
_________________________________________________________________________
Приєднуйтеся до спільноти змінотворців ГУРТа в соцмережах:
Коментарі