bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Олександр Ткачук: «Не стійте на місці в очікуванні великого кроку – робіть невеликі, але постійно»
20.02.2023

 

Повномасштабна війна кардинально вплинула на життя українців. Багатьом довелося змінити роботу, переорієнтуватися на новий напрям діяльності. Так сталося і в Олександра Ткачука (31 рік, м. Івано-Франківськ) – разом із дружиною вони опанували нову професію. 

До початку війни у 2014 році я працював у Службі безпеки України. Протягом 2014-2018 років ми мали постійні ротації з різними завданнями в зону бойових дій. У 2018 році я перейшов на цивільну роботу в ІТ-сферу. 

На час повномасштабного вторгнення наша сім’я проживала в передмісті Києва. Я керував виробничою ІТ-фірмою (система «розумний будинок»), дружина була 3D дизайнером. Після 24 лютого ми обоє залишилися без роботи.  

 

***

Після звільнення Київщини перед нами постала необхідність професійної переорієнтації. Треба було «починати життя з нуля». Ми хотіли своєю працею приносити користь суспільству, тож вирішили розвивати культуру носіння етноодягу. Московія заперечує все українське, тому і просвітницька, і практична робота в цій ніші потрібна. Це була для нас абсолютно нова сфера. 

Ми переїхали до Івано-Франківська, нового для нас міста. Почали з інтернет-магазину вишиванок , який відкрили вже в червні. Досить швидко перейшли на власні моделі із замовленням пошиття на фабриках. Проте складно забезпечувати швидкість виконання, високу якість та створення дизайнів без власного виробництва, тому вже наприкінці липня сформували концепцію з побудови власного швейного (вишивального) цеху

Таким чином, у нас вималювався досить об’ємний, фінансово затратний проєкт із багатьма напрямами. Постала необхідність залучення додаткових коштів. Кредити на новий бізнес не видавалися (ні під заставу, ні під бізнес-план), тому я активно моніторив грантові проєкти (на жаль, більшість з них були спрямовані на бізнеси, які вже працюють). У процесі пошуку натрапив на інформацію про триденний тренінг «Розпочни свій бізнес» від Ресурсного центру ГУРТ (нас навіть не спинила необхідність поїздки в іншу область на тренінг). Інтенсив був дуже продуманий та закривав ті питання, в яких є найбільші прогалини як у початківців, так і в робочого бізнесу, а саме: складання бізнес-плану, визначення змінних і постійних витрат, підхід до формування бізнес-стратегії. А бізнес-ігри наочно показали, як «геніальна стратегія» без змістовного розрахунку призводить до банкрутства. 

Ми сформували бізнес-стратегію, щоб максимально задовольняти соціальні цілі. Окрім етноодягу, запустили лінію пошиття флісок (у подальшому також військової форми). Це дозволяє збільшити кількість робочих місць. У майбутньому плануємо запустити швейний нетворкінг із проведенням майстер-класів, дитячого гуртка, а також хочемо допомагати початківцям тестувати їхні ідеї з пошиття текстильних виробів. Також плануємо розбити виробництво на окремі процеси, щоб забезпечувати роботою людей без досвіду та спеціальної освіти. 

Частина виручених коштів іде на закупівлю сировини для флісок, частина – на збори для наших військових (на автомобілі/планшети/дрони). 

У реалізації цієї бізнес-ідеї нам дуже допомогла конкурсна програма «Варто 2.0» – від Українського ветеранського фонду Міністерства у справах ветеранів. Відповідно до умов конкурсу, ветерани та члени їхніх родин можуть отримати на підтримку своєї власної справи фінансування у розмірі від 500 тисяч до 1 мільйона грн. Також бізнесу зараз допомагає держава з програмами «Доступні кредити 5-7-9%» та «Власна справа» (дружина подавалась на цей грант і також його отримала). За допомогою кредитних і грантових коштів ми можемо швидко реалізувати проєкт і рухатися далі, допомагати місцевій громаді та нашим воїнам. 

На початку січня 2023 року ми запустили власне виробництво. Зараз у нас є двоє найманих працівників, до березня плануємо взяти в команду ще чотирьох людей. Реалізацію товару здійснюємо через інтернет, тому географія наших клієнтів – це вся Україні та діаспора, іноземці, які вивчають нашу культуру й історію. Ми відшиваємо етноодяг за власними дизайнами, часто за мірками клієнтів та для нестандартних розмірів, підбираємо сімейні образи. 

Звісно, ми стикаємося з труднощами. Розпочинати бізнес у таких умовах, як зараз маємо, – то величезний виклик. Досить важко придумати більшу перешкоду, ніж війна, різкий спад економіки та платоспроможності українців. Але головне – дослідити нішу, потреби клієнтів, ризики (внутрішні й зовнішні) та можливість їхнього подолання, свої слабкі та сильні сторони, створити реалістичний план дій і кожного дня робити кроки, щоб наблизитись до своєї кінцевої чи проміжної цілі. 

Війна показала, що в один день ваша зона комфорту та попереднє звичне життя можуть зникнути, тому основні граблі – це гаяння часу, необґрунтовані сумніви та побоювання замість раціональних роздумів. Не можна відкладати свої плани в надії «от через місяць ситуація зміниться на краще, потепліє…, от тоді почну щось робити», адже невідомо, які насправді зміни попереду. 

Найважче для нас – відмовляти в працевлаштуванні. До нас часто звертаються люди, яких дуже хотілося б взяти на роботу, але обсяги виробництва поки що не дозволяють це робити. 

Багато хто втратив роботу і за попередньою спеціальністю працевлаштуватися не може. Потрібно створювати механізми для залучення некваліфікованих кадрів із навчанням під час роботи (на жаль, багато людей виснажили свої фінансові ресурси та не мають часу на повноцінне навчання чи стажування). 

*** 

Поради від Олександра, як досягти успіху в підприємництві 

1. Завжди цікавтеся потребами клієнтів та аналізуйте конкурентів. Бізнес будується з орієнтацією на клієнта, а не на суперовий продукт (який, можливо, не на часі, задорогий, непотрібний тощо). 

2. Не стійте на місці в очікуванні великого кроку – краще робити невеликі, але постійно. Ми самі так діяли. Не одразу поринули у виробництво – спочатку зробили MVP (продукт з мінімальним функціоналом, який можна запропонувати користувачам), дослідили потреби клієнтів, пристосували до них бізнес-стратегію, і лише тоді перейшли до наступного, складнішого кроку. 

3. Долучайтеся до спільнот підприємців. Багато з них, особливо зараз, охоче консультують, закривають проблемні місця (юридична/бухгалтерська підтримка, маркетинг і навіть ринок збуту). 

4. Чітко розподіляйте обов’язки, відповідальність та потенційний прибуток між партнерами. 

5. Не сподівайтеся на найоптимістичніший сценарій. Краще закласти більші затрати та менший прибуток. Від додаткового прибутку бізнеси ще не прогорали, але від непередбачених витрат – дуже часто.  

 

 

Рецепти успіху підприємців-учасників тренінгів «Розпочни свій бізнес», що проводяться Ресурсним центром ГУРТ, опубліковано у межах проєкту «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні», який здійснюється Міжнародною організацією праці за фінансування Міністерства закордонних справ  Данії. 

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.