Для початку, невеликий екскурс в історію, яка говорить про те, що далекого 2008 року Європейський суд визнав, що українське законодавство, яке регулює діяльність громадських організацій, обмежує свободу об’єднання. Відповідно до Закону “Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” Україна має привести Закон “Про об’єднання громадян” та практику його застосування у відповідність до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Євросуду. Попри різні перипетії, восени минулого року було зареєстровано два проекти Законів «Про громадські організації» (№ 7262 та, альтернативний до нього, № 7262-1), кожен з яких «претендує» бути ухваленим.
25 березня в Києві відбувся круглий стіл на тему «Законодавчі перешкоди створенню та діяльності громадських організацій в Україні», ініційований Українським незалежним центром політичних досліджень.
У заході взяли участь понад тридцять представників громадських об’єднань, органів державної влади та інші зацікавлені сторони.
Об’єктами обговорення учасників круглого столу були результати аналізу судової практики України щодо оскарження дій та бездіяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, пов’язаних із застосуванням чинного Закону України «Про об’єднання громадян» та іншого законодавства для громадських організацій; європейські стандарти щодо правового статусу НУО та їх застосування в Україні; порівняльний аналіз законопроектів «Про громадські організації» № 7262 та № 7262-1.
Керівник програм УНЦПД Максим Лациба зазначив, що однією з цілей даного заходу є необхідність визначити який із запропонованих законопроектів більшою мірою відповідає європейським стандартам та потребам громадян України.
Як повідомила заступник голови Центру громадської адвокатури Тетяна Яцків, експерти дослідили більше 300 судових рішень, серед яких найбільшу частку становили ті, які стосуються легалізації, державної реєстрації, оподаткування та звітності громадських організацій. Вона ознайомила присутніх з найактуальнішими проблемами, з якими стикаються громадські організації, а саме:
"Судова практика є офіційним підтвердженням того, чи порушено право організації. А також підтверджує те, що саме в цій правовій нормі існує певна проблема застосування і, відповідно, її потрібно змінювати," - підкреслила Тетяна Яцків.
Менеджер проекту ПРООН «Розвиток громадянського суспільства» Валерій Олійник, у свою чергу, зробив акцент на тих засадничих принципах, які мають бути відображені в новому модернізованому Законі «Про громадські організації» в Україні, – право представляти інтереси не тільки власних членів, а й інших громадян та соціальних груп; спрощення реєстрації, відсутність територіальних обмежень діяльності та створення прозорого реєстру громадських організацій.
Присмак полеміки відчувався у коментарях Генерального директора "Незалежного інтелектуального центру" Сергія Корецького і члена "Української асоціації маркетингу" Сергія Лилика, який брав участь у розробленні законопроекту №7262. На думку першого, старий Закон простіший, але він був доступним до оскарження. Проекти нових Законів складніші та дають більше можливостей органу легалізації для відмови (ускладнюється процедура легалізації, вводиться процедура примусового розпуску, зберігається статусна нерівність – всеукраїнські організації та просто організації).
«Було би доречно дане обговорення організовувати на певних паритетних засадах, а не запрошувати представників, які розробляли інший законопроект (№7262 – ред.) за два дні до початку круглого столу, - зауважив Сергій Лилик. Також він підкреслив, що Закон «Про громадські організації», який би хороший він не був, сам по собі, при ізоляції від іншого законодавчого масиву, діяти не буде. На його думку, потрібні такі Закони як:
Виконавчий директор УГСПЛ Володимир Яворський виокремив ті обмеження чинного Закону, що чітко не відповідають європейським стандартам:
На думку організаторів заходу та чималої кількості учасників, законопроект «Про громадські організації» № 7262-1 більшою мірою відповідає європейським стандартам, сформульованим у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи, ніж законопроект «Про громадські організації» № 7262. Адже проект № 7262, у порівнянні з №7262-1, забороняє створення громадських організацій іноземцями та особами без громадянства, зберігає територіальні обмеження діяльності НУО, не вирішує проблему подвійної реєстрації.
У результаті круглого столу пролунало декілька пропозицій:
Втім, Максим Лациба від імені своєї організації надіслав лист-звернення голові Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Верховної Ради України – О. Омельченку та декільком депутатам із проханням підтримати проект Закону України «Про громадські організації» (№ 7262-1) та сприяти його ухваленню у першому читанні.
Коментарі
В этом исследовании речь идет на 90% о решениях местных судов, которые не могут однозначно подтверждать нарушения права на объединение, ведь они могут быть отменены апелляционной или кассационной инстанцией. К сожалению, кроме дела "Корецкий против Украины" других решений Европейского суда против нашего государства нет! Поддерживаю позицию г-на Корецкого!