У результаті швидких і радикальних змін у соціальному, політичному й економічному житті нашої країни виявлено дефіцит уваги до складних проблем соціалізації підростаючої особистості. Соціологічні дослідження нерідко показують, що підлітки, як правило, не вміють орієнтуватися в соціальних ситуаціях, адекватно визначати особистісні властивості й емоційні стани інших людей, вибирати адекватні способи поведінки та реалізовувати їх у процесі взаємодії; демонструють безкомпромісність у вчинках, а в ряді випадків – нездатність ефективно й адекватно контактувати з соціальним оточенням.
Міжнародна благодійна організація «Благодійний фонд «СОС Дитяче Містечко» в рамках проекту «Профілактика соціального сирітства» проводить цикл практичних занять з підлітками метою яких є підвищення особистих якостей для формування гармонії та впевненості у подальшому житті. 11–12 червня 2010 року був проведений тренінг «Формування навичок асертивної поведінки у підлітків».
Мета тренінгу: Сприяти формуванню та розвитку у підлітків ефективно вирішувати проблеми які виникають у процесі розвитку самосвідомості.
Завдання тренінгу:
Асертивність є складним утворенням, що характеризується своєрідністю структури, змістовними й практично-дієвими якісними характеристиками. Цілеспрямовано формувати впевнену поведінку в підлітків можна комплексно, залучаючи різні соціальні інститути: сім’ю, дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні й спеціалізовані школи, заклади додаткової освіти й виховання. Відсутність здатності індивіда висовувати й утілювати у життя власні цілі, потреби, бажання, прагнення, інтереси та почуття призводить до підвищеного рівня невдоволення життям, нездатності планувати власне майбутнє, появи соціального страху.
Ідея асертивності передбачає формування в особистості визначеної якості поведінки, завдяки якій вона може володіти спонтанними реакціями, розумним проявом емоцій, вмінням прямо говорити про свої бажання і вимоги, здатна висловлювати власну точку зору, не боїться заперечувати, використовуючи аргументацію, наполягати на своєму в ситуаціях, коли будь-яка аргументація виявляється зайвою; володіти тактиками задоволення справедливих вимог і відмови у відповідь на неприпустимі прагнення таким чином, аби при цьому не порушувалися права інших людей.
Поняття «впевненість» передбачає наявність суб’єктивної установки на самого себе, соціальної готовності та здатності адекватно реалізовувати власні прагнення. Впевнена поведінка не означає придушення агресивних почуттів, вона сприяє редукції агресивної поведінки й зникненню приводів для агресії. Основні цілі розвитку асертивності реалізуються через визначені соціальні ситуації, які формуються в рольовій грі або в реальних умовах.
Тренінг «Формування навичок асертивної поведінки у підлітків» проводили: Куца Тетяна – практичний психолог, тренер, керівник громадської організації «Соняник». Ніколаєв Леонід – соціальний працівник проекту «Профілактика соціального сирітства», психолог. Шпак Лариса – соціальний працівник проекту «Профілактика соціального сирітства».
Коментарі