В ході тренінгового курсу, що складався з двох поглиблених семінарів, учасники розглянули реальні випадки і перспективи застосування мережевої терапії.
Вказаний метод дозволяє виявити ресурси самої сім’ї, необхідні для позитивних змін і виходу її з кризової ситуації; сприяє мобілізації та підвищенню відповідальності сім’ї і її найближчого оточення під час прийняття важливих для дитини та її сім’ї рішень.
«Особливістю методу є мінімальність втручання фахівців в ухвалення рішень, щодо виходу сім’ї з кризової ситуації або рішенням проблеми», - пояснює тренер Васанта Романова.
«На скільки мені відомо, це досить складне завдання для фахівців, які звикли брати активну участь у вирішенні проблем сім’ї, - відзначаючи емоційність та темпераментність учасників групи при обговореннях в ході навчання. Наше завдання - продемонструвати, що сім’я - це основна дійова особа, і ніхто не може бути більше зацікавленим у подоланні життєвих перешкод, ніж її учасники та їхнє найближче оточення. Саме мобілізувати їхні ресурси, зацікавити, прислухатися до їхніх думок, почути и один одного дозволяє мережева зустріч».
Використання мережевого методу сприяє якісній зміні контакту фахівців з дітьми та сім’ями, кращому розумінню їхніх проблем, співпраці з найближчим оточенням дитини, а також удосконаленню міжвідомчої взаємодії. Учасники навчання відзначають, що метод вчить думати не стереотипно, зрозуміти логіку дій сім’ї в складній життєвій ситуації, а в багато чому - зламати хибне уявлення громади, сім’ї та її відчуження від тих, хто цього найбільше потребує - сімей з дітьми.
«Попервах цей зарубіжний метод викликав у мене двоякі емоції і чимось нагадував екзотичний фрукт: такий загадковий, незвичний, неоглядний, можливо із специфічним запахом, - та коли я його спробувала - він виявився солодким, приємним і корисним», - ділиться своїми враженнями Марина Кравченко - соціальним працівник Новопетрівського сільського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Київської області. Проте зізнається, що одразу знала для кого проведе таку зустріч одразу по приїзду з навчання.
Підопічна Марини - молода мама-сирота з дитиною пішла з дому. Дівчину, що залишилася без тата і мами, і народила позашлюбну дитину наприкінці останнього шкільного року в селі позаочі робили винною у всіх її нещастях: «нагуляла», недогледіла, не виховує. Хоча насправді мама піклувалася про дитину набагато краще ніж її рідні батьки про неї у свій час.
На проведеній зустрічі вдалося переконати сільську громаду подолати своє негативне ставлення до дівчини, допомогти їй залишитися разом з дитиною, виховати її, «підняти на ноги». Люди дізналися, як про дівчину гарно відгукуються в дитячому садку, як вона любить дитину, і допомога не заставила довго чекати - сьогодні дівчина влаштувалася на роботу, винаймає житло. Зі слів соціального працівника в неї навіть постава змінилася, відчувши власні сили, вона «світиться» з середини».
Форми, які використовуються в мережевій роботі, дозволяють підвищити статус сім’ї. Сім’ї, які відчували, що їх ситуація безвихідна, що суспільство відвернулося від них, в результаті застосування методу починають відчувати повагу до себе і підтримку оточуючих, бачити перспективу в житті і відчувати потенціал власних можливостей, а також відповідальність щодо прийняття життєво важливих рішень. Дитина і сім’я з об’єкту дії стають суб’єктами і активними партнерами в процесі позитивних змін життєвої ситуації цієї сім’ї.
«Робота з мережею соціальних контактів - це універсальний, профілактичний метод, що дозволяє сім’ї зміцнити зв’язки як внутрішньосімейні, так і з оточенням, і запобігти вилученню дитини з сім’ї і її розміщенню в державну установу, ще задовго до виникнення кризи. - переконує Марина Кравченко. Тому у наших планах - провести спільне навчання за цим методом для відділів освіти, а саме шкільних соціальних педагогів, яке відбудеться в серпні. Адже складна поведінка дитини в школі - наслідок сімейних негараздів і якщо їх діагностувати вчасно - можна уникнути багатьох кризових ситуацій та їхніх наслідків».
Навчання за програмою «Активізація соціального оточення дитини та її сім’ї» (теорія і практики використання методики «Мережа соціальних контактів») проводилося Соціально-реабілітаційним центром «Отрадное» (Москва) на замовлення Представництва благодійної організації «Кожній дитині» в Україні в період з січня по квітень 2010 року в рамках проекту «Попередження вилучення дітей із сімейного середовища шляхом впровадження механізму гейткіпінгу».
ПБО «Кожній дитині» в Україні з 1998 року сприяє реформуванню системи захисту дітей, розвитку спектру спеціалізованих соціальних послуг для вразливих дітей і сімей з дітьми.
ПБО «Кожній дитині» працює на місцевому та регіональному рівні в Київській області, надаючи проектну підтримку органам державної влади і місцевого самоврядування у розробці механізму гейткіпінгу і розвитку інтегрованих соціальних служб для вразливих сімей і дітей на рівні громади як основної складової такого механізму, спрямованого на попередження вилучення дітей з см’ та влаштування в систему інтернатних закладів усіх типів.
Коментарі