bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Громадські слухання у місті Львові: крок уперед чи два кроки назад?
26.10.2009

Експерти інформаційно-правового центру «Наше право» здійснили якісний аналіз проведених у 2006-2009 рр. громадських слухань у місті Львові в порядку ст.13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». За результатами узагальнень, експерти виокремлюють ряд проблем і вносять рекомендації задля покращення функціонування форми локальної демократії – громадських слухань.

Позитивом у діяльності Львівської міської ради ми вбачаємо значне збільшення кількості проведених громадських слухань, розширення питань із яких проводяться слухання, уніфікацію форм їх проведення, поширення практики належного інформування про їх проведення та опублікування відповідних протоколів. Окрім цього, кроком уперед є чітке визначення компетенції виконавчого органу, який відповідає за їх організацію та проведення, і одночасно, на жаль, не в змозі жодним чином впливати на їх якісну складову.

Попри це, траплялися численні випадки проведення слухань без жодної потреби чи обґрунтованості – «слухання заради слухань», та прийняття рішень без проведення громадських слухань, або проведення їх після прийняття цих рішень – «слухання для галочки».

Занепокоєння також викликає динаміка зниження якості змістовної частини громадських слухань, низька залученість громадськості до їх проведення, цілковите ігнорування та неврахування висловлених представниками громадськості пропозицій та рекомендацій.

Виконавчі органи також зловживають та продовжують традиції «імітації» масовості участі у громадських слуханнях – «масовки» із питань тарифів на житлово-комунальні послуги та вартості проїзду у міському транспорті шляхом забезпечення присутності у робочий час працівників комунальних установ чи інших категорій зацікавлених підприємців.

На жаль, жодним локальним актом не регламентовано процедуру оголошення, проведення та оприлюднення результатів слухань, врахування висловлених пропозицій, чим найчастіше і зловживають міські посадовці.

Також фактично відсутня практика проведення відкритих громадських слухань із питань обговорення місцевого бюджету – бюджетні слухання. Централізація і умовна уніфікація форми слухань жодним чином не сприяла громадській активності. Варто констатувати порушення і грубе ігнорування більшості депутатського корпусу міського ради у дотриманні положень пункту 3 частини першої статті 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», зокрема – обов’язку брати участь у громадських слуханнях, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади.

На думку фахівців центру, – громадські слухання, попри активізацію у їх проведенні, стали лише формою представлення (інколи і необґрунтованим нав’язуванням позицій або думок міських посадовців), а не різновидом якісного діалогу.

Варто підкреслити, що майже усі проведені слухання ініціювали виконавчі органи міської ради, активність інших суб’єктів місцевого самоврядування – міського голови, постійних комісій чи депутатських фракцій не спостерігалася.

Об’єднання громадян, через відсутність нормативного регулювання (насамперед, у діючому Статуті) не ініціювали, активно не використовували такої форми участі у прийнятті рішень, як громадські слухання, в тому числі, через недовір’я до «імітованих» львівськими можновладцями потенційно ефективних форм локальної демократії.

Прикро, але міські посадовці без належно встановленої процедури «клепають» на власний розсуд щотижневі зустрічі із своєю «громадськістю», яка постійно схвалює майже усі пропозицію. Зауважимо, що особливого поступу у залученні широкої громадськості до проведення слухань нами не спостерігалось.

Зроблено усе можливе, аби довести неспроможність – «імпотентність» цього інституту реально вирішувати суспільно-важливі проблеми територіальної громади, створення справді ефективного майданчика для діалогу «влада-громада». Окрім цього, слухання не зайняли належного місця у системі принципів і засад місцевого самоврядування.

Із наближенням чергових виборів у місцеві ради можна прогнозувати активізацію і використання даного інституту із маніпулятивною метою.

У зв’язку з цим, пропонуємо, до затвердження нової редакції Статуту територіальної громади міста Львова на місцевому референдумі, або прийняття Тимчасового положення про проведення громадських слухань у місті Львові, виконавчим органам не проводити публічних заходів під назвою «громадські слухання».

Рекомендуємо впровадити у місті Львові практику функціонування дорадчого органу для забезпечення спільно із уповноваженим виконавчим органом організацію і проведення, контролю за врахуванням висловлених пропозицій на громадських слуханнях у діяльності міської ради і її посадових осіб.

Вважаємо, що необхідно посилити персональну відповідальність керівників структурних підрозділів виконавчих органів міської ради за неналежну підготовку у проведенні громадських слухань чи врахування їх результатів.  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.