В рамках Другого Екуменічного Соціального Тижня було представлено інноваційний проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки неприбуткових організацій». Даний законопроект був розроблений експертною комісією ЕСТ за участі працівників управління «Секретаріат ради» Львівської міської ради.
Автори проекту переконані, що законопроект може стати реальним втіленням одного з принципів демократії – забезпечення участі громадськості у державній політиці. Механізм, що пропонується до запровадження цим законопроектом, у практиці іноземних держав отримав назву “відсоткова філантропія“. Суть законопроекту полягає в тому, що кожна працююча людина – кожен платник податку на доходи фізичних осіб (ПДФ) має право переадресувати два відсотки свого податку безпосередньо до неприбуткової організації, яка займається вирішенням актуальної для платника податку суспільної проблеми.
Діючі на сьогодні правові способи підтримки фізичними особами неприбуткових організацій зводяться до механізму “податкового кредиту“, який формально дозволяє повернути частину коштів, що сплачені фізичною особою на користь неприбуткових організацій. Проте, законодавчі обмеження щодо застосування “податкового кредиту“ та процедура його отримання, яка не завжди гарантує успіх у поверненні коштів, перетворили цей механізм фактично на декларацію. Крім цього, існуючий рівень недовіри громадян до органів державної влади та здійснюваної політики взагалі не сприяє втіленню та популяризації даного механізму в Україні.
Таким чином, за відсутності раціонального підходу щодо розвитку благодійництва та громадянського суспільства, даний законопроект може стати реальним втіленням одного з стратегічних завдань влади – забезпечення участі громадськості у державній політиці. Запроваджений механізм “відсоткової філантропії“ надасть організаціям громадянського суспільства чіткі стимули до публічної діяльності, підвищить рівень їх прозорості та звітності. Отримані кошти громадські організації зможуть використовувати на забезпечення своє статутної діяльності, а також безпосередньо на утримання організації (оренда приміщення, комунальні послуги, заробітна плата працівників).
Якщо громадяни передадуть відсоток своїх податків напряму до неприбуткових організацій, що опікуватимуться проблемами громад, це буде сприяти цільовому фінансуванню проблем громади, фінансування відбуватиметься поза межами системи прийняття рішень місцевою владою – це загалом приведе до покращення якості та ефективності системи надання соціальних послуг на місцях.
Під час круглих столів та обговорень, які відбулись в рамках 2 Екуменічного соціального тижня свою підтримку впровадження ідеї відсоткової філантропії в Україні засвідчили народні депутати А. Яценюк, С.Курпіль, П.Писарчук, В. Стретович.
Довідка: Відсоткова філантропія першою була запроваджена Угорщиною в 1996 році. Потім до ініціативи (після вивчення її позитивного впливу) приєднались Словаччина, Польща, Литва і Румунія, також норма знаходиться на шляху до законодавчого закріплення у Чехії, Молдові, Швейцарії, Японії та розглядається в Македонії.
Джерело
Коментарі
Дуже корисна ініціатива! Бачив як це працює в Польщі. А те, що відсоток такий маленький не дозволяє говорити про "оптимізацію оподаткування".
Впровадження даної практики дасть змогу багатьом громадянам, по-перше, відчути себе благодійниками, а по-друге, хоч якось впливати на те, яким чином використовуються кошти, що сплачуються у вигляді податків.
Тоді, мабуть, має місце конкуренція серед місцевих НУО? По типу боротьби депутатів за електорат. Ні? А що тоді регіональні і національні НУО роблять, щоб залучити ці кошти? Адже громадяни скоріше будуть спрямовувати ці 2% на вирішення місцевих проблем в громадах, тобто скоріше місцевим НУО?
Не обов'язково. Людей турбують не тільки проблеми свого міста або селища, тому цілком можливо, що ці кошти дехто буде віддавати загальнонаціональним НУО. А щодо конкуренції, ці 2 відсотки є "альтернативними", тобто людина або сплачує їх у вигліді податків, або ж спрямовує на доброчинність. Звичайно, у вигляді податків легше, бо їх стягує та перераховує роботодавець, а тут самому треба, а потім ще доказувати що витратив їх на підтримку НУО. В такій ситуації дані кошти отримають організації, які будуть найбільш переконливі і прозорі, ті що зможуть допомогти громадянину перерахувати ці два відсотки. (Бачив у Польщі рекламні листівки однієї НУО, на зворотному боці надрукована платіжка, яку просто треба принести в банк, дописати свої ім'я та суму, тобто громадянину вже нічого навіть заповнювати не треба).
Не дуже знаюсь на польській схемі 1%, а от в Угорщині - цікава тим, що умовно на 1 грн. від громадянина, Уряд Угорщини додає ще 1 грн.
https://gurt.org.ua/partnerships/2391/
А щодо конкуренції НУО за цей ресурс, то лідерами виступають національні мережі або НУО, які адекватно піарять проблему, що планують розв'язати.
Насправді, "доходність" від такого роду пожертвувань не є значною на локальному рівні.
Підтримую ідею перерахунку % на соціальні потреби. Але тут необхідно виробити процедури, узгодити законодавство. Враження, що закондавцям просто не цікаво, зняти з себе відповідальність, та передати частину послуг на НГО, котрі могли б фінансуватись з цього механізму.
Щодо питання передачі коштів всеукраїнським чи мережевим НГО, нажаль тут є мінус, подивіться на апарат профспілок, особисто мені незрозуміла мета діяльності цієї структри, але кошти сплачуюються, які апарати утримуються? в чому їх ефективність.
За 15 років громадської діяльності був членок декількох всеукраїнських НГО, з боку центру все зводилось до дерибану ресурсів і все. На регіони кошти не йшли.
До Олександр Коваль
№1 Я не цілком обізнаний із законодавчою ініціативою львів'ян, проте можу прокоментувати як це робиться напр. в Угорщині.
Не кожна НУО може претендувати на % з податку. А тільки та, що буде визнана державою як суспільно-корисна. А далі, історія така:
а) Якщо громадянин Угорщини до визначено часу подасть декларацію про доходи і вкаже НУО, якій він передає 1%... то наприкінці року вказана НУО отримає зведену суму перерахувань.
б) У випадку, якщо громадяни не вкажуть з будь-яких причин НУО, то так чи інакше, Уряд Угорщини розщеплює сплачений податок, виводячи звідти 1% і передає до спеціального державного фонду. Наприкінці року загальнонаціональні НУО або мережі самостійно розподіляють ці кошти.
* * *
Оскільки, в обох випадках кошти перераховуються з державного бюджету, то звітність ускладнюється підвищеними вимоги до НУО. Тому "дєрибан" практично не можливий. Хоча питання цільового використання коштів йде на розсуд самих НУО.
№2 Чому національні мережі або НУО є більш конкурентноздатними?
В Угорщині основним донором виступає Уряд через міністерства та різні державні фонди. Національним НУО набагато легше пропонувати свої послуги суспільству через розгалужену мережу центрів, підготовлені кадри, ділові зв'язки у міністерствах, добра репутація і т.д. Локальні НУО можуть реально змагатись із національними за ресурси на рівні муніципалітетів та областей.
Те саме стосується і 1%. Акумульовані кошти національних НУО є ресурсом, який може забезпечити НУО подавати проекти на фонди ЄС і забезпечити реальний фінансовий внесок не залежно від бюджету. Національні НУО мають потужний механізм PR (листівки, звіти, флаєри, статті в газетах, відео/аудіореклама, реклама на білбордах і т.п). Чого, на жаль, не мають місцеві НУО.
Саме тому в Угорщині намітилась тенденція до укрупнення НУО (або приєднання до діючих мереж).
Відсоткова філантропія першою була запроваджена Угорщиною в 1996 році. Потім до ініціативи (після вивчення її позитивного впливу) приєднались Словаччина, Польща, Литва і Румунія, також норма знаходиться на шляху до законодавчого закріплення у Чехії, Молдові, Швейцарії, Японії та розглядається в Македонії. Якщо взяти до прикладу Польщу то кількість платників податків, які передали 1% податку для НУО з часу запровадження в 2003 по 2007 роки зросла з 80230 до 5134 675, тобто більше ніж у 60 разів, а в грошовому еквіваленті з 10 365 000 до 291 5 94 362 тобто в 28 раз.
Середньостатистичний українець заробляє близько 2 тис. грн. на місяць (24 тис. грн. на рік). Податок з доходів фізичних осіб, сплачених ним, становив близько 3 600 грн. в рік (15% від отриманої зарплати). Згідно із розробленим законопроектом, середньостатистичний українець має право скерувати на користь неприбуткової організації приблизно 72 грн. (2%) свого сплаченого податку на підставі декларації за попередній рік. Тобто якщо організація нараховує хоча б сотню симпатиків, сума фінансової підтримки становитиме 7200. Сума невелика, однак за розвитку організації буде постійним джерелом фінансування з стійкою тенденцією до зростання.
Так, розрахунок цікавий. Зверніть увагу, що НУО зможуть "заробляти" через 5-10 років плідної роботи з громадянами.
На жаль, не бачу зсилки на проект, тільки інфо. Та бачу, що певно Орест має відношення до проекту і може допомогти дещо зрозуміти. Якщо це той законопроект, який поширювався на розсилці ГАЛ, то справді там мова іде тільки про тих, що подають декларації. Проект передбачає, що платник податку має право за наслідками звітного податкового року та на підставі річної податкової декларації доручити органам податкової служби здійснити на користь однієї з неприбуткових організацій трансфер податку у розмірі, що не перевищує 2% суми сплаченого платником податку за звітний рік податку, за умови дотриманням інших, визначених цим Законом вимог. Не усі платники податку подають такі декларації. Тому підрахунки будуть іншими.
Є дві підстави (ст..18) ЗУ «Про оподаткування доходів фізюосіб» подання декларації – коли отримуються інші доходи, які не оподаткувались, або коли оформляється податковий кредит. Якщо це зарплата чи ЦПХ у особи що є податковим агентом (юрособа, ФОП), навіть якщо це наприклад плата за орендоване приміщення у фізичної особи, то вона виступає податковим агентом та сплачує податки, а потім подає свою звітність (і це інша звітність не податкова декларація). Отож кількість тих, які подають податкову декларацію на цьому етапі уже зменшилась і обрахунки із зарплати проводити не можна. Тому щоб не виявилось як завжди через брак механізмів та перекручування понять, даремними сподівання на покращення. Хотілось би дізнатись – чи проект передбачає можливість усіх платників податку з фізосіб таку частку передавати організаціям, чи тільки тих які подають декларації (бо механізм тільки для тих які подають декларації, щодо тих, за яких сплачують агенти, немає такого механізму)?
Справді мова іде тільки про тих, що подають декларації. Це свого роду також заохочення громадян до заповнення декларації про свої доходи, В європі є механізми здійснення трансферу податку через роботодавців...Але в Україні свої нюанси, по-перше - етичний аспект, адже коли відносини роботодавця і працівника є підпорядкованими. То ж особа не буде відчувати себе вільною у виборі достойної організації та може відчувати тиск при прийняті рішення і цей 1% стане ще одним своєрідним "профспілковим" внеском .
Як показує зарубіжний досвід коли людина особисто подає декларацію ймовірність помилки зменшується в два рази (оскільки інспектори, що приймають її зобовязані переконатись у вірності заповнення). Та і в податкову людина прийде не просити чогось, а радше виконати свій громадянський обовязок, то ж і спілкування буде рівноправним.
У нас більшість громадян не знає навіть яку суму податку він сплатив державі за минулий рік. То ж подання декларації особисто і добровільно - це не лише покращить податкову дисципліну, але й освіченість кожної людини.
І ще одне важливе. Зараз людина може скористатись правом на податковий кредит - ЛИШЕ ПОДАВШИ ДЕКЛАРАЦІЮ. Сьогодні це людей не зупиняє (навіть тих, хто не зобовязаний подавати декларацію), то чому це повинно зупинити у випадку трансферу податку??!! А організації матимуть чіткий стимул працювати публічніше і охоплювати ширше коло людей
Стосовно пункту 18.1. статті 18 доповнити підпунктом "в" наступного змісту:
“ в) має право подати таку декларацію для здійснення трансферу податку на користь неприбуткової організації."
абзац перший пункту 18.9 доповнити частиною наступного змісту:
“декларація та додатки до неї повинні містити інформацію, достатню для ідентифікації неприбуткової організації, на користь якої платник податку має намір здійснити трансфер податку, та розміру такого трансферу.“
Вибачте за нерозторопність. Ссилка за якою можна скачати текст http://ngo.lviv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3168:2009-10-05-11-38-09&catid=35:2009-07-15-10-41-20&Itemid=29