Якщо вас цікавлять питання освіти дорослих і впровадження позитивних змін у вашій громаді, онлайн-посібник Ресурсного центру ГУРТ «Навчальні гуртки», безперечно, стане вам у нагоді.
У ньому стисло й структуровано викладено інформацію про принципи організації навчальних гуртків, залучення учасників, їх координацію, розробку навчальних матеріалів, проведення занять та оцінку результатів. Практичні рекомендації допоможуть ефективно впроваджувати систему неформальної освіти в громаді, досягаючи якомога більшого ефекту.
Історія неформального навчання дорослих нараховує понад 150 років. На початку ХІХ століття ця концепція почала набирати обертів у Швеції, що призвело до появи перших освітніх гуртків такого типу. Вже в ХХ столітті неформальне навчання дорослих відігравало важливу роль у наданні дорослим людям знань, навичок і можливостей бути почутими. На сьогодні концепція навчального гуртка як технології освіти дорослих дуже популярна не тільки в Швеції, але й в інших країнах світу.
Навчальні гуртки відмінні від традиційного навчання, яке спирається на ієрархічну модель, де викладач поширює знання згори донизу. Натомість, у навчальних гуртках навчання базується на взаємодії, коли кожен член робить свій внесок у навчальний процес.
У гуртку робота побудована на пошуку знань відповідно до потреб та інтересів учасників. Вона спирається на демократичні цінності, а обмін особистим досвідом й аналітичний підхід є провідними чинниками. Навчання безпосередньо залежить від активного внеску членів гуртка у його планування та проведення.
Навчальний гурток – це невелика група людей, які протягом певного періоду регулярно зустрічаються й проводять заняття під керівництвом узгодженого організаторами керівника. Основними чинниками ефективного навчання є досвід і навички членів гуртка, навчальний план або спеціально складений навчальний матеріал, добре поінформований та підготовлений ведучий.
Освітню методику у навчальних гуртках можна охарактеризувати кількома основними принципами
1) Рівноправність і демократичність. Робота у гуртку базується на принципі рівності учасників. Демократичність і демократичні цінності є істотними для роботи у гуртку. У ньому завжди повинна бути неформальна атмосфера. Завдання керівника гуртка – пожвавити діалог, тобто обмін думками та інформацією.
2) Набутий досвід і співробітництво. Ознаками, що вирізняють роботу гуртка серед інших навчальних методик, є співробітництво й товариські стосунки між його членами. Учасники допомагають один одному, а не змагаються між собою. Вони діляться один із одним своїми успіхами та досягненнями.
3) Незалежність і право гуртка встановлювати свої цілі. Мету навчання у гуртку визначають його члени, і вона мусить орієнтуватися на їхні потреби та бажання. Саме члени гуртка несуть відповідальність за те, як вони працюють і як відбуваються заняття. Відповідальність ніколи не може бути перекладена на інших без серйозного втручання у незалежність гуртка.
4) Послідовність, планування та активна участь. Послідовність означає, що навчання повинне бути організованим і спланованим. Члени гуртка мають активно долучатися до роботи. Активний внесок учасників – це основа, на якій ґрунтується метод навчання у гуртку.
5) Різноманітність та активність дій. Навчання у гуртку не буде успішним, якщо його члени лише зацікавлені у навчанні як такому.
При створенні груп потрібно враховувати, щоб чим менше людей, тим більше шансів для активної участі усіх членів. У протилежному випадку не буде співробітництва, загальної відповідальності, тому не вийде гуртка як такого. З іншого боку, група не повинна складатися менше, ніж з п’яти осіб, оскільки серйозну розмову важко підтримувати у надто маленьких групах.
Навчальні гуртки при їх широкому впровадженні відіграють важливу роль у поширенні знань і посиленні організаційної спроможності громад.
Увага! Користуватися онлайн-посібниками Ресурсного центру ГУРТ можуть тільки зареєстровані користувачі порталу. Всі елементи схем активні. Натискайте на цікавий для вас розділ та отримуйте чітку й структуровану інформацію. Для того, щоб усі елементи тулкітів відображалися коректно, будь ласка, не використовуйте браузер Internet Explorer.
Коментарі
Ми розпочати роботу по схожій системі з минулої пятниці. Вона стосується сталого домогосподарства. Дуже хороший підхід!