Уже майже 20 років Ресурсний центр ГУРТ впроваджує проекти, спрямовані на розвиток громад та посилення їхньої спроможності. Починаючи з 2007 року, одним із інструментів, які ГУРТ використовує, є розвиток підприємницького та лідерського потенціалу мешканців громад.
Протягом 2014-2015 років за фінансової підтримки Фонду «Монсанто» ГУРТ впроваджував проект «Розвиток малого підприємництва у сільських громадах України», метою якого було активізувати підприємницький та лідерський потенціал мешканців сільських громад Кіровоградської, Черкаської, Житомирської та Київської областей. За результатами конкурсу бізнес-планів, який відбувався в межах проекту, 36 підприємців-початківців отримали фінансову підтримку для розвитку їхніх стартапів, загальна сума якої склала понад 800 тисяч гривень.
На початку вересня 2014 року ГУРТ провів в громадах, залучених до проекту, захід «Які бізнес-ідеї потрібні та можуть бути успішними у нашій громаді?». У с. Верхнячка Черкаської області серед інших учасників до активностей долучилися директорка ліцею №1 Людмила Денисюк разом із учнями Олександром Воєдиловим, Юлією Ткаченко та Елізою Запарованою. Школярі презентували концепти бізнес-проектів із енергоефективності.
«Питанням енергозбереження як вчитель фізики я займалася з 2004 року. Мала авторські програми факультативних курсів, підбірки екологічних задач, була науковим керівником в Малій академії наук, однак особливої зацікавленості з боку інших не спостерігала. В 2011 році зареєструвала школу в мережі SPARE (School Project for Application of Resources and Energy, – авт.), там зустріла однодумців – так і розпочалася плідна робота. Це постійно надихало і відкривало нові горизонти. Згодом ми почали втілювати проекти в життя. На сьогодні в нашому ліцеї працює фізична лабораторія, яка використовує сонячні батареї і вітрогенератор», – розповідає директорка «зеленого» ліцею Людмила Денисюк.
На жаль, концепти учнів, представлені на заході, на той момент ще не були оформлені як бізнес-ідеї, тому не брали участі в конкурсі бізнес-планів. Однак у подальшому вони мають всі шанси перерости в реальний суспільно корисний та прибутковий бізнес.
Але на цьому історія не закінчилася. В червні 2015 року за результатами проекту «Розвиток малого підприємництва у сільських громадах України» відбувся прес-тур «Стартапи на селі – маленькі кроки, що ведуть до великих змін». Участь у заході взяли журналісти із понад 10 видань, які підготували низку матеріалів про успіхи підприємців-учасників проекту та громади, де вони живуть і працюють. Саме тоді журналістка офіційного видання Міністерства освіти і науки України «Освіта України» Світлана Галата звернула увагу на незвичайний ліцей у Верхнячці та його учнів: «Після фантастичної історії про підприємця, який разом із братами заснував спортзал у Верхнячці і виховує переможців міжнародних змагань, ми заїхали до місцевого ліцею №1. Директорка ліцею Людмила Денисюк розповіла, що Верхняцький навчально-виховний комплекс – пілотний заклад із реалізації проекту «SPARE», що спрямовується на раціональне використання ресурсів і енергії».
Виявилося, що в кабінеті фізики тут майструють вітряк, який планують встановити на даху і виробляти таким чином електроенергію. Учні та колектив школи розуміють, що енергоефективність – це не тільки економія світла і газу, а й використання вторинних матеріалів.
«Школярі та вчителі ліцею №1 переконані: їхні дії – це «ефект метелика», коли маленькі зміни, звички та активності породжують ланцюжок подій, що веде до масштабних змін. Чесно кажучи, таких шкіл я не бачила навіть у столиці», – стверджує Світлана Галата.
Так виникла ідея написати матеріал про незвичайний навчальний заклад у Черкаській глибинці. Виявилося, що до проекту «Розвиток малого підприємництва у сільських громадах України» долучилися школярі-переможці міжнародних і всеукраїнських конкурсів. Наприклад, Юлія Ткаченко на початку червня 2015 року відвідала міжнародний табір біля Тянь-Шаню в Казахстані. Там вона представила свій проект «Чашка – тайм-менеджер», що виборов друге місце у конкурсі молодіжних проектів з енергоефективності «Енергія і середовище». У 2014 році одинадцятикласники Еліза Запарована й Іван Дорощук посіли призове місце в конкурсі «Енергія і середовище» з проектом «Перспективи виробництва і використання біогазу на прикладі місцевих сільськогосподарських підприємств». Вони не тільки спроектували біоустановку з виробництва газу, але й порахували, що сировини та відходів із місцевих фермерських господарств вистачить для опалення всього села. Ще один учень – Олександр Воєдилов – розробляє проект із використання для опалення стебел соняшнику.
Зібравши необхідну інформацію та підготувавши матеріал про «енергоефективний» ліцей, Світлана Галата взяла участь у конкурсі блогів, присвячених проблемам зміни клімату, який проводила організація 350.оrg напередодні кліматичного саміту в Парижі. У конкурсі брали участь жителі країн Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії. Публікація ж Світлани Галати «Ефект метелика. Ліцеїсти хочуть змінити і своє селище, і всю країну» посіла третє місце. Тепер матеріал про незвичайну «зелену» школу в українській глибинці розміщений на ресурсах саміту ООН з питань довкілля.
Візит до Верхнячки, організований Ресурсним центром ГУРТ, підштовхнув пані Світлану на створення ще трьох публікацій: «Бійтесь нас, ми переможем» про гру «джура» у школі №2; «Чемпіони тренуються у Верхнячці», присвяченої спортзалу, який відкрив переможець проекту «Розвиток малого підприємництва у сільських громадах України» при підтримці Фонду «Монсанто» Богдан Дорошенко; та «Бруківка з Майдану» про те, як учні ліцею №1 відзначали річницю Революції Гідності.
Коментарі
Молодці і учні, і директор ліцею!Вони піклувалися за розвиток громади свого села, Їх зусилля помітили та презентували ЗМІ.А побачили досвід українського села у всьому світі!