22 січня 2014 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян».
До редакції порталу ГУРТ зверталися користувачі з питанням, як діяти громадським організаціям, яким можуть навішати ярлик «іноземного агента». Ми переадресували це питання до юристів. Нижче - основні моменти, на які варто звернути увагу громадським організаціям.
Суть нововведення
Відповідно до вказаного закону громадські об’єднання, а також відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, які отримують кошти чи інше майно з іноземних джерел та беруть участь у політичній діяльності, яка здійснюється на території України, зобов’язані протягом 3 місяців набути статус громадського об’єднання, яке виконує функції іноземного агента, і привести найменування такого об’єднання у відповідність до вимог Закону.
Відтепер у назві громадського об’єднання, яке отримує кошти чи інше майно з іноземних джерел та бере участь у політичній діяльності, яка здійснюється на території України, має міститися словосполучення "громадське об’єднання, яке виконує функції іноземного агента".
У зв’язку із цим громадські об'єднання зобов’язані протягом 3 місяців подати до уповноваженого органу з питань реєстрації за своїм місцезнаходженням (реєстраційної служби чи управління юстиції) заяву про включення до Реєстру громадських об'єднань інформації щодо здійснення громадським об'єднанням своєї діяльності як громадського об'єднання, яке виконує функції іноземного агента, внести зміни до статуту, включивши до найменування такого громадського об'єднання словосполучення «громадське об’єднання, яке виконує функції іноземного агента» та щомісячно надавати до уповноваженого органу з питань ртеєстрації документи про персональний склад керівних органів та інформацію про обсяг коштів чи іншого майна, отриманих з іноземних джерел, про заплановані цілі їх використання та фактичне використання, про заплановані програми діяльності та фактичну діяльність.
Щокварталу відповідні громадські об’єднання та відокремлені підрозділи зобов’язані розміщувати в Інтернеті та публікувати в газеті «Голос України» чи «Урядовий кур’єр» звіт про свою діяльність, а також вести окремий бухгалтерський облік доходів (видатків), отриманих з іноземних джерел, та доходів (видатків), отриманих з інших джерел.
У разі нездійснення заходів щодо внесення змін до установчих документів і перереєстрації громадських об’єднань, які виконують функції іноземного агента, і відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій протягом 3 місяців з моменту набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» реєстраційні служби матимуть право звернутися з позовом до суду про заборону такого громадського об'єднання.
Як це зачіпає організації, які отримують кошти від іноземних держав
Відповідно до ч. 6 ст. 1 ЗУ «Про громадські об'єднання», громадське об’єднання вважається таким, що виконує функції іноземного агента, якщо для забезпечення своєї діяльності отримує грошові кошти або майно від іноземних держав, їх державних органів, неурядових організацій інших держав, міжнародних неурядових організацій, іноземних громадян, осіб без громадянства або уповноважених ними осіб, які отримують грошові кошти чи інше майно із зазначених джерел (далі - іноземні джерела), а також бере участь, у тому числі в інтересах іноземних джерел, у політичній діяльності на території України.
Громадське об’єднання, крім політичної партії, визнається таким, що бере участь у політичній діяльності на території України, якщо незалежно від цілей і завдань, визначених у його засновницьких документах, бере участь (у тому числі шляхом фінансування) в організації та проведенні політичних акцій, які мають на меті вплив на прийняття рішень державними органами, зміну державної політики, а також формування суспільної думки у вказаних цілях.
Не будемо зупинятися на тому, що норми закону, що зобов'язують громадські організації реєструватися іноземними агентами, суперечать Європейській Конвенції з прав людини, а також практиці Європейського суду з прав людини та іншим нормам міжнародного законодавства. Детальніше про це читайте тут.
Зосередимося на внутрішньому аспекті проблеми. Визначити, що громадська організація отримує грошові кошти або майно від іноземних держав, їх державних органів, неурядових організацій інших держав, міжнародних неурядових організацій, іноземних громадян, осіб без громадянства або уповноважених ними осіб, які отримують грошові кошти чи інше майно, не складає проблеми.
Питанням залишається, як визначити чи бере громадська організація участь (у тому числі шляхом фінансування) в організації та проведенні політичних акцій, які мають на меті вплив на прийняття рішень державними органами, зміну державної політики, а також формування суспільної думки у вказаних цілях.
Важливо відмітити, що прийняті зміни вводять терміни, які не визначені у законодавстві. Так, під поняття термінів «політичний», «політика», «формування суспільної думки», «політична акція», тощо можна підвести різноманітну діяльність. Юристи переконані, що формування громадянського суспільства в Україні підпадає під участь, у тому числі в інтересах іноземних джерел, у політичній діяльності на території України.
Рекомендації щодо подальших дій
Починаючи з 22 січня 2014 року у громадських організацій є 3 місяця для здійснення дій, необхідних для набуття ними статусу громадського об’єднання, що виконує функції іноземного агента, а також дії, необхідні для приведення найменування у відповідність із вимогами закону.
Юристи рекомендують не поспішати з такими діями. Варто зачекати. І не тільки засідання ВР України 28 січня 2014 року, а й того, щоб Міністерство юстиції України визначилося із конкретною процедурою (яка наразі відсутня) того, як це має відбуватися.
Коментарі
У цьому світі все так швидко змінюється! Мрію вже завтра прокинутися в Україні, вільній від власників золотих унітазів. Пропоную приєднатися до моєї мрії. Колективні мрі\ швидше здійснюються, ніж самотні.
Я люблю вас, друзі!
Варто не оборонятися, а наступати!