Більше трьохсот зацікавлених осіб стали учасниками міжрегіональних ярмарків та конференцій на тему “Бібліотечні інновації для громад: створюємо майбутнє”, спільно шукаючи майбутнє бібліотек. Протягом червня-липня 2013 року Рада міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) у рамках програми «Бібліоміст» у співпраці з партнерами (НУО, бібліотеки, органи місцевої вдали) провели п’ять таких заходів у різних регіонах України – Львові, Вінниці, Луганську, Сімферополі, Сумах.
м. Суми
В Україні активно йде процес трансформації публічних бібліотек. З кожним роком все більше бібліотек бачать надають громадам різноманітні нові послуги на додачу до традиційної книговидачі, починаючи від безкоштовного доступу до інтернету, різноманітних курсів та онлайн-послуг (купівля квитків, здійснення платежів, онлайн-торгівля) до реалізації благодійних проектів, заснування гуртків за інтересами, тощо. Частково такі зміни були зумовлені співпрацею публічних бібліотек з програмою «Бібліоміст». За роки впровадження програми бібліотекарі з усієї країни скористалися можливостями навчання та розвитку підвищення кваліфікації. В результаті конкурсів, організованих програмою, бібліотеки отримали сучасну комп’ютерну техніку та змогли запропонувати населенню послуги нового рівня. Створено попит на сучасну систему бібліотечно-інформаційного обслуговування. Разом з тим, із завершенням у жовтні 2014 року програми «Бібліоміст» питання оновлення техніки та забезпечення працівників бібліотек можливостями для подальшого професійного розвитку, залишаться.
м. Львів
З огляду на це, перед організаторами міжрегіональних конференцій стояло завдання проведення обговорення майбутнього розвитку бібліотечної галузі та забезпечення майданчика для плідного спілкування і встановлення партнерських зв’язків між бібліотекарями, громадою та владою.
м. Вінниця
Особливий формат заходів передбачав аналіз факторів, які впливають на майбутнє бібліотечних інновацій, викликів на шляху до бажаного майбутнього та пошук рішень.
Характерною особливістю міжрегіональних конференцій стало згуртування зацікавлених осіб, які представляли сім основних груп інтересів:
• бібліотечні працівники
• представники органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування
• представники засобів масової інформації
• представники громадських організацій
• представники навчальних закладів, що готують фахівців бібліотечної справи
• небайдужі користувачі бібліотек
• представники бізнесу, які підтримують бібліотеки
У кожному заході взяли участь близько 60 осіб, які працювали у змішаних групах та аналізували один з шести факторів, які впливають на майбутнє бібліотечних інновацій. Учасники проаналізували всі перешкоди, що існують та обмежують розвиток бібліотечної галузі, та напрацювали рекомендації для вирішення цих проблем.
м. Сімферополь
Таким чином, було напрацьовано такі рішення, що ведуть у майбутнє:
ФАКТОР 1. ІННОВАЦІЙНІ ПОСЛУГИ БІБЛІОТЕК
• Проведення навчання з фандрейзингу та започаткування співробітництва з ОГС, державними органами влади з метою залучення додаткових коштів та отримання грантів
• Проведення маркетингових досліджень послуг, що надаються у бібліотечній сфері, та потреб потенційних користувачів.
• Ініціювання змін у законодавстві для усунення перешкод із впровадження інновацій (зміна застарілого підходу до обліку, звітності тощо)
• Розробка проекту і механізму прийняття державної програми інноваційного розвитку бібліотек
• Організація систематичного поширення інформації щодо можливостей, переваг та діяльності бібліотеки
ФАКТОР 2: ПОТРЕБИ КОРИСТУВАЧІВ БІБЛІОТЕК
• Подання від Української бібліотечної асоціації на розгляд Міністерства культури України пропозиції щодо розробки проекту державних програм поповнення бібліотечних фондів
• Організація навчання працівників фандрейзингу та пошук партнерів та меценатів для одержання фінансової допомоги для придбання літератури з метою задоволення потреб користувачів
• Впровадження системи мотивації для працівників за реалізацію проектів, які задовольнятимуть потреби користувачів
• Перегляд і внесення змін до кваліфікаційних норм, на основі яких розробляються “Типові посадові інструкції”, що створить додаткову мотивацію для професійного вдосконалення
м. Вінниця
ФАКТОР 3: ПЕРСОНАЛ БІБЛІОТЕК
• Перегляд навчальних програми і змісту курсів, які викладаються у вузах з метою включення новітніх підходів до бібліотечної справи
• Створення експертних груп, які б включали бібліотекарів-практиків різного рівня та викладачів ВНЗ І-ІV рівнів для підготовки проектів навчальних планів
• Забезпечення гарантованого державного фінансування для отримання спеціальної освіти (враховуючи інноваційний підхід та технології) для підвищення фахового та кваліфікаційного рівнів бібліотечних працівників.
• Практика організації міжнародних стажувань та обміну досвідом.
ФАКТОР 4: БІБЛІОТЕЧНИЙ МАРКЕТИНГ
• Введення практики розробки стратегічного та маркетингового планів у публічних бібліотеках
• Організація системної комплексної PR-діяльності для інформування про можливості, які надають бібліотеки для потенційних споживачів послуг
• Розроблення програми підвищення кваліфікації для спеціалістів з метою оновлення знань у сфері маркетингу, використання інноваційних підходів тощо; Внесення змін до нормативних документів та кваліфікаційних характеристик бібліотечних спеціалістів, з урахуванням обов`язкового володіння сучасними технологіями
• Стимулювання спеціалістів бібліотеки шляхом проведення професійних конкурсів, преміювання та ознайомлення з досвідом кращих бібліотек
ФАКТОР 5: ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У БІБЛІОТЕЦІ
• Формування плану розширення асортименту ІТ-послуг та просування їх до користувача
• Розробка довгострокового стратегічного плану розвитку бібліотеки
• Створення системи підвищення кваліфікації з метою навчання інформаційним технологіям та підготовки кваліфікованих кадрів
• Створення координаційного центру інноваційної діяльності бібліотек з метою забезпечення функціонування єдиного інформаційного простору
• Активна співпраця з громадським сектором та навчання бібліотекарів фандрейзинговій діяльності для залучення фінансової підтримки розвитку бібліотечної справи
ФАКТОР 6: ПАРТНЕРСТВА БІБЛІОТЕК
• Створення умов (системи заохочення) для навчання та впровадження системи безперервного підвищення кваліфікації для розвитку комунікаційних якостей у спеціалістів та навичок роботи з партнерами та піднесення іміджу бібліотек для їх розвитку у територіальній громаді
• Запрошення представників органів державної влади, ЗМІ, громадськості, громадських організацій на заходи, щоб популяризувати діяльність бібліотек для участі в нових проектах, грантах для покращення матеріально-технічної бази
• Розроблення плану взаємодії бібліотеки з партнерами з метою залучення більшої кількості партнерів та спонсорів до співробітництва
• Ознайомлення представників місцевих органів влади (інших партнерів) з ситуацією в бібліотеках – проблемами, можливостями, потенційними варіантами співпраці
м. Луганськ
Практично всі категорії проблемних питань містять перешкоди, пов’язані з відсутністю інноваційних підходів у роботі та діяльності бібліотеки, недосконалістю системи навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації спеціалістів бібліотечної справи, відсутністю мотивації працівників галузі. Разом з цим, не менш важливими проблемними питаннями залишаються обмежені фінансові ресурси, відсутність необхідної підтримки від держави та залучення фінансових ресурсів донорських організацій, що уповільнює впровадження інновацій.
Рішення озвучених проблем потребують довгострокової реалізації та плідної співпраці усіх зацікавлених сторін. Вже незабаром результати заходів можуть бути втілені в життя завдяки ініціативності, згуртованості та відданості справі бібліотекарів та всіх небайдужих.
Коментарі
А можете підписати світлини. Де це?
Пані Анно, дякую за коментар. Під основними фото в матеріалі підписи додано. Також раджу, кому цікава тема, прочитати нещодавнє інтерв'ю ГУРТа https://gurt.org.ua/interviews/18249/