bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Шістнадцять принципів розвитку. Випуск 3
09.01.2013

Пропонуємо Вам ознайомитися з останніми шістьма з шістнадцяти принципів розвитку, керуючись якими ви зможете уникнути поширених помилок і ефективно впроваджувати зміни в своїй громаді.

11. В основі відновлення та розвитку — духовність

Духовність лежить в основі істинного відновлення та розвитку. Більшість людей на Землі розуміють, що усі ми є єдністю духовного та фізичного. Тому людські спільноти не зможуть стати згуртованими та життєздатними, якщо житимуть наперекір своїй духовній природі.

Розуміння цього означає:

  • свої відносини із людьми, кожну зустріч та кожну свою дію сповнювати любов’ю до ближнього
  • спиратись на мудрість, принципи, вчення та закони, які прийшли до нас з глибини духовних традицій
  • підтримувати цінності, спрямовані на збереження життя та підвищення його якості (як наприклад, чесність, доброта, пробачення)
  • покращувати наші розумові здібності, пов’язані з духовною складовою, а саме: здатність побачити мрію або мету, що відповідає нашому потенціалу; здатність повірити у це бачення настільки, що ми готові покласти своє життя на її досягнення; здатність передати це бачення, мрію або мету через мову, цифри та творчість.

Духовність  проявляє себе по різному залежно від культури та релігії людей. Звичайно вірно, що люди сперечаються через релігію і вона може бути джерелом розбрату та упереджень. У таких випадках проблемою є не духовність, а її відсутність. Духовність — не релігія, а досягнення мети через силу духу. З позиції духовності найсильнішою силою є любов. Там, де є любов, вирішуються навіть найскладніші проблеми.

12. Сталий розвиток потребує моральної та етичної основи

Моральні та етичні норми описують, як люди повинні думати і діяти самі, стосовно інших та природи. В історії планети ніколи не було успішних суспільств без моралі, законів і правил поведінки, яким люди повинні були слідувати.

Моральні та етичні норми не обмежують нашу свободу. Навпаки, вони підказують нам, де пролягають межі благополуччя. Вони подібні до знаків на шосе, які говорять нам скинути швидкість перед поворотом або рухатися обережно, коли попереду слизька дорога. Ми можемо нехтувати ними, але тоді ніхто не зможе гарантувати нам безпеку.

13. Навчатись один у одного протягом усього життя

Від початку нашого життя ми безперервно навчаємося, і старіємо лише коли перестаємо прагнути знань.

Навчання — процес здобуття нової інформації, знань, мудрості, навичок або вмінь, які дозволяють нам приймати нові виклики і розвивати наш потенціал. Навчання міняє нашу поведінку. Не лише індивідуумам, але і сім’ям, громадам, організаціям і народам потрібно вчитися. Громадського розвитку не відбувається, якщо люди не вчаться.

Багато громад звикли до того, що уряд вирішує їхні проблеми. Проте, вони не завжди жили так, тому що багато років тому у важкі часи люди покладалися на самих себе і підтримували один одного. Подібно до того, як вони звикли залежати від уряду, вони повинні навчитись, як змінити свої громади для того, щоб процвітати.

Цей принцип говорить нам, що активісти повинні просувати різні види навчання. Так, слід розрізняти:

Критичне навчання передбачає аналіз та вивчення індивідуумами своїх життєвих ситуацій та поведінки, а також соціальних, економічних, політичних і культурних сил, які впливають на їхнє життя. Цей вид навчання дозволяє з’ясувати першопричини ситуацій, які потребують змін. Критичне навчання безпосередньо пов’язане з перетвореннями. Воно вчить нас визначати перешкоди, що існують як всередині нас, так і ззовні.

Трансформаційне навчання дозволяє людям побачити можливості та потенціал всередині себе і усвідомити, що бажаного майбутнього можна досягнути. Воно також допомагає зрозуміти, як розпочинати та підтримувати процеси відновлення та розвитку, що ведуть до стабільного життя.

Міжособистісне навчання полягає у вивченні міжособистісного добробуту. Воно включає здобуття чеснот та просування цінностей, які сприяють розвитку добрих людських відносин. Міжособистісне навчання вимагає навчання разом з іншими людьми, оскільки знання пов’язані зі звичками мислити і діяти тим чи іншим чином. Дія постає лише у спільному зусиллі.

Операційне навчання звертається до того, що  нам потрібно вивчити щоб досягти мети в процесі розвитку. Операційне вивчення включає здобуття:

  • інформації
  • поглиблених знань і мудрості
  • нових навичок, поведінки і звичок
  • нових цінностей та нового ставлення до дійсності.

Найважливіше для активістів розвитку громад — це припинити розцінювати себе як експертів або учителів і натомість стати партнерами у спільному навчанні.

14. Сталість — основна особливість розвитку

Забезпечити сталість означає дозволити процесу протікати протягом тривалого часу. У розвитку громад можна говорити про кілька видів сталого розвитку:

  • Програмна сталість — це життєздатність та  і енергійність процесу навчання і зростання у громаді.
  • Екологічна сталість означає процвітання природних систем, від яких залежить життя на землі.
  • Соціальна і культурна сталість — те, як розвиток впливає на соціальне середовище буття людей.
  • Економічна сталість означає безперервне забезпечення багатства та процвітання. Економічний сталий розвиток, подібно до біологічного, збільшує різноманітність стратегій. Економічна стійкість означає не лише виробництво, а й справедливий розподіл благ таким чином, щоб усі члени суспільства могли задовольнити свої основні потреби.
  • Політична сталість — це процес прийняття рішень, встановлення та розподілу влади. Процес громадського розвитку не життєздатний, якщо політичні сили, які виступають проти нього є сильнішими за політичні сили, що його підтримують. Тому дуже важливо заручитись підтримкою організацій та лідерів, які здійснюють вплив на політико-економічне середовище.

Викликом для розвитку громад є гармонізувати екологічні, соціальні, економічні, політичні і культурні потреби і не розвивати один з видів за рахунок іншого.

15. Рух до позитивного — головна стратегія розвитку

Важливо не зосереджуватись на оточуючому негативі, а створювати позитивне довкілля, в якому буде набагато легше досягти бажаних результатів. У роботі з розвитку громади корисніше буде скерувати зусилля на побудову альтернативного середовища, ніж намагатись підірвати той устрій, який нам не подобається. Проте це не означає, що потрібно миритись з несправедливістю або шкідливими умовами життя.

Як вирішити проблему відсутності єдності у суспільстві? Один із підходів полягає в тому, щоб ідентифікувати людей, яких ми вважаємо джерелом проблеми і спробувати переконати їх змінитися. Багато людей у такій ситуації починають захищатися:

  • відмовляються визнати існування проблеми
  • ставляться до вас з недовірою  
  • звинувачують в бідах кого-небудь іншого
  • виправдовують поведінку, яку ви критикуєте.

Кращим підходом буде зібрати тих, хто прагне єдності і почати ставитись один до одного бажаним чином. У результаті цієї стратегії вам вдасться зібрати однодумців. Інші люди зможуть приєднатися до вас, але якщо вони захочуть приймати участь у вашій діяльності, то повинні будуть поводитися згідно з встановленими правилами та принципами єдності.

Цей спрощений приклад насправді є дуже потужною стратегією розвитку громади. Поступово такі осередки посилюються і набирають критичну масу, необхідну для трансформації громади.

На що б ти не був здатний, про що б не мріяв, почни втілювати це у життя. Сміливість додає людині сил і навіть наділяє магічною владою. Зважся! (Гете)

16. Станьте тими змінами, які ви прагнете побачити

У процесі розвитку громад найбільш потужні стратегії для змін завжди включають створення позитивних моделей ролей і живих прикладів рішень, які ми пропонуємо. Ось чому, як практикуючі фахівці з розвитку, ми повинні намагатися бути прикладом змін, які ми прагнемо бачити в світі.

Цей принцип також стосується організацій із розвитку. Неефективно організована команда не здатна просувати ефективність. Якщо ваша організація не слідує принципам і не сповідує цінності, які вона пропагує у відношеннях з людьми, хіба її можна сприймати серйозно?

Переклад: Анастасія Фінюк

 

Редагування: Дарина Стремецька

Джерело: http://ced.org.ua/eng/

Шістнадцять принципів розвитку. Випуск 1 читайте за посиланням.

Шістнадцять принципів розвитку. Випуск 2 читайте за посиланням.

 

 

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.