Освітня реформа в Україні на шляху свого впровадження супроводжується неоднозначними оцінками експертів і частими конфліктами між сторонами-учасниками. Для того, щоб налагодити конструктивний діалог між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (далі - Міністерство) та освітянами з регіонів, 16 лютого 2012 року в стінах Кабінету Міністрів України відбулася відеоконференція на тему «Забезпечення якості освіти, зокрема в сільській місцевості. Новий зміст освіти для 5-9 класів. Стан та перспективи розвитку освіти в сільській місцевості», яку провів заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борис Жебровський.
Фото з сайту http://www.mon.gov.ua
Обговорення актуальних проблем розвитку освіти в сільській місцевості в режимі онлайн велося з освітянами та представниками громадських організацій Львівської, Харківської, Дніпропетровської та Одеської областей. Одним із ключових моментів заходу стала робота над новими навчальним програмами для 5-9 класів, навколо яких сьогодні спалахують найгостріші дискусії не тільки в урядових стінах, а й серед громадськості.
Як повідомив Борис Жебровський, результати конференції будуть враховані під час підготовки парламентських слухань із питань освіти в сільській місцевості, які пройдуть 14 березня 2012 року. Власне, процес підготовки вже розпочато: з 20 лютого у відрядження в регіони України вирушають представники Міністерства, аби вивчити ситуацію в областях й надати пропозиції до слухань, релевантні ситуації.
Борис Жебровський звернувся до освітян з проханням долучитися до обговорення навчальних програм: «На сайті Міністерства почав працювати форум, мета якого – обговорити всі пропозиції, від учителя до академіка. Тобто з’ясувати, які в них є пропозиції до цих програм. Також на нашому сайті є списки усіх членів робочих груп з кожного предмету з електронними адресами. Тому кожен може вийти на будь-якого члена робочої групи з будь-якого предмету й так само підказати або запропонувати якусь ідею».
Фото з сайту http://www.mon.gov.ua
У найближчих планах Міністерства – створення нових навчальних планів для учнів 5-9 класів, а саме: перегляд співвідношення інваріантної та варіативної складової, необхідність врахування етнокультурних особливостей регіонів (забезпечення шкіл нацменшин підручниками), проблема переповнення підручників інформаційним матеріалом, акцент на фізичному і психічному здоров’ї школярів (збільшення годин фізкультури до 3, впровадження оздоровчих пауз) та ін. Щодо підручників, то заступник Міністра запевнив, що нові програми будуть сучасними, а автори не повинні перетворювати підручники на «залізобетонну мову», а робити їх «максимум інтелектуальними та мінімум по формату». Для 5-9 класів, як зазначив пан Борис, планується скорочення навчального матеріалу на 15%.
Також представники освіти та громадськості Львівщини, Дніпропетровщини, Одещини та Харківщини мали можливість поставити присутнім низку питань, вирішення яких є нагальним для повноцінного функціонування освітньої галузі в країні. Для прикладу, одним із найболючіших питань досі залишається транспортування учнів і працівників освіти до навчальних закладів у рамках реалізації програми «Шкільний автобус», яка так і не була повністю втілена в життя. Хоча в деяких областях, зокрема на Одещині, програма реалізована майже на 100%, проте в цілому по Україні проблема досі не вирішена. Поза тим, звичайно ж, не оминули освітяни і проблему недостатнього фінансування дошкільної та середньої шкільної освіти, удосконалення підходів до фінансових розрахунків навчальних закладів у сільській місцевості та оптимізації шкільної мережі. Ці питання були адресовані Ользі Щеголевій, заступниці директора департаменту економіки і фінансування Міністерства, яка запевнила, що з ситуацією ознайомлена та намагатиметься виносити ці питання на Парламентські слухання.
Загалом, відеоконференція стала одним із досить дієвих способів безпосереднього діалогу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України з освітянами регіонів щодо освітньої реформи, адже обговорення нагальних проблем в режимі онлайн може гарантувати, що їх буде прийнято до уваги. З іншого боку, учасники конференції зовсім позбавили уваги такі спірні моменти, як зменшення кількості годин української мови та літератури у навчальних планах 5-9 класів, та ситуацію, що склалася із предметом «Історія України», що важко проігнорувати, адже саме довкола них нині спалахують дискусії в суспільстві.
Матеріал підготовлено Яною Чапайло - учасницею проекту "Назустріч високим стандартам журналістики в громадському секторі України", який здійснюється Ресурсним центром ГУРТ в партнерстві з Центром волонтеріату "Добра Воля" за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Коментарі