Громадська організація «Життя» теж не лишилася осторонь та провела пресбрифінг «Як захистити українських дітей від епідемії вживання тютюну та нікотину». Учасники обговорили проблему епідемії вживання тютюну та нікотину серед дітей та виклики на шляху її подолання.
За даними Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS), 2017:
15% дітей віком від 13 до 15 років (бл. 150 тис. дітей) є теперішніми споживачами тютюну;
18,4% дітей віком від 13 до 15 років (бл. 200 тис. дітей ) є теперішніми курцями е-сигарет.
Станом на 2024 рік ситуація може бути значно загрозливіша, враховуючи, що протягом 7 років тютюнова індустрія агресивно просувала тютюнові вироби для нагрівання та електронні сигарети, націлюючись в першу чергу на дітей та молодь.
У коментарях журналістам видання «Інформатор Калуш» школярі розповідають, що куріння електронних сигарет «це вже буденність». «Ми собі дозволяємо курити і в класі, коли немає нікого. А що такого? Відчинили вікно трошки і все. Іноді хтось і на уроці може. Це не обов’язково пускати дими на увесь клас. Зробив невелику затяжку і все — ніхто і не помітить. В цьому і «фішка» електронних сигарет: не потрібно нікуди виходити, шукати, чим підпалити, пропитуватись тютюном… Електронні сигарети для мене це про зручність якраз», — розповіла журналістам учениця 11 класу одного з ліцеїв м. Калуш, що на Івано-Франківщині.
Щоб зупинити епідемію вживання тютюнових та нікотинових виробів серед дітей та молоді, наприкінці 2021 року Верховна Рада України ухвалила комплексний Закон №1978-ІХ. Також у 2021 році парламент гармонізував акциз на сигарети для нагрівання та сигарили до рівня сигарет, що дозволило стримати зростання поширеності цієї продукції серед молоді, а також наповнити Державний бюджет. Попри ефективність та суспільну підтримку ухвалених парламентом рішень, очевидною є необхідність поглиблення реалізації Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та забезпечення виконання національного законодавства, незважаючи на спроби тютюнової індустрії підірвати антитютюнову політику.
Тютюнова індустрія полює на дітей та молодь
«Сьогоднішній підліток — це наш потенційний постійний клієнт завтра. Переважна більшість курців вперше починають курити ще підлітками. Стереотипи куріння серед молоді особливо важливі для «Філіп Морріс», — цитата зі спеціальної доповіді компанії Philip Morris International у 1981 році.
З того часу нічого не змінилося: тютюнова індустрія продовжує орієнтуватися на дітей та молодь і затягувати їх у нікотинову пастку. За даними вже згаданого дослідження GYTS, 63% дітей віком 13-15 років помічають рекламу та стимулювання продажу у місцях торгівлі. За даними Американської академії педіатрії, діти, що спостерігають тютюнову викладку в місцях торгівлі, на 64% більше схильні почати курити.
В свою чергу Рамкова конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну визначає сигаретну викладку формою реклами та зобов’язує до її заборони.
Окрім викладки, повної заборони потребує реклама новітніх пристроїв для куріння: електронних сигарет та пристроїв для нагрівання тютюну. Опитування КМІС, проведене у грудні 2023 року, демонструє, що 73% молоді віком 18-29 років наражаються на рекламу тютюнових або нікотинових виробів. Зокрема, така реклама просувається в інтернеті.
За словами Богдана Кашаника, юриста Центру демократії та верховенства права, на рівні законодавства необхідно закрити можливість рекламувати бренди новітніх пристроїв для куріння в інтернеті, оскільки це створює лазівку, якою зловживає тютюнова індустрія.
Зниження цінової доступності — захист підлітків від нікотину
Найбільш ефективним способом знизити поширеність вживання тютюнових та нікотинових виробів, за даними ВООЗ, залишається підвищення акцизу на ці товари. Особливо це стосується підлітків та молоді, які зазвичай не відрізняється фінансовою спроможністю, і водночас яких першочергово намагається залучити тютюнова індустрія. Лада Булах, народна депутатка та ініціаторка законопроєкту про підвищення акцизної ставки на тютюн № 11090-3, пояснює:
«Ми з колегами пропонуємо підвищити акциз на сигарети, сигарили, та сигарети для нагрівання до рівня 120 євро за 1000 штук. Це дозволить суттєво зменшити цінову доступність для дітей та захистити їхнє здоровʼя від епідемії вживання тютюну та нікотину. Також це допоможе наповнити Держбюджет — понад 13 млрд євро за 2025-2028 роки. Відповідно до рекомендацій ВООЗ ми наполягаємо, що безпечного куріння не існує, тому не може бути жодних податкових преференцій для будь-яких тютюнових виробів».
Для ефективного захисту дітей та молоді від агресивного залучання тютюновою індустрією необхідний комплексний підхід:
заборонити ароматизовані тютюнові вироби — серед іншого таке зобовʼязання Україна взяла перед ЄС в частині тютюнових виробів для нагрівання;
заборонити видиме розміщення тютюнових та нікотинових виробів у місцях торгівлі;
запровадити графічні попередження на всіх тютюнових виробах;
забезпечити виконання повної заборони реклами тютюнових та нікотинових виробів.
Опитування демонструють, що такі кроки підтримують до 80% українців.
«Тютюнова індустрія полює на українських дітей. Жодні вмовляння і навіть хороший приклад батьків та вчителів не можуть конкурувати з агресивною рекламою та маркетингом тютюнових та нікотинових виробів. Захист здоровʼя дітей від епідемії вживання тютюну та нікотину — це питання подолання демографічної катастрофи, посиленої війною росії проти України», — наголосила Ольга Масна, представниця ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину».
Коментарі