Олександр Гнидюк, експерт з місцевого самоврядування Мережі «АНТС»
Громади перманентно потребують нових знань та підходів до процесу управління. Це актуально й складно водночас, особливо в контексті залучення інвестицій у кризові часи. Навіть громади Волині сьогодні стикаються із цілим набором викликів, спричинених війною. У рамках проєкту «Зміцнення співпраці між органами місцевого самоврядування та підприємствами у сфері місцевого економічного розвитку територіальних громад Волинської області» (Проєкт USAID «ГОВЕРЛА») проєктною командою Мережі захисту національних інтересів «АНТС» було організовано тренінг «Операційне управління та залучення інвестицій: інструменти зростання» для представників бізнесу та органів місцевого самоврядування громад Волині. Під час тренінгу обговорювалися кризові явища, які заважають розвитку громад, та набір адміністративних і комунікативних інструментів для керівництва громад задля пошуку оптимальних стратегічних рішень.
Проєктна команда спільно з представниками громад Волинської області обговорювала основоположні функції операційного управління: планування, організацію, делегування, постановку цілей та координацію всіх структурних підрозділів громад і місцевого бізнесу. Вкрай важливим аспектом ефективного операційного менеджменту є створення конструктивної та стабільної управлінської системи, яка дозволить налагодити всі супутні процеси на системній основі. Органи місцевого самоврядування мають пропонувати системну комунікацію всім зацікавленим сторонам у громаді (зокрема й бізнесу) на етапі розробки та імплементації важливих рішень, які напряму впливатимуть на модель подальшого розвитку.
Ефективне операційне управління формується на двох китах – принципах та цінностях, які закладають фундамент усієї системи. Ці складові дозволяють не просто напрацювати стандарти взаємодії між структурними підрозділами – йдеться про загальну філософію та мотивацію всіх учасників процесу, від яких залежить кінцевий результат. Тільки синергія всіх наявних зусиль та компетенцій дозволить сформувати професійну управлінську модель, яка принесе успіх у вигляді додаткових податкових надходжень, приросту працездатного населення тощо.
Однак принципи та цінності базуються саме на довірі, яка попросту неможлива без комунікації. Із цієї причини ми приділили багато часу та сил для того, щоб спільно з громадами Волині дослідити найкращі практичні кейси комунікацій усередині громади. У комунікативний процес так чи інакше мають бути інтегрованими представники всіх соціальних груп у громаді. Зрозуміло, що це потребує послідовності, але, безперечно, вартує того – неможливо створити успішну громаду, якщо не знаєш, яким бачать цей успіх мешканці.
Тому вибір пріоритетних напрямів або кластерів розвитку – це консенсусне рішення більшості мешканців, яке має бути належним чином реалізоване органами місцевого самоврядування з підтримкою громадськості та бізнесу. Адже для однієї громади пріоритетом може бути соціальний захист і освіта, тоді як для іншої – залучення інвестицій у нові робочі місця. Важливо зберігати певний баланс та враховувати думку більшості мешканців або принаймні цільових груп. Якщо громада хоче залишити у себе молодь, то доречно поставити тій самій молоді просте запитання: за яких умов ви готові залишитись? Тоді перелік завдань для ОМС стає зрозумілим.
Важливо, щоб громади приймали реалістичні та довгострокові стратегії розвитку, які зможуть бути релевантними навіть в умовах постійних змін – це можливо, якщо основоположні принципи коректно визначені та описані. Операційне управління – це гарантія спроможності та стабільності окремо взятого підприємства чи громади загалом, а залучення додаткових інвестицій – суміжна складова цього процесу. Адже без інвестицій важко уявити будь-який розвиток, а альтернатива розвитку лише одна – стагнація. Тому пошук додаткових ресурсів є невіддільною складовою планування для громад. У цій площині доцільно розуміти, що інвестиції бувають не лише зовнішніми.
Перший етап – це саме внутрішні інвестиції, коли локальний бізнес довіряє ОМС та готовий інвестувати зароблені ресурси далі в громаду, а не виводить на умовні офшорні рахунки. Це все може бути підсилено перерозподілом бюджетних коштів заради посилення фінансування одного або декількох пріоритетних напрямків – рекреації чи технопарку. Може йтися про створення базових умов для потенційного інвестора коштом громади, якщо в ОМС є чітке розуміння, що інвестор дійсно спроможний і зацікавлений у тому, щоб інвестувати в реальні проєкти.
Другий етап – це залучення кредитних коштів або зовнішніх інвестицій, який є попросту неможливим без наведених вище факторів. Тобто операційне управління та залучення інвестицій – це взаємозв’язані складові одного глобального процесу, який неможливо оцінити виключно фінансовими інструментами, адже йдетьсяе про фаховість, вмотивованість і сталість у розвитку громад.
Ця публікація була представлена Мережею захисту національних інтересів «АНТС» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Публікація стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст публікації є винятковою відповідальністю Мережі захисту національних інтересів «АНТС» та не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Коментарі