Молодіжні ради та органи місцевого самоврядування: що відбувається в громадах
Повномасштабне російське вторгнення поставило Україну перед небаченими викликами та спричинило тяжкі наслідки для країни, змінивши життя людей назавжди. І ці наслідки торкнулися майже кожного молодого українця. За даними Міністерства молоді та спорту України, близько 40% молодих людей вимушено змінили їхнє постійне місце проживання після 24 лютого 2022 року. Зокрема, близько 2 млн. осіб є внутрішньо переміщеними, така ж кількість виїхала за межі України. Та попри все, молодь демонструє незламну стійкість, долучившись до волонтерської діяльності та допомоги ЗСУ.
Якщо на початку війни всі були розгубленими, не розуміли, як рухатись далі та яке майбутнє нас чекає, то вже за рік війни ситуація почала змінюватися. Молодь демонструє готовність долучатися до процесів відновлення та розвитку країни, своїх громад, активно прагне брати участь у прийнятті рішень. Молодь гуртується, створює молодіжні ради, молодіжні консультаційно-дорадчі органи та об’єднання задля представлення своїх інтересів. Лише за останній рік було створено понад 120 нових МР. Наразі їх налічується понад 430. Вони вчаться будувати свою роботу в реаліях війни та напрацьовують механізми відновлення молодіжної політики, взаємодії з органами місцевого самоврядування.
Як показало “Дослідження потреб і стану діяльності місцевих, обласних і національних органів влади у сфері молодіжної політики, а також місцевих і обласних молодіжних консультативно-дорадчих органів, зокрема з урахуванням потреб і реалій молодих людей у воєнний і повоєнний період”,яке було проведено Проєктом Ради Європи «Молодь за демократію в Україні: Фаза ІII» у співпраці з Міністерством молоді та спорту України, Національним агентством України з питань державної служби та Українською асоціацією молодіжних рад, є певні досягнення та проблеми.
Зокрема, молодь та громади, органи влади готові до співпраці, шукають шляхи взаємодії, реалізують спільні проєкти. Проте сторони зізнаються, що існує низка бар’єрів: критичний брак фінансування на місцевих рівнях, відсутність стратегії молодіжної політики, нерозуміння перспектив для громади та країни, брак молодіжних кадрів тощо. Також молоді люди відзначають, що готові брати на себе відповідальність та бути тією силою, яка здатна впливати на ситуацію в громаді, проте їм часто не вистачає необхідних знань, компетентностей щодо інструментів участі, комунікації, адвокації, бюджетування, роботі з внутрішньо переміщеною молоддю. Усе це впливає на мотивацію й активність молоді у громадах.
Робота Української асоціації молодіжних рад в умовах війни
Під час війни Асоціація зберегла свою команду та продовжила роботу, забезпечуючи сталість спільноти МКДО та МР для посилення голосу молоді на різних рівнях прийняття рішень, продовжує розвиватись та посилює свою спроможність. За цей час УАМР працювала над пропозиціями для актуалізації Національної молодіжної стратегії до 2030 років, розробляла методичні посібники на різні тематики, проводила консультації для МР та МКДО, тренінги, семінари та всеукраїнські форуми, попри ворожі обстріли, відсутність світла та нормальних умов роботи.
Також команда Асоціації долучалась до волонтерського руху з підтримки внутрішньо переміщеної молоді та допомоги ЗСУ, реалізувала низку проєктів, таких як:
Практики УАМР в умовах війни увійшли до колекції досвіду молодіжної роботи, що базується на підходах і стандартах Ради Європи.
Програма “Незламна молодь: молодіжні ради”: її суть, завдання та досягнення
Одним з наймасштабніших проєктів стала розроблена Асоціацією Програма «Незламна молодь: молодіжні ради», яка втілюється в межах програми «Мріємо та діємо» та впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується IREX у партнерстві з Міжнародним республіканським інститутом (IRI).
Програма стартувала влітку 2023 року. Її метою є посилення молодіжних рад по всій Україні, зміцнення їхньої інституційної спроможності, підвищення рівня співпраці з місцевою владою та обізнаності молоді та громадян про привабливість участі в молодіжних радах, залучення молоді до процесів прийняття рішень на локальному та національному рівнях, а також активного залучення до плану відновлення України.
Учасниками програми стали молодіжні ради з 10 громад 5 областей України (молодіжна рада Переяславської міської ради, молодіжна рада при Білоцерківській міській раді, молодіжна рада «Майбутнє Славутича» (Київська область), молодіжна рада Долини, Молодіжна міська рада Коломиї (Івано-Франківська область), Молодіжна рада Височанської селищної ради, Молодіжна рада при Слобожанській селищній раді (Харківська область), Молодіжна рада Рівного, Молодіжна рада Здолбунівської громади (Рівненська область), Молодіжна рада Подільська (Одеська область).
Асоціація провела 10 локальних діалогів для молодіжних рад, створили спеціальну менторську програму для рад-учасниць. У цих зустрічах також брали участь представники органів місцевого самоврядування, голови громад, представники відділів культури, туризму, молоді та спорту, спеціалісти Управління освіти і гуманітарної політики, міністерств та ОВА. Загалом провели понад 100 зустрічей. В результаті молодіжні ради створили свої профайли та плани роботи на рік, відповідно до потреб молоді кожної громади та аналізу роботи кожної МР.
В межах Програми провели тренінги та воркшопи, надали учасникам ті інструменти, які дозволяють мотивувати та залучати молодь, покращувати життя в громадах, налагоджувати комунікацію з органами влади та впливати на їх рішення, посилити компетенції МР у векторах роботи з ВПО, внутрішньої роботи, документообігу, залучення коштів та адвокації інтересів, творити нову молодіжну політику на принципах демократії, рівності, безбар’єрності.
Також учасники програми навчилися, як створювати МР та організувати її роботу, як налагодити якісне партнерство та взаємодію з органами влади, місцевого самоврядування та в громаді, як застосовувати національне законадавство та адвокатувати свої інтереси та залучати фінанси, як створювати проєкти - від ідеї до реалізації.
За результатами воркшопу на цю тему МР програми подали своє бачення щодо типового положення про молодіжну раду місцевого рівня й УАМР вже ініціювала напрацювання змін до типового положення.
«Молодіжні ради, які відвідали воркшопи, посилили свої навички комунікації, адвокації, залучення фінансування та, головне, роботи з молоддю з поміж ВПО. Адже ми ділимося кейсами інших молодіжних рад, які вже працюють в даних векторах, в тому числі у векторах гуманітарної допомоги, допомоги ЗСУ», - зазначив голова УАМР Володимир Сонько.
Підтримка ВПО та допомога ЗСУ
Молодіжні ради підтримують внутрішньо переміщених осіб та допомагають Збройним силам, до лав яких від початку війни вступило багато молоді.
До прикладу, Молодіжна рада Білої Церкви провела благодійний стендап для збору коштів для ЗСУ. У заході взяли участь представники міської ради, місцевий бізнес та небайдужих мешканців міста. А Молодіжна рада Слобожанська до Дня Незалежності України провели акцію «Лимонад за донат», а зібрані кошти відправили для ЗСУ.
При МР створюються відділи по роботі з ВПО, які допомагають молоді адаптуватися в приймаючій громаді та реалізувати свої можливості. Так, Молодіжна рада Рівного зустрілася зі студентами Рівненського державного гуманітарного університету, щоб залучити активних і талановитих студентів до розробки муніципальних програм, спрямованих на підтримку молоді, а також стажуванні кращих у муніципальних управліннях і департаментах. Аби почути своїх ровесників, які прибули до Рівного із зони ведення бойових дій, почути їхні потреби, МР провела круглий стіл на тему: “Психологічні аспекти (проблеми) інтеграції молоді з числа ВПО у Рівненську громаду”.
Ще на початку нової каденції молодіжної ради у Переяславі у червні 2022 року було внесено квоти на участь у раді представників молоді з числа ВПО. В межах Програми розроблено положення про відділ роботи з ВПО, розробкою займався адвокаційний комітет молодіжної ради з підтримкою ментора. А керівником відділу став представник молоді ВПО. Також у громаді віднедавна при міській раді діє Рада ВПО, з якою місцева молодіжна рада планує підписати меморандум про співпрацю.
“Такий партнерський підхід сприяє підвищенню ефективності та значущості проєктів, що реалізуються, а також зміцнює довіру між молоддю та новими мешканцями громади” - розповідають у Молодіжній раді Переяславської громади.
Співпраця МР і органів місцевої влади
Досвід співпраці з молоддю став корисним і для органів місцевого самоврядування та влади, які ще вчаться взаємодіяти з молоддю та МР, приймати їхні ініціативи та разом втілювати проєкти.
Для посилення взаємодії між молодіжними радами та владою в умовах війни для молодіжних рад створено “дорожню карту”, що увійшла до посібника «Незламна молодь: молодіжні ради». Цей посібник має на меті надати молодим людям, активістам, молодіжним працівникам, і діячам громадського сектору необхідні знання та інструменти для ефективної роботи з молодіжними радами.
УАМР має стратегію розвитку молодіжних рад, побудови повноцінного діалогу між владою і молоддю. Адже це - запит самої молоді. Попри війну та спричинені нею наслідки, молодь хоче залишатися в Україні та будувати її майбутнє. Лише за останній рік було створено 120 нових молодіжних рад. Наше завдання - розвивати спільноту, дати їй більше можливостей та інструментів, навичок та знань, необхідних задля впливу на порядок денний своєї країни.
Щоб забезпечити стабільний розвиток і збереження молоді в громадах, необхідне цілісне стратегічне бачення та співпраця молоді, освітніх організацій, ОМС, МР та Асоціації. Наразі, в таких надзвичайних обставинах війни, молодь, безсумнівно, є однією з найбільш вразливих груп населення і потребує особливої уваги та підтримки для того, щоб реалізувати свій потенціал. Тому мета Асоціації сьогодні – молодіжну раду в кожну громаду, для того, щоб молоді люди мали можливості для самовираження, наповнювали змістом життя в громаді, відчували себе вагомими та цінними у формуванні порядку денного.
Програма розроблена Українською асоціацією молодіжних рад та втілюється в межах програми “Мріємо та діємо”, яка впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується IREX у партнерстві з Міжнародним республіканським інститутом (IRI).
Коментарі