«Вже є результати!» – кажуть всі співробітники Херсонського хабу про наслідки роботи протягом перших чотирьох місяців. Заняття з логопедом, психологом та соціальним працівником у творчій співпраці формують таку потужну синергію, що зміни на краще відчувають як діти, так і батьки.
Протягом березня в херсонському хабі понад 1120 відвідувачів – дітей та батьків отримали різноманітну допомогу на заняттях з психосоціальної підтримки та творчого розвитку. Команда спільно працювала над забезпеченням якісних та цікавих послуг для дітей, сприяючи їхньому розвитку та самореалізації. Саме з березня кожен відвідувач хабу має доступ до зворотного зв’язку, заповнюючи оціночні анкети після занять. Фахівці всіх чотирьох хабів в Херсонській області пройшли навчання з протидії гендерно обумовленому насильству, і тепер в хабах додалась ще одна послуга, а саме психосоціальна допомога родинам з дітьми, які зазнали сімейного або гендерно зумовленого насильства.
Психологиня Галина відчуває результативність занять з дітьми в підсиленні їхньої соціалізації
Галина працювала над психологічною підтримкою дітей, допомагала їм у подоланні стресу та емоційних проблем, проводила індивідуальні консультації, психологічні тренування та групові заняття для покращення самопочуття та розвитку особистості. Разом з психологом дитина знайомиться із собою, відновлює ментальне здоров’я, створює власну силу для заспокоєння та підтримки себе. Галина розповіла про помітні зміни в поведінці та розвитку дітей у порівнянні з першим місяцем роботи хабу: «Спочатку діти не розуміли своїх емоцій та почуттів, але арт-терапія дає можливість транслювати власні думки та відчуття вільно та безпечно. «Малювання на воді» як особлива форма арт-терапії створює можливість творчого релаксу та розвитку фантазії, надихає на нестриманість власної творчості, зцілює від проблем війни. Ці заняття мають пролонгований характер, і в квітні діти будуть накладати на фонові водні малюнки різні витинанки та створювати нові неповторні візерунки».
Індивідуальні заняття з психологом надають свої результати: поведінкові порушення та гіперактивність поступово долаються і тепер діти чують та слухають своїх наставників. «Родини з дітьми і ми, працівники хабу, продовжуємо жити наше власне життя в Херсоні, а не проживаємо і не виживаємо», постійно підкреслює Галина різницю між цими поняттями. Психолог разом з логопедом розробляють спільні програми, які можуть задіяти різні сфери дитячого розвитку. Наприклад, Денис, 5 років, майже приречено каже на початку заняття з малювання: «У мене нічого не вийде…», а після завершення заняття та його власного малюнку, він питає з захопленням: «А що у мене наступного разу вийде нового?»
Групова робота з дітьми має теж наочний результат: діти краще розуміють один одного, навіть наймолодші. Завдяки заняттям двічі на тиждень діти стають більш уважні та зосереджені, більш мотивовані,підсилюється координація та посидючість. Для занять формуються дві групи дітей за віковими категоріями, групи постійно набираються та поповнюються. Для самих працівників хабу, каже Галина, обійми від дітей є певною терапією, бо всі мешканці Херсона зараз живуть на лінії вогню під постійними бомбардуваннями.
Соціальна працівниця створює свято для дітей, привчаючи їх до культури
Соціальна працівниця Ірина проводила консультації з батьками, надавала підтримку та допомагала у вирішенні соціальних проблем. Вона також провела серію зустрічей з батьками на тему «Позитивне батьківство». Декілька разів на місяць Ірина організовує суботній кінопоказ в укритті, вибирає для цього найкращі дитячі фільми («Вонка», «Дім дивних дітей», «Мавка. Лісова пісня»), після чого діти обговорюють стрічку висловлюють свої емоції та думки. «Мультфільми дають дітям та підліткам ресурс та можливість повірити в себе, повірити в те, що ми подолаємо будь-які перешкоди, надихає знаннями української культури. Круто, коли діти при обговоренні звертають увагу на найдрібніші деталі. Наші діти заслуговують мати посмішки на обличчях не дивлячись ні на що», ділиться своїми враженнями Ірина.
Логопед констатує позитивні зміни в розвитку дітей
Логопед Анастасія працювала з дітьми, які мали проблеми з мовленням, проводила діагностику та корекційні заняття для покращення мовленнєвих і комунікаційних навичок. Логопед використовує в своїй роботі нейрогімнастику, логоритміку, вправи на увагу та послідовність, вправи на дихання, корекції з вимови різний приголосних звуків, вправи з ортопедичними килимками та балансувальними подушками, пальчикову гімнастику, укріплення артикуляційного апарату, мовленнєву зарядку, гру на координацію слів з рухами, фонематичне сприйманням. Різноманітні фонетичні ігри роблять заняття захоплюючими для малечі: це ігри «Впіймай звук», «Слово заховалося», «Вгадай, хто покликав», «Придумай мову інопланетян» – все це демонструє підхід логопеда «розвиток мовлення через творчість».
Інноваційні методи арт-терапії логопед поєднує зі своїми завданнями: наприклад, «Краплетерапія», або малювання піпеткою. Ця методика поєднує малюнок та ватні диски, темою малюнку можуть бути квітка або дерево, тварини, равлики: діти наклеюють ватний диск на малюнок, піпеткою набирають фарбу з водою і виливають кольорову воду на ватні диски. Краплетерапія формує правильний захват предмета пальцями, а від цього залежить правильне тримання ручки. Пісочна терапія з логопедом навчила дітей малювати на пісочних столах різні картини природи. Діти при цьому були настільки щасливі від власних сенсорних відчуттів, що логопед рекомендує батькам вдома продовжити пісочну терапію з різними крупами, бо мовлення “лежить на кінчиках пальців”.
Однієї з успішних історій роботи хабу вже протягом чотирьох місяців є історія Дар’ї, яка має певні проблеми у розвитку мовлення, не стійкий інтерес до співпраці. Вона отримує в хабі навчальну та емоційно-регулюючу допомогу, сприймає її з задоволенням, з великою зацікавленістю ставиться до малювання та ігор з однолітками. Логопед Анастасія каже: «Даша радісна дитина, відкрито тягнеться до спілкування, безпосередньо радіє звичайним для нас дрібничкам, хоче розвиватися та грати з іншими дітьми, і діти відповідають їй доброзичливо та з посмішками. Вона помічає те, до чого ми звикли, проявляє певні успіхи у творчості завдяки хабу. Навіть якщо щось у неї не виходить, вона не замикається в собі, а відкрито просить допомоги, бере мене за руку та веде до свого малюнку, щоб завершити його.
Коли я спитала Анастасію про маленькі успіхи в роботі логопеда, вона відповіла: «Це великі успіхи, а не маленькі, бо я можу порівняти дітей чотири місяці тому і зараз, я бачу, як вони дорослішают. Діти почали краще розмовляти, спілкуватись, грати в команді, звертатись один до одного більш культурно. Заняття починається з того, що кожна дитина хоче спочатку розповісти про себе та своє життя за період, що пройшов з минулого заняття. Наприклад, у одного хлопчика в будинок прилетів снаряд, були певні руйнування, всі залишились живі, і він розповів цю історію, але з надією: “У нас був приліт, ну нічого, ми з батьками будемо робити ремонт, у мене в кімнаті будуть нові обої та нові меблі, і наш дім стане ще краще!»
Таким чином, команда хабу успішно співпрацювала протягом березня, забезпечуючи якісну та комплексну підтримку дітям у їхньому розвитку та самореалізації.
Контактна особа: Іраїда Геращенко, асистентка проєкту, +38 066 676 33 43, [email protected]
Ми дякуємо за співпрацю Дитячому фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та Міністерству закордонних справ та міжнародної торгівлі Канади, які працюють над розширенням програм із порятунку життів дітей та їхніх родин в Україні.
Галина Бахматова
Коментарі