bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Планування кар’єри у світі з двома іменами Shiva та TACI
08.01.2024

Вже декілька років ми відчуваємо турбулентність, хаотичність, незбагненність та живемо наче у 2-х вимірах одного світу Shiva чи TACI (з різних джерел). Де все більше усвідомлюємо цінність часу та бажання бути автором свого професійного розвитку.

Так, ми не можемо вплинути на зовнішні фактори, змінити минуле.Ми не знаємо точно яке буде майбуття. Але ми маємо сьогодення, найцінніший час, і можемо повернути контроль над ним. Вирішувати ким є, як живемо і чим займаємось. Віднаходити нові смисли у роботі, мріяти про майбутнє та розуміти куди і як рухатись у кар’єрі. А щоб серед безліч можливостей не розгубитись чи повернути не туди, потрібно мати компас — кар’єрний план А (основну кар’єрну ціль та роль), та в ідеалі, і план Б (альтернативну кар’єрну ціль), якщо план А не спрацює. 

Дана стаття стане помічником для самостійного планування та створення системного підходу до вашої кар’єри.Наступні 5 етапів з практичними завданнями допоможуть стратегічно спланувати вашу кар’єру.  

1 етап —Виявіть точки А і В

В реаліях сьогодення я рекомендую стратегічно планувати кар’єру через призму моделі Роберта Кійосакі (мал. 1), згідно з якою люди можуть заробляти в залежності від інтересів, мислення та цінностей. Таке планування дозволяє обрати вектор розвитку кар’єри всередині чи зовні компанії, побачити цілісну картину плану розвитку навичок професійних і особистих. Усвідомити яку стратегію обрати для досягнення кар’єрної цілі, об’єктивно оцінити можливості зміни професії чи роботи, відкриття власної справи та обрати зручний темп для реалізації цілі.

 

Мал. 1 модель Роберта Кійосакі

Практика: 

Погляньте на 4 сектори квадрата та виявіть вашу точку А і В, де

 точка А – де ви є сьогодні.В якому з секторів квадранта знаходитесь сьогодні?  

 точка В – де ви хочете бути. В який сектор квадранта мрієте потрапити?

Наприклад, точка А —найманий працівник. Точка В — самозайнятий працівник.

2 етап — Визначте професійні ролі
В процесі свого професійного розвитку та самореалізаціїми проходимо 5 етапів професійного шляху: навчання, опанування професії, розвиток кар’єри, закріплення результатів і завершення кар’єри (згідно зтеорією Д. Сьюпера). І на кожному з цих етапі відбувається професійна ідентичність особистості визначеність «Хто Я в професії, проєкті чи компанії». Це певна професійна роль, яка визначається статусом, званням, досвідом, вміннями. Розуміння свої професійної ролі допомагає формувати самооцінку, дає внутрішню опору та відчуття професійності та унікальності, стимулює на зміни та навчання, дає сенс та цілі.

Практика:  Випишіть усі соціальні позиції та професійні ролі, які займаєте в різних сферах професійної діяльності, відповівши на питання:Яка моя професійна роль в проєкті, компанії?   

Наприклад, кар’єрна консультанта, експертка з підбору персоналу для малого бізнесу, підприємниця, студентка IPACT

Пам’ятайте, кожна особистість живе в образі «Хто вона? Яка вона? Яка її роль?» І часто цей образ формується соціум у вигляді ярликів, статусів тощо. Однак це не ви, це те як вас бачить і сприймає оточення. Ви самі вирішуєте ким ви є і ким хочете бути!   

Практика:  Виберіть 1-2 професійніу роліь, які оптимально описують особистість якою хочете бути. 

Наприклад, коуч з особистісного розвитку IPACT, бізнес-леді

3 етап — Об’єктивно оцініть свої можливості  
У динамічному світі зі ШІ (штучним інтелектом) потрібно тримати руку на пульсі, бути конкурентним на ринку праці і готуватись до змін завчасно. І для цього слід розуміти і внутрішні фактори (свої сильні і слабкі сторони), і зовнішні (нові можливості, загрози). 

Один з улюблених інструментів клієнтів аналітична матриця SWOT, де

S – сильні сторони – унікальність, перевага серед конкурентів 

W – слабкі сторони – зони розвитку, шкідливі звички, страхи 

O – можливості – нові перспективи, фінансовий ріст, нетворкінг 

T – загрози – фактори, на які вплинути не можна, але варто розуміти   

Практика:  Для нової професійної ролі зробіть SWOT-аналіз. Якщо їх 2, то для кожної окремо. Перелічіть усі фактори, враховуючи 5 професійних секторів:

  • цінності – все що важливо в роботі, професії

  • навички – професійні, технічні, особисті

  • досвід роботи - офіційний і неофіційний, стажування, волонтерство тощо

  • інтереси – до чого лежить душа, види діяльності, професійна сфера, тематики тощо

  • навчання – освіта основна і додаткова, курси, тренінги, воркшопи тощо

Запитання на самодослідження.

 

Мал. 2 Запитання на самодослідження SWOT-аналіз

 

На основі SWOT-аналізу прийміть рішення щодо нової кар’єрної ролі. Цілісно подивіться на результати і виявіть:

  • Чого більше: сильних чи слабких сторін? 

  • Наскільки критичні для вас загрози? 

  • Чи знаходите нові смисли у можливостях? 

Практика:  Оцініть результати:

  1. Сильних сторін більше, ніж слабких. Можливостей більше, ніж загроз (S> W і O> T)  — сміливо беріться за реалізацію нової кар’єрної ролі

  2. Слабких сторін більше, ніж сильних, але можливостей більше, ніж загроз (S<W і О>T)  — спершу необхідно зміцнювати слабкі сторони, щоб змогти реалізувати всі можливості.  

  3. Сильних сторін більше, ніж слабких. Можливостей мало, а загроз багато (S> W і O< T) бути готовим до значних затрат ресурсів, остерігайтесь загроз, використовуючи сильні сторони.

  4. Слабких сторін більше, ніж сильних. Можливостей мало, загроз багато (S<W і О< T) найскладніше буде реалізувати свою ціль при таких результатах. Перегляньте свою ціль.  

4 етап  — Постановка цілі та план її реалізації    

Нова кар’єрна роль це ніби мрія, уявне бажання, результат, який має ощасливити. Часто створивши собі нову кар’єрну роль, особистість починає жити у вигаданому майбутньому, у світі фантазій, які можуть ніколи не реалізуватись. Однак наша сила в теперішньому моменті. Тому на даному етапі важливо поставити ціль, яка буде у зоні вашого контролю і дозволить фокусуватись не лише на результат, але й на процес її досягнення. 

Нова кар’єрна роль – це і є ваша ціль. Але поки вона не буде мати чіткі критерії, якісні і кількісні показники, дедлайни, то мозок не розумітиме її шляхи реалізації. Тому для постановки цілі використайте метод SMART, де ціль повинна бути^ 

S – конкретна, M – вимірювана, A – досяжна, R – цінна, T - обмежена у часі.

Практика. Сформуйте ціль по SMART, відповідаючи на питання:

S –  Ким ви хочете стати? Яка ваша нова кар’єрна роль? 

M – Коли буде вважатись, що ціль досягнута?

A – Чи робили ви щось подібне? Чи не занадто вона складна (легка) для вас? 

R – Який вклад ця ціль принесе у стратегічні плани компанії, власної місії? 

T – Скільки часу реально потрібно, щоб прийти до успіху?

Приклад, S - стати коучем, M – отримати Сертифікат Міжнародної Професійної Асоціації Коучів та Тренерів (IPACT), A – так, R – підвищить професійний рівень та дозволить ще якісніше допомагати людям у досягнені кар’єрних цілей,  T – 1 рік 

Важливо визначену ціль трансформувати у покроковий план дії. Бо без дій, ціль лише віддзеркалення мрії. Не рекомендую складати деталізований план, якщо до цього не реалізовували подібну роль. Продумайте загальний план з контрольними точками (щоквартальним календарним нагадуванням).

Якщо ваша кар’єрна роль здається вам занадто масштабна, недосяжна, то спланувати її реалізацію слід по системі планування Мінімум - 100% - Максимум: 

Мінімум який ви можете зробити  за 6 міс., 100%  - за 1 рік, максимум за 3-5 роки.

Наприклад, точка А – найманий працівник, точка В – власник бізнесу.

Мінімум за 6 міс. – 1) оцінити об’єктивно свої можливості, ресурси і виявити істину мотивацію бути власником бізнесу, 2) здобути потрібні знання і навички для успішного ведення бізнесу, 3) розробити бізнес-ідею.

100% за 1 рік -  до вище переліченого + 4) розробити бізнес-план, 5) зібрати фінанси (власні, інвестиції, кредити), 6) розширювати нетворікінг.

Максимум за 5 років - до вище переліченого + 7) реєстрація та легалізація питання, 8) запуск, 9) масштабування, 10) постійне навчання.
Такий підхід дозволяє залишити простір для гнучкості та адаптації, йти в ногу зі змінами. Обрати потрібний темп та дійти до кінця. При потребі зробити паузу і не кинути розпочате. Сприймати перешкоди, як нову сходинку угору. Дати собі час на формування нових знань, звичок, навичок.
   

Практика: Опишіть в цілому, що потрібно зробити і в якому порядку, зазначте дати.

5 етап — Баланс фізичного та ментального здоров’я 

Коли нас поглинає ціль, то на шляху її реалізації є ймовірність стати схожими на зашореного коня, який не може подивитись в бік, лише вперед, йдучи до фінішу і тим часом руйнуючи своє здоров’я фізичне чи ментальне (думки, емоції, інтуїція). Чи будете ви щасливі, коли досягнете ціль цінною здоров’я? Всі знають, що фізичне здоров’я це джерело енергії та сили для досягнення цілі. Фізична активність підвищує рівень витривалості, виробляє ендорфіни, які зменшують стрес та поліпшують настрій. А от ментальному здоров’ю часто не приділяють належної уваги. Хоча воно також відіграє важливу роль у досягненні цілі..Цілі досягаються шляхом міркування, тому важливо свідомо позитивно думати щодо реалізації кар’єрної ролі, вірити у свій потенціал, таланти та навички. Бо згідно когнітивно-поведінкової теорії: як лиш відбуваються зміни на рівні мислення, то і на рівні емоцій виникають позитивні вібрації (відчуття радості, розслаблення, любові, бажання мріяти про майбутнє, віднаходити нові смисли у роботі) і,як наслідок, на рівні дій з’являється ентузіазм виконувати завдання, прагнути більшого, взаємодіяти з іншими людьми, бачити безліч можливостей як реалізувати свою ціль.

Практика: Впродовж 1 місяця створюйте нові звички, приділяйте час фізичним, дихальним вправам, афірмаціям. Поставте собі по 1 цілі для ментального і фізичного здоров’я, і як мінімум 10 хв щодня робіть вправи на їх зміцнення.

Планування кар‘єри це марафон усього життя. Успішність якого залежить не від удачі, а від усвідомлення ким хочете бути і куди хочете прийти, фокусуванні на своїй цілі, гнучкості на зовнішні фактори, готовності інвестувати у свій розвиток, наполегливої праці, вмінням розставляти пріоритети. 

Бажаю, щоб 5 етапів планування кар’єри запалили ваш внутрішній вогник, а виконання практичних завдань наблизили до нової кар’єрної ролі. Якщо бажана кар’єрна роль є у вашій голові, то вам її під силу досягнути. Я вірю ви зможете! Сумніваєтесь? Запрошую на онлайн кар’єрні консультації, де разом пропрацюємо ваші кар’єрні питання.
В рамках проєкту “СпівДія Кар’єра та Працевлаштування”, ви можете отримати безоплатні кар’єрні консультації: реєструйтесь за посиланням https://spivdiia.org.ua/find-a-worker. До зустрічі!

Авторка: Альона Джемула, кар’єрна консультантка “СпівДія Кар’єра”, експертка з підбору персоналу.

Проєкт “СпівДія Кар’єра” реалізується Фондом «СпівДія» за підтримки DanChurchAid та фінансування Danida (Міністерства закордонних справ Данії).

Контакти

  • https://www.facebook.com/spivdiia.org.ua?locale=uk_UA

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.