bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Освіта у надзвичайних ситуаціях очима освітян Харківщини
31.10.2023

В умовах війни ми проживаємо свою особисту історію, часто наповнену драматичними моментами, викликами та ризиками. Вплив війни на ситуацію в громадах і життя українських родин відрізняється лише в деталях. На заході України громади стикаються з труднощами в прийомі і розміщенні людей з інших областей, на півдні – зі збором урожаю на території забрудненій мінами, на сході – в забезпеченні бодай мінімальних соціальних стандартів, постійними обстрілами і звичкою жити поруч з лінією фронту. Питання безпеки актуальне для всієї території нашої держави і кожен з нас стикається з труднощами війни по-різному, проте ми всі несемо в собі травму, яка, ймовірно,  матиме вплив на наше життя протягом десятиліть.

Війна впливає на різні аспекти життя дітей: втрата близьких, покинуті домівки, призупинене навчання. Безперервний стрес і невпевненість у майбутньому призводять до погіршення психічного здоров’я та благополуччя маленьких українців. Не дивно, що запит на психологічну підтримку стрімко зростає як серед дітей, так і серед дорослих.

До подолання викликів дітей в умовах війни долучилися психологи, експерти з питань захисту дітей, громадські організації та благодійні фонди. Однією з таких виступила гуманітарна організація Street Child, що була заснована у Великобританії. Залучившись підтримкою громад в різних областях України, організація поставила собі за мету покращити психологічний стан дітей та допомогти з відновленням доступу до освіти в надзвичайних ситуаціях.

Street Child запустила програму підтримки в Україні протягом 24 годин від початку повномасштабного вторгнення. Організація весь цей час співпрацює з місцевими громадами, волонтерськими групами та організаціями громадянського суспільства задля забезпечення психологічної безпеки дітей і збільшення можливостей для продовження їх навчання та розвитку. Відтоді  організація працює над відновленням шкіл, а також створенням навчальних просторів у різних областях України, де діти, батьки і вчителі можуть отримати доступ до знань та психосоціальної підтримки.

«Заняття в навчальному просторі Street Child»

Про свої враження від освітнього проекту Street Child змогла поділитись представник школи на Харківщині. Пані Христина є вчителем середньої школи, її ім’я змінено з міркувань безпеки.

Редакція: «Які виклики постали перед вами як педагогом на початку повномасштабного вторгнення?»

Христина: «В перші тижні повномасштабного вторгнення не було й мови щодо проведення будь-яких занять, родини учнів та вчителів рятували свої життя. 24 лютого ми всі прокинулись немов у новому світі, де питання виживання було на першому місце. Багато хто з нас перебували в окупації довгий час і це був дуже травматичний досвід. Після звільнення області та умовної стабілізації ситуації перед нами постала велика проблема – відсутність безпечного місця для проведення навчання і нестабільний інтернет для організації онлайн-уроків. Проте необхідність у взаємодії учнів та вчителів була навіть не стільки для забезпечення навчальних цілей, скільки для повернення дітям спілкування, звичного укладу життя.

Street Child та її партнери займаються створенням безпечного простору школи, психологічного розвантаження дітей та передачі дітям знань, які рятують життя. Окрім відновлення школи також був створений центр дитячого дозвілля на її території. Головним завданням є навчання, тому педагоги з різних областей України, в тому числі і Харківської області, відвідали триденний тренінг-інтенсив з психосоціальної підтримки, першої психологічної допомоги, мінної безпеки, соціально-емоційного навчання. Наші вчителі разом з колегами з Харківщини та Дніпропетровщини отримали нові знання та якісні допоміжні матеріали. На сьогодні вчителі дванадцяти шкіл нашої області знають як надати першу психологічну допомогу дітям і колегам, як турбуватися про власний ресурс, як спілкуватися з дітьми, щоб допомогти їм знизити рівень стресу, заспокоїти, віднайти інтерес до навчання та підвищити їхній ревінь успішності. Це є надважливим завданням, адже навчання має тривати за будь-яких умов, особливо під час війни» .

Редакція: «Яких цілей ви змогли досягти?»

Христина: «Разом з педагогами Дніпропетровщини та Харківщини я та мої колеги долучилися до триденного тренінгу, який стосувався також репетиторства та навичок тьюторингу, які ми одразу почали впроваджувати для надолуження освітніх втрат серед учнів. На постійній основі я маю щотижневі групові зустрічі з колегами, де ми обмінюємося досвідом застосування набутих знань та маємо супервізії з психологом для розуміння тактики ведення складних випадків.

Тепер ми постійно працюємо з дітьми, навіть влітку ми не закривали двері. Ми ведемо звітність відвідувань і приємно, що до нас приходять як діти, які приїхали з території активних бойових дій, так і сім’ї, в яких є діти з інвалідністю. Для батьків наш простір був допоміжним, оскільки в нашому регіоні немає інших альтернатив для дитячого дозвілля влітку, для дітей він був не менш важливим, оскільки забезпечував потребу у живому спілкуванні з однолітками. Певні заходи мали такий високий попит, що була введена попередня реєстрація для передбачення кількості відвідувачів. Зараз я передаю набуті знання своїм колегам у школі, періодично організовую цільові заходи та дуже вдячна за надання організацією якісних допоміжних матеріалів для успішного поширення знань. Важливим моментом в роботі є розуміння, що з понаднормовим навантаженням волонтерською роботою є можливість професійно зростати».

Директори шкіл та педагоги зазначають, що завдяки проведенню різноманітних психосоціальних заходів відбулося збільшення кількості заявок до перших класів шкіл, які були залучені до проектів, а також спостерігається суттєве покращення якості спілкування між дітьми, їхніми однолітками і вчителями.

Діяльність організації виявилася певною мірою терапевтичною навіть для місцевого населення, оскільки забезпечила залученість громади до цього проекту. На сьогоднішній день є чудовий результат спільної діяльності – створена громада вмотивованих вчителів та безпечні осередки для розвитку дітей. Сприятливе середовище об’єднало не тільки педагогів, дітей, а також їхніх батьків, родичів, відбулося залучення громади навколо простору.

Такий результат згуртованості та стійкості в громаді і має бути кінцевою ціллю будь-якого подібного проекту. Адже важлива не лише матеріальна чи технічна допомога, в сучасних реаліях вагомого значення набуває згуртованість громади навколо спільної мети, тісна співпраця громадян між собою і місцевою владою. Лише згуртована громада здатна подбати про себе і бути готовою до викликів воєнного часу. А відновлена школа і обізнані вчителі  – це лише один із багатьох результатів задля якого ми всі працюємо.

Проект «Розширення освіти в надзвичайних ситуаціях»реалізується StreetChild у Вінницькій, Дніпропетровській, Київській, Львівській, Полтавській, Харківській і Чернігівській областях. Протягом деcяти місяців реалізації проекту, станом на вересень 2023 року, StreetChild і партнерам вдалосядопомогти із відновленням 31 навчального закладу, провести ремонтні роботи, утеплення та обладнати школи, забезпечивши 11370 учнів доступом до покращеного і безпечного навчального простору. 22 школи отримали обладнання для очного і дистанційного навчання (ноутбуки, планшети, інтерактивні дошки тощо). 2131 вчителів пройшли навчання з надання першої психологічної допомоги і психосоціальної підтримки, 1051 вчителів – з мінної безпеки, 948 – з навичок тьюторингу для надолуження освітніх втрат учнів.

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.