bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Законопроєкти №8076 та №7492 полегшать життя чи навпаки - ускладнять роботу фізособам-благодійникам?
21.11.2022

Для початку внесемо ясність у формулювання: волонтери чи благодійники?

Звернемось до базових законів. Перший - ЗУ “Про волонтерську діяльність” згідно статті 1 якого маємо що:

  • волонтерська допомога - це роботи та послуги, що безоплатно виконуються і надаються волонтерами.
  • волонтерська діяльність є формою благодійної діяльності.

Та другий - ЗУ  “Про благодійну діяльність та благодійні організації” згідно статті 5 якого до видів благодійної діяльності відносить публічний збір благодійних пожертв. 
Тобто коректно буде називати фізичних осіб, що збирали кошти на допомогу, не волонтерами, а благодійниками.

Чи Законопроєкти № 8076  та № 7492  для фізосіб-благодійників про спрощення процедури потрапляння до реєстру волонтерів АТО та  звільнення їх від оподаткування полегшать їм життя? Чи навпаки - ускладнить роботу?

Новації Закону № 8076 суттєво спрощують для фізичних осіб включення до Реєстру АТО. Згідно нових правил потрібно подати до податкової лише один документ - заяву про включення до Реєстру волонтерів АТО. Передбачено, що це можна буде зробити через мобільний застосунок ДІЯ.

Вимоги додавати довідку банку про відкриття рахунку, на який відбувався збір коштів, та копію довідки про Реєстраційний номер облікової картки платника податків (або копію сторінки паспорту для тих, хто відмовився від реєстраційного номеру) скасовано.

Закон № 7492 конкретизував термін, з якого фізична особа-благодійник не сплачує ПДФО за зібрані кошти. Якщо вона заповнить і подасть реєстраційну заяву 1 грудня 2022 року вона не сплачує ПДФО за гроші, зібрані з 1.01.22 до дати постановки в Реєстр та надалі. Гроші, зібрані у  2021 році також не оподатковуватимуться.

! Згадаємо про ще один важливий документ - Закон України № 2600-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з об’єктами нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому”. Згідно нього норма про обов’язкове підтвердження витрат п.п. 165.1.54 не застосовується до витрат таких благодійників у період з 24 лютого 2022 року до 1 травня 2022 року.

Разом ці три документи зменшують бюрократичне навантаження на фізичних осіб-благодійників та спрощують реєстраційні процедури, адміністрування в органах ДПС та вносять ясність щодо термінів звільнення від оподаткування. 

ПКУ звільняє від ПДФО фізосіб, які здійснюють збір благодійних пожертв. 

! Момент. Є дві умови для такого звільнення:

  • включення до Реєстру волонтерів АТО
  • цільове використання отриманої благодійної допомоги на користь окремих категорій громадян.

Чи потрібно буде волонтерам звітувати? Адже чи не всі вони, збираючи гроші на свої картки під чесне слово і без документів, передавали закуплені на них товари на фронт (як правило своїм друзям/рідним)

Спочатку згадаємо, що ПКУ чітко вказує бенефіціарів та напрямки витрат. 

П.п. 165.1.54 ПКУ дозволяє витрачати:

  • для надання благодійної допомоги на користь фізичних осіб, зокрема, УБД або членам їх сімей, фізичним особам-ВПО, працівникам підприємств сил цивільного захисту або членам їх сімей. 

Вказані витрати є цільовими (п.п. 170.7.8 ПКУ) - дозволено здійснювати закупівлю спеціальних засобів індивідуального захисту, відновлювати втрачене майно, здійснювати допомогу на лікування;

  • як відшкодування документально підтверджених витрат такого волонтера, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.

У яких формах може надаватися благодійна допомога фізичною особою-благодійником:

  •  безпосередньо вказаним вище особам;
  • через Міноборони, ГУ Нацгвардії, СБУ, Службу зовнішньої розвідки, Адміністрацію Держприкордонслужби, МВС, Нацполіцію, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Відповідно фізична особа-благодійник не тільки збирає кошти й витрачає їх на дозволені ПКУ цілі, наприклад, купити продукти харчування та передати їх ЗСУ.

Всі витрати повинні бути документально підтвердженими.

Чим підтверджувати витрати? ПКУ не дає чіткої відповіді на це запитання. Тож зберігайте первинні документи: товарні чеки, касові чеки, розрахункові квитанції, інвойси, накладні, акти приймання-передачі, відомості передачі тощо. 

Популярним способом підтвердження фактів передачі коштів/речей отримувачам допомоги є фото та відео.

Складні умови, у яких працювали благодійники з лютого 2022 року не давали змоги документувати витрати та зберігати всі чеки і накладні. 

Влада визначила у п. 29 підрозд. 1 розд. ХХ ПКУ період, за який підтвердження витрат не потрібно.

Згідно законодавства з 24 лютого 2022 року по 1 травня 2022 року документальне підтвердження до витрат фізосіб-благодійників не застосовується.

Витрати інших періодів повинні бути підтверджені документально.

Яку відповідальність можна понести, якщо податкова виявить порушення?

Якщо благодійник мав звітувати і не зробив цього  буде штраф за неподання декларації про майновий стан та доходи 2022:

  • 340 грн – якщо перший раз (п. 120.1 ПК), 
  • 1020 грн – за кожне повторне неподання чи несвоєчасне подання впродовж року.

Якщо благодійник, який не зареєструвався у Реєстрі волонтерів АТО і не сплатив 18% ПДФО та 1,5% ВЗ, він може очікувати такий штраф:

  • 10% визначеного податкового зобов’язання або суми заниження (п. 123.1 ПКУ);
  • 25% визначеного податкового зобов’язання або суми заниження, якщо доведено, що це було умисно (п. 123.2 ПКУ). 
  • 50% - якщо протягом 1095 днів орган ДПС повторного визначить суму податкового зобов’язання з ПДФО (п. 123.3 ПКУ).

Крім того, може ще й бути адміністративний штраф. 
Його застосують, якщо декларацію про майновий стан і доходи не подали, або подали несвоєчасно, або з перекрученими даними. Це може бути попередження або штраф у розмірі 51-136 грн — за перше порушення, і від 85 до 136 грн — за повторного порушення (ст. 164-1 КпАП).

! Звертаємо увагу, що під час воєнного стану згадані штрафи не застосовуються, а податкові перевірки не проводяться.

Матеріал підготувала Юлія Панура, юристка з питань фінансів та податківUkrainian Center for Independent Political Research у межах проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку

Контакти

  • Ольга Басюк
  •  УНЦПД

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.