26 листопада Мережа правового розвитку презентувала результати проєкту «Розвиток потенціалу місцевих громадських організацій та здійснення моніторингу надання сервісів доступу до правосуддя і безпеки в Донецькій та Луганській областях» (#МІПЛ_Донбас). Ініціативу реалізовували у 15 громадах на сході України у співпраці із Гельсінською спілкою з прав людини та низкою регіональних організацій у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру. Ця діяльність передбачає громадський моніторинг роботи місцевої влади щодо надання публічних послуг у соціальній, безпековій сферах та сприянні доступу до правосуддя.
На фото:спеціаліст із питань верховенства права та доступу до правосуддя Програми ООН із відновлення та розбудови миру Іван Гончарук. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Спеціаліст із питань верховенства права та доступу до правосуддя Програми ООН із відновлення та розбудови миру Іван Гончарук зазначив:
«Цей проєкт вважаємо одним із найпріоритетніших для нас. Він одночасно сприяє розвитку громадянського суспільства на територіях, що, на жаль, продовжують потерпати від тривалого збройного конфлікту,а також сприяють розбудові мережі моніторів.. Моніторинг послуг, який було проведено в межах цього проєкту, є дуже важливим у контексті того, що він здійснюється безпосередньо жителями Луганської та Донецької областей».
Ключові висновки 2020. Фокус уваги у 2021
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
На фото: керівник проєкту, виконавчий директор Мережі правового розвитку Євген Полтенко. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Оцінювання роботи місцевої влади проходило за напрямами методології Місцевого індексу прав людини (МІПЛ) «Безпека громади», «Гідний рівень життя», «Соціальний захист для вразливих категорій» та «Доступ до правосуддя». Під час моніторингу команда проєкту враховувала особливості моніторингу минулого року. Про деякі із них розповів керівник проєкту, виконавчий директор Мережі правового розвитку Євген Полтенко:
«За підсумками 2020 року ми побачили низьку якість роботи органів місцевого самоврядування у сферах безпеки та доступу до правосуддя, її несистемність та неефективність. У більшості громад були відсутні дієві програми та заходи, що забезпечують повноцінний доступ до правових послуг та створюють безпечні умови життя у громаді. Однією з найпоширеніших проблем став брак інформації про місцеві програми соціального захисту, подолання бідності, безпеки та правової допомоги та стан їх виконання і фінансування у відкритих джерелах.
У переважній більшості громад недостатньо враховувалася громадська думка під час формування і реалізації місцевих стратегій та програм. Між організаціями громадянського суспільства та місцевими органами влади майже відсутня комунікація та взаємодія.
Зважаючи на ці обставини, у 2021 році серед ключових фокусів роботи, визначено побудову ефективної комунікації громадськості з місцевою владою для ефективного впровадження розроблених рекомендацій».
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
Експертка проєкту Наталія Єсіна відзначила значний поступ роботи місцевої влади щодо створення умов для покращення рівня життя малозахищених категорій населення. Відповідні рекомендації було відображено у звітах моніторів торік:
«Це означає, що наш погляд і діяльність громад зібгаються у вірному напрямі дотримання прав людини на місцевому рівні. Прийняття нових програм, продовження старих і внесення до них змін говорять про те, що громади знаходяться на вірному шляху дотримання прав людини».
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
Наприклад минулого року зовсім не було інформації про захист осіб старшого віку. Рекомендували владі на місцевому рівні прийняти програми соціальної підтримки і забезпечити вчасне звітування. І у 2021 році все це вже є.
На фото: Експертка проєкту Наталія Єсіна. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Експертка також звернула окрему увагу на ті громади, які передбачають допомогу внутрішньо переміщеним особам, оскільки це, на жаль, не правило, а радше винятки:
«Зокрема ті громади, які опікуються житлом для внутрішньо переміщених осіб. Така робота почала вестись у Новоайдарі Луганської області. Із монітором із Слов’янська Донецької області дізналися, що буде проведено закупівля 27 квартир для переселенців і їхніх родин. Активно за цим напрямом працює Сєвєродонецьк Луганської області».
На фото: презентація ключових знахідок моніторингу роботи місцевої влади в Новоайдарі Луганської області. Громадська моніторка Анастасія Авершина. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Громадська моніторка Анастасія Авершина із м. Новоайдар Луганської області зауважила, що на момент проведення моніторингу фонд житла для тимчасового проживання переселенців ще було сформовано, але в межах проєкту «Сприяння розвитку соціальної інфраструктури УФСІ IV» Новоайдарська селищна рада уклала рамкову угоду, якою передбачено створення житла для ВПО.
Безпека громади
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
Ключовим індикатором за напрямом «Безпека громади» була наявність програм із безпеки – такі були прийняті лише у восьми громадах. Експерт проєкту Тарас Щербатюк зупинився на понятті дієвості, адже це було одним із умов зарахування балу. Він зауважив, що програма є дієвою, якщо її розробка грунтувалася на аналітичних даних визначення проблем і потреб громади, містила чіткі заходи її реалізації, фінансування та інформацію про виконання (звітування):
«Також у жодній програмі за всіма чотирма напрямами ми не знайшли дієвого механізму визначення ефективності програми».
На фото: експерт проєкту Тарас Щербатюк. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Експерт звертає увагу на втіленні рекомендацій минулорічного моніторингу. Так цього року громади почали оприлюднювати плани евакуацій. Зокрема такий план став доступний для жителів Бахмута Донецької області.
На фото: презентація ключових знахідок моніторингу роботи місцевої влади в Бахмуті Донецької області. Громадська моніторка Лілія Дуднік. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Громадська моніторка Лілія Дуднік підкреслює особливе значення цього безпекового заходу, адже населений пункт знаходиться поблизу «лінії зіткнення».
У Краматорську на Донеччині стали залучати мешканців громади до прийняття рішень у сфері безпеки, у Волновасі Донецької області, Новоайдарі та Лисичанську Луганської області встановлюють камери відеоспостереження.
На фото: презентація ключових знахідок моніторингу роботи місцевої влади в Кремінній Луганської області. Громадська моніторка Зоя Жадан. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Громадська моніторка Зоя Жадан (м. Кремінна, Луганська область) також відзначає активізацію роботи за напрямом безпеки. Зокрема громада прийняла окрему програму «Безпечна громада 2021». Минулоріч такий компонент як безпека був лише частиною загальної програми соціально-економічного розвитку.
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
Минулого року інструментарій Місцевого індексу прав людини збагатився ще одним напрямом – «Доступ до правосуддя». Попередній моніторинг дозволив його випробувати, цьогорічний – дав поштовх до удосконалення. «Ми плануємо це зробити невдовзі», – зауважує експерт проєкту Тарас Щербатюк.
На фото: презентація ключових знахідок моніторингу роботи місцевої влади у Волновасі Донецької області. Громадський монітор Олександр Яроцький. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
Він відзначив, що на жаль, лише в одній громаді прийнято програму доступу до правосуддя. Мова йде про Волноваху Донецької області. Проте слід відзначити, минулого року таких програм не було зовсім. Громадський монітор Олександр Яроцький зауважив, що в громаді Програма «Правосуддя 2021» прийнято вперше, однак вона не містить оцінки досягнутих результатів: «Наразі ми плануємо у співпраці допомогти місцевій владі розробити такі критерії».
У чотирьох громадах місцева влада підтримує роботу поліції, територіальних підрозділів Мін’юсту та судів, надаючи їм у пільгове користування приміщення із символічною орендною платою (гривня на рік). У п’яти громадах місцева влада працює над підвищенням розуміння жителів своїх прав, і в семи громадах надається безоплатна правова допомога населенню за рахунок ресурсів органів місцевого самоврядування.
Особливістю цьогорічного моніторингу є адвокація прийняття та впровадження важливих для громад локальних нормативно-правових актів.
Передумовою для його появи стали результати реалізації проєкту в 2020 році. Як виявилося, місцеві організації не володіють інструментами системної адвокації та не мають навичок аналізу стейкхолдерів. У межах цьогорічного проєкту монітори обрали один із напрямів просування змін у своїх громадах.
На фото: презентація проведення адвокаційних кампаній у 15 громадах Донецької та Луганської областей. Експерт із адвокації Максим Петров. Фото Анастасії Орлової, Мережа правового розвитку.
«Адвокаційна кампанія складалася із семи кроків: підготовка аналітичної довідки, яку монітор чи моніторка має поширити в ЗМІ чи через інші канали комунікації, створює комунікаційну платформу, що допомагає обговорювати результати моніторингу, знайомити із ними місцеву владу, громадськість, правозахисників, ЗМІ, проводить інтерв’ю експерта-учасника комунікаційної платформи, розробляє проєкт програми/документу, який вирішуватиме проблему, проводить обговорення розробленого документу, подає його на розгляд до місцевої влади та загалом здійснює інформування,» – розповідає експерт із адвокації Максим Петров.
Ілюстрація Галини Колесник, Мережа правового розвитку.
На кожному із етапів протягом шести місяців впровадження адвокаційної діяльності монітори отримали експертну підтримку. І ось результати: за підсумками було створено 15 комунікаційних платформ, які діють і надалі, підготовлено 12 проєктів локальних нормативно-правових актів, що знаходяться на різних етапах прийняття.
Про сталість результатів проєкту «МІПЛ-Донбас» свідчать не лише експертна підтримка щодо забезпечення якісних публічних послуг для жителів громад, посилення спроможності громадських моніторів впливати на розробку місцевих політик, а й створення підґрунтя для продовження такої роботи. Йдеться про формування коаліції, до якої увійшли громадські організації «Центр розвитку місцевих громад», «Регіональний центр медіації та вирішення конфліктів» з м. Слов’янськ, «Правозахисний центр «Ліга жінок-виборців» з м. Краматорськ, «Спілка захисту громадянських свобод» з м. Кремінна, «Громадська платформа», «Суспільна служба правової допомоги» з м. Сєвєродонецьк. Вони уклали меморандум, яким зобов’язалися і надалі здійснювати громадський моніторинг за методологією «Місцевий індекс прав людини» та надавати експертну підтримку громадам. Коаліція є відкритою для участі всіх зацікавлених організацій.
Детальний звіт за підсумками громадського моніторингу 2021 року буде оприлюднено згодом.
Авторка: Галина Колесник, комунікаційна менеджерка Мережі правового розвитку
Матеріал підготовлено у межах проєкту «Розвиток потенціалу місцевих громадських організацій та здійснення моніторингу надання сервісів доступу до правосуддя і безпеки в Донецькій та Луганській областях», який реалізовано ГС «Мережа правового розвитку» у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу, а також урядів Данії, Швейцарії, Швеції та Королівства Нідерландів.
Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН із питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).
Програму підтримують дванадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.
Коментарі