bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Законодавчі колізії мало не стали причиною порушення прав УБД на разову грошову допомогу
12.01.2021

Нажаль, багато з нас так чи інакше стикались із порушенням норм Українського законодавства. Статтею 3 Конституції України встановлено, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

Але що робити коли норми рівнозначних законів України, які регулюють одні і ті ж правовідносини, суперечать  одна одній? Особливо це гостре питання потребує вирішення коли така колізія є причиною порушення прав захисників нашої держави – ветеранів війни, учасників бойових дій.

Статтею Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі за текстом – Закон) встановлений перелік пільг учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них. Серед них, частиною 5 зазначеної  статті встановлено пільгу у вигляді  виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Таку редакцію частини 5 Закону було введено Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 107-VI від 28.12.2007 року. Рішенням Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року цю редакцію було визнано неконституційною.  Дія частини 5 статті 12 Закону, Законами України № 3235-IV від 20.12.2005 року, № 489-V від 19.12.2006 року та Рішенням Конституційного Суду № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року було встановлено використовувати у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України  “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” 25 грудня 1998 року  N 367-XIV, а саме: «Щорічно  до  5  травня  учасникам  бойових  дій  виплачується разова  грошова  допомога  у  розмірі  п’яти мінімальних пенсій за  віком.»

Пан Дмитро, який є учасником бойових дій згідно із Законом, незважаючи на здавалося б зрозумілий механізм, у період 2016-2017 років отримував таку грошову допомогу у розмірі, який є значно меншим ніж п’ять мінімальних пенсій за  віком.

Сталась така ситуація у зв’язку із тим, що, одночасно із дією норми, яка встановлювала розмір такої допомоги у п’ять мінімальних пенсій, пунктом 26 розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України (у редакції, яка діяла на момент виплати грошової допомоги пану Дмитру) було встановлено що така допомога виплачується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування. На підставі цієї норми Кабінетом міністрів України було прийнято відповідну постанову, якою розмір грошової допомоги учасникам бойових дій становив 920 грн.

Це є колізія однопредметних нормативно-правових актів – статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та пункту 26 розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України (у редакції, яка діяла на момент виплати грошової допомоги пану Дмитру).

Саме тому із бажанням поновити свої порушені права у червні 2020 року пан Дмитро звернувся до фахівців Відділу «Пологівське бюро правової допомоги» Бердянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Йому було надано професійну правову консультацію рекомендовано звернутись до суду для поновлення порушених прав та роз’яснено порядок надання безоплатної вторинної правової допомоги.

На підставі письмового звернення пана Дмитра, про надання йому безоплатної вторинної правової допомоги з питання визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними  та зобов’язання вчинити певні дії, а саме виплатити недоотриману разову щорічну грошову допомогу учасникам бойових дій до 5 травня, Бердянським місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги було прийнято рішення про надання йому безоплатної вторинної правової допомоги та відповідним дорученням призначено адвоката Савочкіну Ірину Сергіївну.

Адвокатом Савочкіною І.С. було складено позовну заяву до Запорізького окружного адміністративного суду з питання визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними  та зобов’язання вчинити певні дії та відповідь на відзив на позовну заяву.

Завдяки злагодженим діям фахівців Відділу «Пологівське бюро правової допомоги» Бердянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги та адвоката Савочкіної І.С., рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04.08.2020 року по адміністративній справі №280/4178/20 права пана Дмитра було поновлено, зобов’язано Управління соціального захисту населення Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області виплатити недоотриману разову щорічну грошову допомогу учаснику бойових дій до 5 травня за 2016-2017 року у розмірі п’яти мінімальних пенсій за  віком.

Але яким саме чином було прийнято таке рішення? У цій справі судом було прийнято рішення на користь пана Дмитра виходячи з наступного:

Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 наголошував на тому, що «законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об`єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок – скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони».  Кодексом не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

Конституційний Суд України також вважає, що встановлення пунктом 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного Кодексу іншого, ніж у статтях 12, 13, 14, 15 та 16 Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених норм Кодексу та Закону, що суперечить принципу верховенства права, встановленому статтею 8 Конституції України.

Громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, а також в тому, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано. Тобто, набуте право не може бути скасоване чи звужене.

Звертайтесь за допомогою до установ системи безоплатної правової допомоги:

Бердянський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги – м. Бердянськ, вул. Свободи, 115/8, тел. (06153) 4-89-42, скайп: berdyansk_center, ел. Адреса: [email protected].

Постійнодіючий дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги Бердянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги – м. Бердянськ, вул. Шмідта, 20, тел. (06153) 4-45-35, ел.адреса: [email protected].

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.