bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Протидіє корупції та витоку кадрів. На що здатен Кодекс етики організації і як його створити?
30.11.2020

бесплатные курсы, юридическая помощь

Під час вебінару старший юрист фірми Dentons Kyiv Office, голова робочої групи з питань протидії корупції Американської торгової палати в Україні Ігор Світлик, пояснив для чого потрібен такий документ і як зробити, щоб його завзято виконували не тільки ваші співробітники, а й партнери. Українська фундація правової допомоги записала короткий конспект його лекції.

Проблема корупції

В Україні всі розуміють важливість протидії тим неетичним практикам, які у нас залишаються. Ігор Світлик покладає великі надії на НАБУ (Національне антикорупційне бюро України) і на антикорупційний суд, але поки ця система не працює як в європейських країнах, він вважає, що потрібно починати з низів. На думку експерта, комерційні компанії і громадські організації повинні самоорганізовуватися і переходити на етичне ведення бізнесу і своєї діяльності.

Чим більше організацій впровадить у свою діяльність Кодекс етики, тим більше буде рости цей сніжний ком, який в результаті змете зі свого шляху всі неетичні практики, які зараз існують в Україні”, – відзначає він.

Чому це має спрацювати? У Данії, яка зараз займає перші місця в рейтингах протидії корупції, все починалося з прийняття Кодексу етики громадськими організаціями та комерційними компаніями, а держава підключилася до цього процесу лише потім.

Спікер зазначає, що краще коли сама громадська організація розуміє важливість Кодексу етики, і як він здатен допомогти їй стабільно працювати і розвиватися. Якщо ж поштовх – зовнішній, потрібно не просто формально прийняти цей папірець, щоб задовольнити донора, партнера, а й самому глибоко опрацювати цю ідею.

Створення Кодексу етики

Голова робочої групи з питань протидії корупції радить на першому етапі розробки Кодексу приєднати до цього процесу всіх співробітників. Якщо просто взяти шаблон, переробити його з юристами і спустити зверху, то співробітникам буде складно його сприйняти, особливо спочатку. Коли ж документ розробляється колективно, то кожен відчуває свою причетність до нього і частку відповідальності за його реалізацію.

В інтернеті можна знайти багато розумних зразків Кодексу етики та взяти їх за основу. Як приклад експерт навів “Кодекс норм поведінки та доброчесності” UNIC. Тільки бездумно копіювати все не варто, необхідно розуміти, як кожне положення буде транслюватися на практиці у вашій організації.

На етапі обговорення варто розглянути всі ті корупційні ризики, з якими стикається ваша організація. Наприклад, можна чітко прописати, що фінансові операції будуть відбуватися виключно за безготівковим розрахунком, а всім співробітникам, включаючи керівників, заборонено приймати або дарувати що-небудь. Але якщо у вашій компанії існує традиція робити подарунки посадовцям і партнерам, необхідно опрацювати дане питання більш детально. Уточнити, що буде етичним, а що ні.

Роль керівника

Вкрай важливо, щоб сам керівник був ініціатором створення Кодексу і згодом дотримувався всіх його положень, інакше співробітники з високою ймовірністю не будуть нічого виконувати. Більш того, якщо постійне порушення етики буде суперечити внутрішнім принципам працівника, то з часом він втратить мотивацію і, швидше за все, звільнитися. Як зазначає експерт, в компаніях, де немає Кодексу етики або його не дотримуються зазвичай відзначається дуже велика текучка кадрів.

Відповідальна особа

За словами старшого юриста, після затвердження даного документа варто призначити людину, яка була б відповідальною за виконання Кодексу етики. Не обов’язково, щоб той займався лише цим – він може бути вашим юристом або співробітником фінансового відділу. Головне, щоб люди розуміли, куди дзвонити або писати в разі, якщо вони знають або здогадуються про порушення етичних норм. Ще варіант – встановити в офісі коробку, куди будь-хто зможе покласти свою анонімну записку. При цьому важливо пояснювати співробітникам, що вони не скаржаться на когось, а намагаються таким чином зробити компанію краще, а в деяких випадках не допустити її краху.

Нагадаємо, які ще лекції пройшли впродовж European Pro Bono Week 2020 в Києві:

  1. Зовнішній аудит громадських організацій”. Засновник аудиторської компанії Олександр Марінченко дав декілька слушних порад, як підвищити шанс на отримання гранту від донорів і де шукати аудиторів для проєктів. 
  2. Судовий процес: до чого має бути готова громадська організація, збираючись до суду?”. Юристка міжнародної юридичної фірми DLA Piper Ukraine Марина Опірська розповіла про типові помилки при підготовці до розгляду справи.
  3. Трудові відносини в громадській організації”. Юристка київського офісу найбільшої міжнародної юридичної фірми Dentons Олександра Піскун поділилася досвідом, як правильно оформити трудові відносини в часи пандемії, коли співробітники працюють вдома чи в офісі.
  4. Договори громадської організації“. Партнерка юридичної фірми Spensers Зоя Красюк пояснила на що в першу чергу варто звертати увагу при складанні договорів, як правильно компенсувати витрати волонтерам і оформити співпрацю з ФОП, аби уникнути ризиків.

Для довідки

Перший Європейський тиждень Pro Bono провели в листопаді 2019 року більш ніж в 10 містах, включаючи Париж, Мадрид, Мілан, Франкфурт і Брюссель. У Києві його організувала МО PILnet за підтримки Української фундації правової допомоги та програми Pro Bono Lab Української школи практичних знань.

Тема нинішнього тижня: “Pro bono у відповідь на глобальну кризу”. Відзначимо, що зараз експерти різних юридичних компаній стали більш охоче допомагати ГО, розуміючи свою соціальну відповідальність і важливість підтримки один одного в період пандемії Covid-19.

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.