Коли йдеться про прозорість та відкритість бюджету громади, не слід забувати про комунальні підприємства (КП), створені органом місцевого самоврядування, які оперують коштами та майном громади і мають здійснювати діяльність, спрямовану на задоволення потреб жителів.
Комунальні підприємства забезпечують громади різними видами послуг – це й благоустрій, і житлово-комунальні послуги (водопостачання та водовідведення, теплопостачання, вивезення сміття, ритуальні послуги) тощо.
Так склалося, що значна частина комунальних підприємств, а особливо в сільських ОТГ, є збитковими і не можуть похвалитися позитивною фінансовою рентабельністю та спроможністю. У таких громадах ці підприємства є дотаційними і стають фінансовим «тягарем» для місцевого бюджету. На практиці спостерігається і проблема з персоналом, а саме відсутність кваліфікованих кадрів, зокрема й на посаду керівника КП. Особливої уваги заслуговує питання добросовісного розрахунку за спожиті комунальні послуги клієнтами (населенням, організаціями та підприємствами ОТГ), особливо у сфері водопостачання/водовідведення та вивезення сміття.
Як вирішити ці та інші проблеми у діяльності КП? Про це – у матеріалі експерток Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Марії Орлової та Елли Петренко.
На думку експерток, такі проблеми комунальних підприємств виникають здебільшого через непоінформованість громади та непрозору діяльність самих КП, незалученість громадян до управління діяльністю КП і як наслідок нерозуміння, для чого і на яких засадах працює комунальне підприємство.
Оцінювання Індексу прозорості місцевого бюджету у 2019 році продемонструвало, що 60 громад зі 106 оцінених оприлюднюють перелік своїх комунальних підприємств та інформацію про них, з них близько 38 ОТГ на офіційному сайті мають окремий підрозділ, відведений для інформування про діяльність КП. Близько 10 ОТГ оприлюднюють цю інформацію в машиночитному форматі. Всі інші критерії (оприлюднення фінансових планів та планів розвитку КП, а також звітів про їх виконання, оприлюднення реєстру укладених КП договорів, боргових зобов’язань та робота при КП наглядових рад) це скоріше виняток, ніж правило в громадах.
Нагадаємо, що Індекс прозорості місцевого бюджету передбачає оцінювання двох показників, що характеризують прозорість діяльності комунальних підприємств громади, - «Діяльність комунальних підприємств» (9 балів: Чи на сайті ОМС є окремий підрозділ, відведений для інформування про діяльність КП? Чи оприлюднено повний перелік всіх комунальних підприємств? Чи оприлюднено повну інформацію про всі КП міста: назва, сфера діяльності, керівник, контактні відомості, ЄДРПОУ? Чи оприлюднено фінансові плани всіх КП у вигляді Excel таблиці, або в іншому форматі електронних таблиць? Чи оприлюднено звіти про виконання фінансових планів всіх КП? Чи оприлюднено реєстр укладених комунальними підприємствами договорів щодо робіт та послуг, профінансованих з коштів місцевого бюджету? Чи оприлюднено в машиночитному форматі перелік КП? Чи оприлюднено в машиночитному форматі звітність КП? Чи оприлюднено в машиночитному форматі реєстр боргових забов’язань КП?) та «Ефективність комунальних підприємств» (3 бали: Чи діють при КП наглядові ради? Чи мають КП плани розвитку? Чи наявні звіти про виконання планів розвитку КП?).
Найбільшу кількість балів за цими показниками набрали такі громади:
Як сьогодні організовано інформування про діяльність комунального підприємства?
Вимоги щодо оприлюднення обов’язкової інформації про діяльність комунального підприємства регулює ст. 78 Господарського кодексу України (ГКУ). Відповідно до неї КП повинні оприлюднювати інформацію про свою діяльність шляхом розміщення її на власній вебсторінці (вебсайті) або на офіційному вебсайті засновника КП у строки та в порядку, визначені рішенням відповідної місцевої ради.
Наприклад, у Григорівській сільській раді Присиваської ОТГ (Херсонська область) у жовтні 2018 року було затверджено порядок інформування про діяльність комунальних підприємств Григорівської сільської ради. У Музиківській ОТГ подібний документ почав працювати з березня 2019 року.
Відповідно до даних документів на офіційному вебсайті ради створюється окремий розділ «Комунальні підприємства» з підрозділами по кожному КП.
Уповноважена особа, визначена наказом директора комунального підприємства, подає відділу сільської ради інформацію про діяльність підприємства в електронному вигляді, яка в подальшому розміщується адміністратором на сайті ради.
Слід відмітити, що орган місцевого самоврядування, який є засновником комунального підприємства, у затвердженому ним Порядку також визначає і перелік інформації про діяльність комунальних підприємств, яка підлягає обов’язковому розміщенню на офіційному вебсайті (відповідно до ст.78 «Комунальні унітарні підприємства» ГКУ), а також на власний розсуд може включати додатковий перелік документів до оприлюднення.
Інформацію про комунальні підприємства громади подають у звичний спосіб: у вертикальному чи горизонтальному меню офіційного вебсайту ОТГ є розділ з переліком самих КП громади з посиланням на їх сторінки, де й оприлюднюється основна інформація.
Наведемо декілька прикладів для наочності.
Інформацію про діяльність Музиківського комунального підприємства розміщено на спеціально відведеній сторінці, а також на сайті у розділі «Новини» з’являється інформація про поточну роботу, успішні історії, оголошення.
Яку інформацію необхідно оприлюднювати?
Та ж ст.78 «Комунальні унітарні підприємства» ГКУ визначає перелік інформації, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню, а саме:
Обов’язкову інформацію варто групувати, доповнювати та розміщувати на офіційному вебсайті громади наступними блоками:
Варто зазначити й необхідність оприлюднення інформації про діяльність КП у машиночитному форматі – це може бути і перелік КП,і звітність, і реєстр боргових забов’язань КП та інше.
З чого почати? Що робити?
Рекомендації щодо підвищення прозорості та відкритості інформації про діяльність КП:
У поки що необ’єднаній Здолбунівській громаді порядок інформування про діяльність КП було затверджено завдяки наполегливості громадських активістів та частини депутатського корпусу.
«Комунальні підприємства – це спосіб виведення бюджету із зони формальної відповідальності міського голови. Якщо все добре зроблено – мовляв, це я зробив, якщо погано – це все керівник КП натворив. Проте саме міський голова одноосібно укладає угоду з керівником КП, а отже повна і одноосібна відповідальність на мерові така сама, як і на керівнику КП. На жаль, керівники КП не читають більшість букв у своїх контрактах, окрім розділу про оплату праці, а там ще є про прибуткову діяльність. Та чомусь прийнято вважати, що КП – це така собі пожежно-обслуговуюча потреби організація, значно дешевша, ніж комерційні підрядники. Це далеко не завжди так. Ситуацію можна виправити у три кроки. Перший – це зобов’язати оприлюднювати інформацію про всю діяльність КП. Ми це зробили, незважаючи на саботаж зі сторони міського голови та групи його прибічників у раді. Другий – встановити порядок погодження платежів КП для виконання тих чи інших робіт чи закупівель від визначеної суми із виконкомом, а у нашому випадку – з бюджетною комісією, оскільки виконком, як часто де є, повністю «промерський». Третій – визначити порядок відбору керівника КП або створення наглядової ради при КП, щоб вийти із замкнутого кола поруки двох осіб, які освоюють мільйонні бюджети», - розповів про досвід активності депутат Здолбунівської міської ради Микола Орлов.
Коментарі