Рада Європи в рамках спільного проєкту Європейського Союзу та Ради Європи «ЄС та Рада Європи працюють разом задля посилення операційної спроможності Омбудсмана у захисті прав людини» опублікувала доповідь «Повторна оцінка операційної спроможності та потреб Національного превентивного механізму (НПМ) України».
За висновками експерта Проєкту прогрес у роботі НПМ України є очевидним. Механізм продовжує ефективно функціонувати і позитивно змінюватись, виконавши переважну частину рекомендацій з попередньої оцінки, здійсненої в 2015 році.
Головна ідея НПМ полягає у запровадженні системи регулярних, незалежних відвідувань будь-якого місця, що перебуває під юрисдикцією та контролем держави, де утримуються чи можуть утримуватися особи, позбавлені свободи. Ці відвідування здійснюються з метою посилення, за необхідності, захисту таких осіб від катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання. Повноваження НПМ України охоплюють приблизно 5 тисяч різних місць несвободи.
«Протягом останніх кількох років, попри постійний брак фінансування, НПМ України зміцнився і став потужним та дієвим механізмом, спроможним виконувати свої повноваження згідно з внутрішнім законодавством і Факультативним протокол до Конвенції ООН проти катувань», - наголошує автор доповіді Георгій Тугуші, експерт проєкту «ЄС та Рада Європи працюють разом задля посилення операційної спроможності Омбудсмана у захисті прав людини», колишній член Європейського комітету з питань запобігання катуванням, колишній віцепрезидент Комітету ООН проти катувань.
Попри численні виклики, НПМ України спромігся реалізувати кілька важливих внутрішніх реформ, забезпечити регулярне відвідання місць несвободи та збільшити кількість цих візитів, покращити аналітичну роботу і діяльність за підсумками візитів, взяти на себе активну роль з надання рекомендацій щодо покращення національного законодавства.
Таблиця щодо кількості візитів НПМ до різних видів установ протягом 2018-2019 рр.
Орган державної влади |
2018 р. |
2019 р. |
Державна міграційна служба |
3 |
6 |
Державна прикордонна служба |
7 |
6 |
Кримінально-виконавча служба |
57 |
103 |
Державна судова адміністрація |
56 |
108 |
Міністерство внутрішніх справ |
64 |
164 |
Міністерство соціальної політики |
103 |
143 |
Міністерство охорони здоров’я |
34 |
33 |
Міністерство освіти і науки |
40 |
143 |
Міністерство оборони |
10 |
5 |
Служба безпеки України |
1 |
0 |
Усього: |
375 |
711 |
Не зважаючи на економічні проблеми в країні, НПМ одержав додаткове бюджетне фінансування: на 2019 рік на НПМ держава додатково виділила 2,6 млн грн.
В роботі НПМ беруть участь громадські монітори. Якщо у 2015 році НПМ працював разом з приблизно 100 моніторами в різних регіонах України, то вже у 2020 році їхня кількість зросла до 175.
Значно посилилась роль відділів регіонального представництва в діяльності НПМ, що сприяло розширенню діяльності механізму і зменшило навантаження на Департамент реалізації НПМ у Києві.
НПМ продовжує співробітництво з національними та міжнародними партнерами – громадськими організаціями, міжнародними механізмами захисту прав людини та користується їхньою підтримкою.
Водночас, на думку експерта Ради Європи, НПМ необхідно посилити кадровий потенціал центрального офісу; підвищити спроможність до набору зовнішніх експертів. Більшості моніторингових груп бракує лікарів, гострою є також потреба в психіатрах. Візити до психіатричних закладів і закладів системи соціального захисту здійснюються здебільшого без участі психіатрів.
Транспортне забезпечення залишається проблемним питанням як на центральному, так і на регіональному рівнях. НПМ усе ще дуже залежить від громадського транспорту.
Також, задля посилення ефективності моніторингових візитів, НПМ України варто переглянути внутрішні нормативні документи й надати моніторинговим групам більше часу на підготовку звітів; проаналізувати роль громадських моніторів, прагнучи до посилення їхньої участі, а також до забезпечення їм відшкодування витрат на відрядження під час візитів; забезпечити додаткові ресурси на навчання і посилення внутрішньої комунікації.
Довідково:
Україна у 2006 році ратифікувала Факультативний протокол до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання. Протокол встановлює для держав-учасниць обов’язковість створення Національного превентивного механізму.
В Україні НПМ запрацював в 2012 році. В структурі Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини було утворено спеціалізований структурний підрозділ – Департамент з питань реалізації Національного превентивного механізму.
Проєкт «Європейський Союз та Рада Європи працюють разом задля посилення операційної спроможності Омбудсмана у захисті прав людини» спрямований на підвищення рівня захисту прав людини в Україні та підсилення операційної спроможності Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини зокрема у сфері попередження неналежного поводження у місцях несвободи.
Коментарі