bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Громадський моніторинг врядування: проблеми, рекомендації, перспективи
17.12.2019

Дослідження (аналітичний звіт) підготовлене Іваном Сікорою, експертом проєкту «Просвітницький кластер громади та влади міст Гірське та Золоте - на шляху до прозорості закупівель та доброго врядування» який реалізовується ГО Фонду громад «Знання і справедливість».

В аналітичному звіті здійснено моніторинг та оцінювання запровадження принципів доброго врядування у 2-х містах (Золоте та Гірське) на основі аналізу процесів використання публічних коштів та здійснення закупівель з використанням розробленої  методики громадського моніторингу врядування (ГМВ). Методика ГМВ  дає змогу здійснити публічний моніторинг врядування, порівняти стан впровадження кожного принципу доброго врядування у містах  Золоте та Гірське. Підготовлено пропозицій (рекомендації) для органів влади які спрямовані на покращення ситуації із впровадженням принципів доброго врядування у м. Золоте та м.Гірське.

Результати громадського моніторингу врядування підвередили припущення, що у містах Золоте та Гірське є спільні проблеми із впровадженням принципів доброго врядування та низьким є рівень впровадження кожного із оцінюваних принципів доброго врядування. В цілому рівень  впровадження принципів доброго врядування у двох містах оцінена на  13 із 63 балів,  що складає 20% зі 100% можливих.

Особливо низькими є оцінки впровадження принципів участі/інклюзивності та рівності/недискримінації (0,5 та 0 балів із 10 та 6 критеріїв оцінювання відповідно). Кращою є ситуація із впровадженням принципів верховенства права/підзвітності/прозорості  у сфері закупівель (5 із 13 балів відповідно),  принципів верховенства права/підзвітності/прозорості у сфері доступу до публічної інформації,  яка впливає на розуміння громадою політики у сфері використання публічних ресурсів (фінансів та майна)(7,5 та 8 балів із 30 відповідно для Гірського та Золотого), принципів верховенства права/підзвітності/прозорості у сфері антикорупційної політики 0 із 4 балів для Гірського та Золотого.

  1. Принцип «верховенства права/підзвітність/прозорість»
    1. Принцип «верховенства права/підзвітність/прозорість» (закупівлі).

В рамках оцінки впровадження принципу «верховенство права/підзвітність/прозорість» як критеріїв, які дають змогу оцінити закупівлі варто зазначити такі позитивні результати впровадження принципів доброго врядування:

  • оприлюднюють річні плани закупівель та змін до них на порталі prozorro розпорядниками публічних коштів (замовниками у розумінні закону) закупівель які здійснюються на території міст Гірське та Золоте;
  • відсутність зафіксованих фактів моніторингу закупівель ДАСУ на основі автоматичних індикаторів ризиків, які затверджені Наказом Державної аудиторської служби України 11 вересня 2018 року №196;
  • відсутність зафіксованих фактів порушень при здійсненні закупівель зафіксованих Антимонопольним комітетом України (АМКУ).

В рамках оцінки впровадження принципу «верховенство права/підзвітність/прозорість» як критеріїв які дають змогу оцінити закупівлі варто зазначити такі проблеми та перепони на шляху впровадження принципів доброго врядування:

  • уникненням замовниками конкурентних надпорогових процедур закупівель та переважаюче домінування допорогових неконкурентних закупівель. Така ситуація негативно впливає як на економію коштів при здійсненні закупівель, так і на конкуренцію;
  • Відсутність практики внутрішнього аудиту закупівель та відповідно служби внутрішнього аудиту в структурі Попаснянській РДА, у ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка та у Виконавчому комітеті Гірської міської ради;
  • У замовників закупівель на території як Гірського, так і Золотого зафіксовано факти роботи замовників переважно тільки з одним підрядником (постачальником), що є ознакою ризикованих закупівель (практика тендерних «чемпіонів»).

 

Серед зафіксованих проблем та перепон на шляху впровадження принципів доброго врядування у замовників закупівель на території міст Гірське та Золоте зафіксовано такі проблеми та недоліки:

  •  інформування про заплановані та завершені закупівлі додатково до вимог закону;
  •  інформування про існуючі проблеми та успіхи в рамках витрачання бюджетних коштів підрядниками додатково до вимог закону;
  • доступність інформації про членів Тендерного комітету та уповноважених осіб/особу замовників за здійснення закупівель на сайті органу влади із зазначенням контактної інформації уповноважених осіб/особи (е-пошта, телефон);
  • доступність інформації про замовників у розумінні закону щодо робіт, товарів та послуг на території м. Гірське на сайті органу влади із зазначенням контактної інформації уповноважених осіб/особи (е-пошта, телефон) та зазначення активного посилання на відповідні сторінки замовників на порталі prozorro.

 

  1. Принципи верховенство права/підзвітність/прозорість (доступу до публічної інформації яка впливає на розуміння громадою політики у сфері використання публічних ресурсів (фінансів та майна)

В рамках оцінки впровадження принципу «верховенство права/підзвітність/прозорість» як критеріїв які дають змогу оцінити доступ до публічної інформації яка впливає на розуміння громадою політики у сфері використання публічних ресурсів (фінансів та майна) варто зазначити такі позитивні результати впровадження принципів доброго врядування:

  • частково забезпечена доступність відкритих даних, які впливають на розуміння використання публічних коштів на порталі відкритих даних (data.gov.ua) та на власних веб-сайтах розпорядників публічної інформації згідно вимог Постанови КМУ від 21 жовтня 2015 р. № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» з боку розпорядників публічної інформації у Гірському та Золотому. Зокрема лише частково оприлюднена інформація на сайті Попаснянської районної ради;
  • частково оприлюднена інформація про інвестиційні проєкти, які подані на фінансування за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів за певні облікові періоди на сайті РДА у розідлі «Інвестиції». Водночас, на сайті районної ради та відповідному розділі Гірської міської ради та ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка така інформація відсутня. І це у той час, коли вся ця інформація є структована та у відкритому доступі на сайті Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР);
  • частково оприлюднена інформація про інвестиційні проєкти, які подані на фінансування та фінансуються за рахунок ЄІБ (Європейського інвестиційного банку) в рамках проєкту “Надзвичайна кредитна програма для відновлення України” та інших МФО (міжнародних фінансових організацій), та інші обєкти інфраструктури відновлені за міжнародної підтримки з інформацією про стан їх розгляду/впровадження;
  • переважно оприлюднена звітність про виконання бюджетів міст Гірське та Золоте. Кращою є оприлюднена звітність про виконання бюджету м.Золотого у 2018 році та є інформацію про щоквартальні звіти про виконання бюджету за 2019 рік. Щодо м.Гірського, то оприлюднено річний звіт про виконання бюджету за 2018 рік, але відсутні щоквартальні звіти про виконання бюджету за 2019 рік на сайті районної ради;
  • оприлюднено інформацію щодо змін до рішення про бюджет Гірського та Золотого на поточний рік (2019);
  • оприлюднено бюджетні програми на 2019 р. та зміни до них головних розпорядників бюджетних коштів м.Гірського та Золотого;
  • оприлюднено Програму економічного та соціального розвитку м.Золоте та с.Катеринівка на 2018-2020 роки, але відстуні звіти про її виконання, а також інші цільові програми на 2019 р. та звіти про їх виконання за 2018 р., але факту оприлюднення Програму економічного та соціального розвитку м.Гірського не вдалося зафіксувати;
  • Оприлюднено інформацію про закупівлі розпорядників публічних коштів на порталі E-spending з боку Військово-цивільна адміністрація міста Золоте та села Катеринівка та Виконавчого комітету Гірської міської ради.

 

В рамках оцінки впровадження принципу «верховенство права/підзвітність/прозорість» в рамках критеріїв які дають змогу оцінити доступ до публічної інформації яка впливає на розуміння громадою політики у сфері використання публічних ресурсів (фінансів та майна), то варто зазначити такі проблеми та перепони на шляху впровадження принципів доброго врядування:

  • Незадовільним є оприлюднення інформації яка б забезпечувала належний доступ до публічної інформації;
  • Бракує інформації про стратегічні документи розвитку населених пунктів Золоте та Гірське (Стратегія та містобудівна документація - Генеральний план населеного пункту, Детальні плани територій) на сайті органів влади;
  • Бракує регламентування процедур планування, прийняття рішення про бюджет, використання бюджетних коштів та звітування щодо рішень органу влади у сфері бюджетної політики, використання бюджетних коштів та закупівель у Регламенті Гірської міської ради та Статуті ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка;
  • Неоприлюднені рішення про бюджет м.Гірського на поточний рік та рішення про бюджет м.Золотого на поточний рік (2019) згідно вимог статті 76 Бюджетного кодексу України (БКУ). Попри те, що оприлюдненні зміни до місцевого бюджету на 2019 рік відсутнє власне рішення про бюджет на 2019 м.Золотого;
  • Неоприлюднена Програма економічного та соціального розвитку м.Гірського, цільові (місцеві, районні) програми на 2019 р. та звіти про виконання цільових програм за 2018 м.Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про рішення щодо виділення фінансування фізичним або юридичним особам (виділення матеріальної допомоги, гранти інститутам громадянського суспільства) на сайтах м.Гірське та Золоте на сайті районної ради;
  • Незабезпеченим є доступ громадян до доступної та зрозумілої інформації про презентацію основних бюджетних показників м.Гірське та Золоте на сайтах відповідних місцевих рад із переадресацією на відповідні сторінки місцевих бюджетів на Державному веб-порталі бюджету для громадян https://openbudget.gov.ua;
  • Практика оренди та продажу комунального майна Гірської міської ради, ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка та спільної власності через систему ProZorro.Продажі незапроваджена;
  • Неоприлюднена інформація про виконавчі провадження та виконання судових рішень та/або санкцій щодо органу влади та щодо контрагентів органу влади;
  • Неоприлюднена інформація про оцінку впливу політики, яку впроваджує орган влади на вирішення суспільних проблем, поточну діяльність та досягнення стратегічних пріоритетів, причини відхилення очікуваних результатів від запланованих за результатами виконання рішення про бюджету за минулий календарний рік у річному звіті про виконання бюджету та у квартальній звітності на сайті районної ради та відповідних сайтах Золотого та Гірського;
  • Неоприлюднена інформація про тарифи та порядок їх формування на послуги, які надають КП, та товари та роботи, які надаються мешканцям міста. На сайті районної ради та ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка інформація про тарифи оприлюднена лише часткова інформація про тарифи у розділі «ПРОЄКТИ РОЗПОРЯДЖЕНЬ КЕРІВНИКА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ». Оскільки інформація оприлюднена у розділі проєктів рішень, то незрозумілою є інформація чи це остаточне рішення чи лише проєкт рішення;
  • Неоприлюднена інформація про заплановані об’єкти бюджетних видатків (титульні списки) шляхом оприлюднення інформації про розподіл видатків пооб’єктно;
  • Неоприлюднена візуалізація інформації за результатами закупівель щодо об’єктів поточного та капітального ремонту, реконструкції та будівництва (фото стану об’єкту до здійснення закупівлі та після здійснення закупівель із зазначенням інформації про суму закупівлі, підрядників, терміни виконання робіт);
  • Неоприлюднена інформація про дозволи на встановлення ТС (тимчасових споруд) та МАФів (малих архітектурних форм) у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про об’єкти благоустрою, які потребують поточного чи капітального ремонту чи реконструкції із зазначенням потреби у фінансових коштах по кожному із об’єктів у формі окремо переліку або/та пооб’єктно у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про об’єкти ЖКГ, які потребують капітального ремонту чи реконструкції із зазначенням потреби у фінансових коштах по кожному із об’єктів у формі окремо переліку або/та пооб’єктно у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про об’єкти дорожнього господарства (дороги, які знаходяться на балансі органу влади та міждворові проїзди), які потребують капітального ремонту чи реконструкції із зазначенням потреби у фінансових коштах по кожному із об’єктів у формі окремо переліку або/та пооб’єктно у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про об’єкти соціальної сфери (заклади освіти та охорони здоров’я, об’єкти для надання соціального захисту та допомоги), які потребують капітального ремонту чи реконструкції із зазначенням потреби у фінансових коштах по кожному із об’єктів у формі окремо переліку та/або пооб’єктно у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюднена інформація про КП з інформацією про балансовий звіту та звіту про фінансові результати, та контактної інформації про кожне КП (адреса, телефон, послуги чи товари, які надають, е-пошта, інформація про керівника) у формі окремо переліку у м.Золоте та Гірське;
  • Неоприлюдненими є проєкти рішень міської ради на сайті органу влади перед їх розгляду на засіданнях пленарного засідання сесії місцевої ради Гірського та проєкти розпоряджень ВЦА Золотого та с.Катеринівка.
  1. Принципи верховенство права/підзвітність/прозорість (антикорупційна політика)

Вкрай низьким є впровадження принципів верховенства права/підзвітності/прозорості у частині критеріїв оцінювання антикорупційної політики  у Золотому та Гірському. Зокрема не  оприлюдненою є  інформація про декларацій посадових осіб органу влади та відсутньою є переадресація на відповідний сайт НАЗК https://public.nazk.gov.ua/, бракує інформації про уповноважену особу з питань запобігання та виявлення корупції у як на сайті Виконавчого комітету Гірської міської ради та ВЦА м.Золоте та с.Катеринівка на сайті районної ради.  Також бракує оприлюднення   інформації про Регламент міської ради з відображенням інформації про вимоги антикорупційного законодавства (попередження конфлікту інтересів, декларування тощо), інформації про адміністративні послуги.

  1. Оцінка впровадження принципів участі та інклюзивності

(оцінювання лише Гірська міської ради та її виконачого комітету та ВЦА Золоте та с.Катеринівка)

Вкрай низьким є впровадження принципів участі та інклюзивності  у Золотому та Гірському.

В рамках оцінки впровадження принципу «участі та інклюзивності» в рамках варто зазначити такі позитивні результати впровадження принципів доброго врядування:

 

  • Засідання органу влади (засідання виконкому, комісій, пленарні засідання сесії міськради) є в цілому відкритими для громади та ЗМІ. Обмеження стосуються браку інформації про проєкти порядків денних та проєкти рішень, які будуть розглядатися на засіданнях, що обмежує інтерес громадян до таких засідань та негативно впливає на інтерес громадян до участі у таких засіданнях в цілому

В рамках оцінки впровадження принципу «участі та інклюзивності» в рамках критеріїв які дають змогу оцінити закупівлі варто зазначити такі проблеми та перепони на шляху впровадження принципів доброго врядування:

  • Не оприлюднена інформація про можливість надсилання звернення громадянам на сайті районної ради та у відповідному розділі Гірської міської ради із зазначенням контактної інформації (телефон, е-пошта, зразок звернення)
  • Не оприлюднена інформація про можливість надсилання відгуків від громадян та організацій щодо можливих порушень при здійсненні закупівель та\або переадресація на портал Dozzoro у відповідний розділ з інформацією як залишити відгук на закупівлю на порталі Dozzoro: https://dozorro.org/faq
  • Не використовується практика планування консультацій з громадянами у роботі міської ради та її виконавчого комітету.
  • Відсутній оприлюднений план консультацій з громадянами та організаціями на поточний рік (2019).
  • Незафіксована практика залучення громадян до бюджетного процесу та визначення пріоритетних об’єктів на території органу влади для здійснення будівництва, капітального ремонту та реконструкції коштом бюджету у наступному фінансовому році (оцінка за 2018 р.) шляхом використання оф-лайн та/чи он-лайн (е-консультаційконсультацій з громадянами не зафіксовано (оцінювання на основі аналізу інформації на сайті районної ради та Гірської міської ради).
  • Не використовується практики «бюджету участі» у бюджетному процесі Гірської міської ради та у ВЦА Золотого
  • Не оприлюднена інформація про графік прийому посадовими особами органу влади та відсутня можливість запису на сайту органу влади на прийом до посадових осіб органу влади
  • Не оприлюднена інформація про можливість надсилання звернень громадян та порядок їх розгляду, відсутня можливість надсилання е-звернень сайті органу влади на сайті районної ради та у відповідному розділі Гірської міської ради та ВЦА Золотого та с.Катеринівки;
  • не використовується практики «бюджету участі» у бюджетному процесі Гірської міської ради та ВЦА Золотого та с.Катеринівки;
  • Не оприлюднена інформація про графік прийому посадовими особами органу влади та відсутня можливість запису на сайту органу влади на прийом до посадових осіб органу влади на сайті районної ради та відповідному розділі Гірської міської ради
  • не оприлюднена інформація про можливість надсилання звернень громадян та порядок їх розгляду, відсутня можливість надсилання е-звернень сайті органу влади на сайті районної ради та у відповідному розділі Гірської міської ради
  • відсутня регламентація процедур залучення громадян до бюджетного процесу (деталізований опис процедур у Регламенті місцевої ради або в рамках Бюджетного регламенту як окремого документу чи складової Регламенті місцевої ради)
  1. Оцінка впровадження принципів рівності та недискримінації (оцінювання лише Гірська міської ради та її виконавчого комітету та ВЦА Золоте та с.Катеринівка)

Вкрай низьким є впровадження принципів рівності та недискримінації у Золотому та Гірському. Зокрема варто зазначити такі проблеми та перепони на шляху впровадження цих принципів доброго врядування:

  • незафіксовані факти оприлюднення проєкту рішення про місцевий бюджет на 2019 р. (за 20 робочих днів до дати розгляду з метою прийняття на сесії місцевої ради) у 2018 р.;
  • незафіксовані факти адресного залучення вразливих груп населення до бюджетного процесу шляхом проведення консультацій із вразливими категоріями населення у 2018-2019 рр.;
  • незафіксовані факти адресного залучення вразливих груп населення до бюджетного процесу шляхом проведення консультацій із вразливими категоріями населення у 2018-2019 рр.;
  • незафіксовані факти реалізації політики соціального вирівнювання, згуртованості та максимального використання культурного потенціалу (потенціалу культурного різноманіття) через сприяння більш широкій міжкультурній взаємодії, створення різноманітного житлового, робочого, дозвільного та освітнього середовища;
  • незафіксовані факти які б свідчили про реалізацію політики гендерно-орієнтованого бюджетування у бюджетній політиці на рівні органу влади;
  • незафіксовані факти які б свідчили про врахування потреб та інтересів вразливих категорій громадян при прийнятті рішень щодо оренди комунального майна та здійснення благоустрою у 2018-2019 рр. на території м.Гірського.

Результати ГМВ м. Золоте та м.Гірське

 

Гірське

Золоте

Принципи верховенство права/підзвітність/прозорість (закупівлі)

13 критеріїв

5 бали із 13 балів

5 бали із 13 балів

Принципи верховенство права/підзвітність/прозорість

(доступу до публічної інформації яка впливає на розуміння громадою політики у сфері використання публічних ресурсів

(фінансів та майна)

30 критеріїв

7,5 із 30 балів

8 із 30 балів

Принципи верховенство права/підзвітність/прозорість (антикорупційна політика)

4 критерії

0 з 4 балів

0 з 4 балів

Принципи

участі та інклюзивності

10 критеріїв

0,5 із 10 балів

0 із 10 балів

Принципи

рівності та недискримінації

6 критеріїв

0 із 6 балів

0 із 6 балів

ЗАГАЛОМ

13 із 63 балів

13 із  63 балів

Ця публікація була підготовлена в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансовою підтримкою Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida).

Думки, зауваження , висновки або рекомендації, викладені в цьому документі, належать авторам і не обов’язково відображають погляди ООН або Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida).

Контакти

  • 095 196 49 66

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.