bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Громадські префекти виявили фінансові порушення у миколаївських школах
11.12.2019

В Миколаєві стартував соціальний проект «Моніторинг фінансів шкіл громадськими префектами». Проект спрямований на виявлення фактів непрозорого використання бюджетних і благодійних коштів освітніми установами Миколаєва.

Нещодавно в Миколаєві стартував соціальний проект «Моніторинг фінансів шкіл громадськими префектами». Проект спрямований на виявлення фактів непрозорого використання бюджетних і благодійних коштів освітніми установами Миколаєва та на усунення корупційних ризиків шляхом розробки відповідних рекомендацій органам влади та місцевого самоврядування.

«У 2019 році ми вже провели два аналітичних дослідження прозорості фінансової звітності миколаївських шкіл  і вісім інформаційно-просвітницьких заходів з учителями та батьками школярів. В ході цих заходів ми встановили, що є високий ризик подвійного фінансування одних і тих же витрат з бюджетних та благодійних коштів. Спільно з коаліцією громадських префектів ми проведемо комплекс заходів, спрямованих на виявлення таких фактів і нейтралізацію їх наслідків» - розповів координатор проекту Борис Кудар під час стартової прес-конференції проекту, що відбулась у Кризовому медіа-центрі.

У Миколаєві впродовж останніх кількох років надзвичайно гостро стоїть проблема так званих «шкільних поборів». Питання непрозорого використання бюджетних і благодійних коштів шкільними адміністраціями неодноразово збурювало громаду і отримувало значний резонанс в медіа. Ще на початку року група громадських активістів проаналізувала веб-сайти миколаївських шкіл на предмет доступності фінансової інформації і виступила з ініціативою підключення закладів освіти нашого міста до онлайн-платформи Єдиної системи відкритих бюджетів шкіл Open School in UA. Під час прес-конференції спікери повідомили, що зазначену онлайн-платформу вже успішно використовують 560 освітніх закладів у 16 містах України. Але в Миколаєві на сьогоднішній день лише одна школа (№ 26) підключилась до цієї системи. Тож ініціативна група миколаївців звернулась за допомогою до коаліції громадських префектів.

На сьогоднішній день громадські префекти вже провели аналіз прозорості використання бюджетних та благодійних коштів семи закладів освіти Миколаєва. Це загальноосвітні школи №№ 1, 11, 19, гімназія № 2, економічний ліцей № 2, морський ліцей та академія дитячої творчості. Ці установи є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та здійснюють ведення бухгалтерського обліку самостійно.

Громадські префекти перевірили відкриті дані, які містилися на офіційних веб-сайтах зазначених навчальних закладів, дані офіційного порталу оприлюднення інформації про публічні закупівлі України https://prozorro.gov.ua/ та Єдиного державного веб-порталу відкритих даних https://data.gov.ua/.

В ході попередньої перевірки встановлено, що жодний з перевірених закладів освіти станом на 1 листопада 2019 року не оприлюднює відомості на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних. Школа № 1 не оприлюднює на власному веб-сайті інформацію по благодійній допомозі за три квартали 2019-го року (наявні лише дані по грудень 2018). Школа № 11 не оприлюднює на власному веб-сайті інформацію по благодійній допомозі та бюджетним коштам за 2018-й рік та 3 квартали 2019-го року (наявні дані лише по 2017-й рік). Гімназія № 2 не оприлюднює на своєму веб-сайті кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання отриманих коштів, а звітність благодійного фонду розміщається у розділі «Блоги». Академія дитячої творчості не оприлюднює на власному веб-сайті інформацію по благодійній допомозі та бюджетним коштам за три квартали 2019-го року (наявні лише дані по серпень 2018).

Про всі ці факти повідомлено 04.11.2019 у скаргах, адресованих Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини та Миколаївському міському голові.

Громадський префект – директор аналітико-правозахисного об’єднання «Викривач»  Вадим Мельников зазначив: «На підставі аналізу даних, зібраних у відритих джерелах, були виявлені відомості, що можуть свідчити також і про інші правопорушення. Тому з метою підтвердження або спростування цього було направлено ряд запитів до згаданих вище навчальних закладів».

Наприклад:

-      У вересні 2019 школа № 11 придбала за 16480 грн. загадкове обладнання під назвою «комплексна система прибирання». Активісти звернулись до керівництва школи із запитом, щоб з’ясувати, що таке «комплексна система прибирання», - яка модель, виробник, технічні характеристики, тощо… Але у своїй відповіді директор закладу Олександр Горобець просто познущався з активістів і зазначив, що ним придбано комплексну систему прибирання, яка призначена для прибирання… На повторні запити, з проханням конкретизувати, щож воно таке: «пилосос, швабра, чи ще щось?» відповіді не надійшло. Громадські активісти навіть запропонували керівництву школи надіслати їм фото, якщо вони не спроможні описати словами цей диво-пристрій. Але відповіді до цього часу не надійшло. Громадські префекти направили скаргу в Управління освіти і Омбудсмену.  

-      Школа № 19 своєчасно не оприлюднила інформацію про придбання комп’ютерної техніки (оргтехніки) на суму 70 тис. грн. на порталі PROZORRO. Зазначена інформація була оприлюднена лише після запиту громадських префектів.

-      Економічним ліцеєм № 2 на веб-сайті PROZORRO не оприлюднено інформацію про проведені допорогові закупівлі; на веб-сайті економічного ліцею № 2 оприлюднено звіти ОО «Попечительского общества «Антей» з яких стало відомо, що за січень – вересень 2019 року було витрачено 65 315,40 грн. на будівельні матеріали та ремонт, а також 76 469,00 грн. на меблі (жалюзі). Запит інформації, який громадські префекти направили рекомендованим листом повернувся, як не вручений. Тому аналогічний запит 25.11.2019 направлено Управлінню освіти.

-      04.11.2019 морському ліцею було надіслано запит із проханням надати інформацію 1) у зв’язку з чим не оприлюднено на веб-сайті prozorro.gov.ua закупівлю природного газу на суму 263 059,00 грн.? Чи було проведено її із дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі»? 2)    Оплату яких саме послуг на суму 241 040,00 грн. заплановано Вами на 2019-й рік? Що саме вже придбано на суму 65 009,43 грн.? Чому не оприлюднено на веб-сайті prozorro.gov.ua відповідну інформацію щодо даних послуг та закупівлю теплопостачання? У листі від 27.11.2019 морський ліцей повідомив, що природний газ наразі ним не закупається, зокрема морський ліцей відшкодовує відповідні комунальні витрати згідно із договорами оренди, про що є відповідна інформація на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів.

На Єдиному веб-порталі використання публічних коштів дійсно наявна детальна інформація щодо укладених морським ліцеєм договорів.

Разом з тим, на веб-сайті prozorro.gov.ua не оприлюднено інформацію про ряд закупівель, оприлюднених на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів, зокрема по семи договорам на загальну суму понад 1,7 млн. грн. (1721177,28 грн.)

На підставі вищевикладеного, у своєму запиті від 02.12.2019 ми просили надати інформацію 1) У зв’язку з чим не оприлюднено на веб-сайті prozorro.gov.ua вищезгадані закупівлі? Чи було проведено їх із дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі»? 2)                 Надати скан-копії вищезгаданих договорів.

05.12.2019 надійшла відповідь на запит, в якій повідомлялось, що морський ліцей відшкодовував комунальні витрати та плату за оренду, що є фактично просто відпискою.

Більш детально про ці ймовірні порушення йдеться у довідці громадського префекта Вадима Мельникова, яка оприлюднена 10 грудня на сайті Учбово-методичного центру захисту прав людини: http://hr-advocacy.mk.ua/wp-content/uploads/2019/12/School-190812.pdf.

 Крім цього,  у своїй доповіді він зазначає: «Широкі повноваження з усіх окреслених вище питань належать управлінню освіти Миколаївської міської ради. Зокрема, п.п. 2.2. Положення про управління освіти Миколаївської міської ради, затверджене рішенням Миколаївської міської ради від 17.07.2018 № 40/2 (далі – Положення) встановлює, що одним з основних завдань управління освіти Миколаївської міської ради є управління закладами загальної середньої, дошкільної, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти, фінансування яких здійснюється  з місцевого бюджету.

Але, разом з тим управління освіти Миколаївської міської ради зареєстровано на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних ще з 08.08.2018, проте, всупереч вимогам законодавства, на момент проведення моніторингу (завершений 01.11.2019) жодної інформації не оприлюднило https://data.gov.ua/organization/upravlinnia-osvity-mykolayivskoyi-miskoyi-rady. Не забезпечує воно також виконання належним чином загальноосвітніми навчальними закладами міста Миколаєва вимог ч. 3 ст. 30 Закону України «Про освіту» шляхом оприлюднення на своєму веб-сайті http://osvita.mkrada.gov.ua/finansovi-zvity/ чи вжиття відповідних заходів реагування до загальноосвітніх навчальних закладів, які мають власні веб-сайти».

 Відповідно до ст. 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за неоприлюднення такої інформації у вигляді накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425 – 850 грн. та 384,20 грн. судовий збір).

Також слід зазначити, що згідно із ст. 164-14 ст. 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення тягне за собою накладення штрафу від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (11 900 – 17 000 грн. та 384,20 грн. судовий збір). Протоколи за даним напрямом має право складати Держаудитслужба.

Громадські префекти зазначають, що метою проекту є передусім підвищення прозорості шкільних бюджетів, а не притягнення винних осіб до відповідальності. Тому,  після отримання та опрацювання усіх відповідей на запити доцільно надати рекомендації управлінню освіти Миколаївської міської ради щодо усунення виявлених недоліків.

 «Ми сподіваємось, що разом зі школами, Управлінням освіти та виконкомом міської ради ми знайдемо найбільш вдалі, дієві механізми щоб отримати прозоре ефективне використання бюджетних та приватних коштів» - зазначив засновник «Громадської префектури», директор Фонду розвитку міста Миколаєва Михайло Золотухін.

 

 

 

Учбово-методичний центр захисту прав людини HRTC – недержавна, некомерційна, неприбуткова громадська організація, заснована в травні 2012 року. На сьогоднішній день Центр HRTC вже реалізував вісім соціальних проектів, спрямованих на підтримку суспільно-значущих ініціатив громадян. Заходи громадської кампанії «За прозорі шкільні бюджети» проводиться в рамках діяльності коаліції #ГромадськаПрефектура за підтримки Фонду розвитку міста Миколаєва за кошти NED (Вашингтон, США), відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні, незалежного соціально-екологічного руху NESEHNUTI в рамках Програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської республіки. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією NED, урядів США і Чеської республіки. Юридичний супровід проекту здійснює юридична фірма «Студіо Лєгалє».

Громадське партнерство «Громадська префектура» створено з ініціативи Фонду розвитку міста Миколаєва і має на меті сприяння підвищенню загального рівня прозорості, відкритості, ефективності муніципальних та адміністративних послуг виконавчих органів місцевого самоврядування, доброчесності та цілісності бюджетного процесу на місцевому рівні через запровадження постійно діючого громадського контролю. Проект реалізує ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» в рамках діяльності Миколаївської регіональної платформи реформ (МРПР)  за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.

Джерело: http://hr-advocacy.mk.ua/2019/12/10/school-monitoring-191210/

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.