bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Як працює та чого досягнув перший регуляторний хаб в Україні
08.08.2019

З кінця 2016 року у сфері регуляторної політики в органах місцевого самоврядування на Львівщині працює аналітично-адвокаційний центр «Львівський регуляторний хаб».

Одним з етапів активізації економічного розвитку громади є регуляторна політика. Вона включає в себе, як покращення інвестиційного середовища так і попередження корупційних ризиків.

З кінця 2016 року у сфері регуляторної політики в органах місцевого самоврядування на Львівщині працює аналітично-адвокаційний центр «Львівський регуляторний хаб» (надалі ЛРХ). Регуляторний хаб наразі єдиний проект за межами Державної регуляторної служби України, що допомагає ОМС аналізувати проекти регуляторних рішень та обирати кращі регуляції.

Про мету створення, роботу та основні досягнення ми поспілкувались із Тарасом Хавункою, керівником ЛРХ.

Для чого створювали? 

Регуляторний хаб був створений, як майданчик для продукування, обговорення і впровадження якісних регулювань, комунікації між владою, бізнесом та громадськістю і попередження корупційних ризиків. Він задумувався як ініціатива при Українському католицькому університеті де студенти, на його базі, мали б змогу проводити дослідження у сфері державної регуляторної політики

««Регіляторка» є дуже вузькою сферою, тому експертні висновки мають надавати спеціалізовані організації. Ми зосередились на місцевому регулюванні, бо робота була побудована так, щоб відповідати на реальний запит знизу, а не самим писати рішення і пропонувати ОМС. В першу чергу реагували на запит бізнесу у форматі аналізу політики і спектрального регулювання», - розповідає Тарас Хавунка.

ЛРХ розробляє для органів влади великий аналітичний документ та аналіз політики, робить короткий аналітичний документ до нього та інфографічні матеріали, щоб легше було доносити. Також, на кожному етапі проводяться робить громадські слухання, щоб краще сформувати документ і залучати людей. В хабі відмовились від формування загальної адженди і подальшого представлення громадськості без попередніх змін. «Суть не прийти і сказати: «Ось вам аналітика чи проект рішення. Прийміть їх і буде вам щастя». Вони потім ляжуть в шухляду і ніхто не буде виконувати. З самого початку робили продукт спільно щоб він ставав успішним», - наголошує Тарас.

З якими органами влади та партнерами працює?

Серед тих, хто підтримав створення ЛРХ була Львівська обласна державна адміністрація, тому вона стала одним з першим органів влади з яким розпочав роботу хаб. «У них було чітке прагнення мати незалежний майданчик де можна конструктивно обговорити ініціативи з усіма стейкхолдерами. В них як таких регулювань не має, але ми продовжуємо співпрацювати і таким чином налагодили комунікацією з Львівською обласною радою», - продовжує розповідати Тарас. Обласна рада врахуванням пропозицій та рекомендації хабу при прийнятті «Порядку підготовки та прийняття проектів регуляторних актів у Львівській обласній раді». Враховуючи рекомендації ЛРХ аналогічний Порядок прийняли м. Винники, м. Червоноград та м. Львів.

Саме Львів (обласний центр, понад 750 тисяч мешканців), Червоноград (місто обласного значення, 67 тис. мешканців), Винники (містечко біля Львова, 16 тис. мешканців) та Львівська обласна рада стали пілотними ОМС для роботи хабу. Вибирали ці ОМС, бо вони були найактивніші, мали запит і є модельними для майбутньої роботи.

Але за два роки ЛРХ почав працювати ще з Городоком, Дрогобичом, Кам’янкою-Бузькою, Пустомитами та  постійно консультує 15 Об’єднаних територіальних громад та навчає їх спеціалістів.  

«Зараз збільшилась кількість ОМС з якими працюємо і співпраця не припиняється навіть після закінчення донорських коштів. Більшість громад прийняли запропоновані регуляторні акти з частковим або і повним дотриманням регуляторної процедури, суттєво зменшена імовірність або ж унеможливлення оскарження цих актів в суді на підставі порушення процедури. В роботі з ними намагаємось дотримуватись принципу мінімальної достатності, максимальної цілі з мінімальними затратами», - підкреслює Тарас.

Крім консультацій ОМС, співпрацює з Центром розвитку місцевого самоврядування, стали першими регіональними партнерами разом з ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень» системи ProZorro.Продажі.

Також ЛРХ взяв на себе реалізацію функцій аналітичного центру конкурентоспроможної промислової політики в рамках ініціативи Львівської облдержадміністрації «Львівський промисловий хаб».

Як і над чим працює?

Зі стартом роботи в хабі поставили собі за завдання надавати практичну допомоги ОМС, підвищувати рівень компетенції працівників відповідальних за регуляторну політику, готувати аналітику для органів влади, аналізувати вже існуючі акти та проводити тренінги. «Моніторимо нормативну базу в сфері регулювань, починаючи від місцевих податків і зборів, рішень про благоустрій (вони теж можуть бути частково регуляторними), закінчуючи вивісками,  рекламою, паркуванням, орендою комунального майна. Допомагаємо розробляти нормативно-правові акти, обґрунтовувати документи і обраховувати вигоду. Також помагаємо адвокатувати рішення: проводимо семінари, тренінги, презентації, комунікуємо з Регуляторною службою, виступаємо на депутатських комісіях, пишемо експертні висновки», - розповідає Тарас про роботу хабу.

У 2019 році хаб розпочав роботу з п’ятьма новими ОМС. Їм допомагають впроваджувати систему ProZorro.Продажі. Питанням аукціонів зайнялись через те, що рішення, які мають прийматись в цій сфері базуються на якісних регуляторних актах. Якщо їх не буде то ОМС не зрушать з місця.

Основні досягнення

Крім прийняття «Порядку підготовки та прийняття проектів регуляторних актів» в чотирьох ОМС хаб працював над питаннями паркування, літніх майданчиків, розподілу коштів між селами-членами ОТГ, інвентаризацією основних засобів та землі. Ці тематики вибирались через наявний запит від бізнесу.

Літні майданчики – це актуально для великих міст і міст обласного значення. Перші громадські слухання щодо нового порядку надання дозволів були проведені у Львові ще минулого року, але через проблеми з підписанням протоколу прийняття рішення затягнулось. Зараз команда хабу прогнозує прийняття відповідного порядку до кінця 2019 року.

ЛРХ має хорошу співпрацю із комісією законності Львівської міської ради за якою закріплена експертиза регуляторних актів та рішень, які виходять на розгляд сесії. Хаб надає їм свої висновки щодо регуляторних актів, доопрацьовує документи та допомагає змінити логіку прийняття рішень. Саме завдяки співпраці з комісією була розпочата робота по зміні порядку встановлення літніх майданчиків.

«Якщо б ми на рівні комісії законності не комунікували порядок приватизації (тоді це ще не було врегульовано законом), то не мали б подальшої співпраці і успіхів. Це актуально і для малих міст, бо для них є змога отримати велику статтю доходу. Також вході адвокації теми літніх майданчиків ми зачепили багато різних питань. В тому числі це була сфера торгівлі з лотків, переважно сезонна торгівля. Місто погодилось розмістити 25 лотів по 4 метри квадратні в системі ProZorro.Продажі і розіграти їх серед бізнесу. Раніше це була в дечому не прозора сфера, механізм був не досконалим. З 25 лотів розіграли 22 лоти. Найвища вартість 13 000 грн./місяць. А загальна цифра склала 1,3 мільйони гривень доходу», - хвалиться успіхами Тарас.  

ЛРХ брав участь в розробці Закону «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України з реформування сфери паркування транспортних засобів», який був прийнятий Верховною Радою України 21 грудня 2017 року. Експерти хабу працювали над регіональним аспектом. «До нього є зауваження, але на місці нам вдалось врахувати всю специфіку. На базі наших досліджень, ще до вступу в силу закону, місто Львів прийняло ухвало, щоб почати впорядковувати паркування в центрі міста. Але місто має звернути саме на збалансований підхід, бо почали вони із підвищення ціни за парковку», -

У місті Винники  крім вище згаданого Порядку ще переглянуто акти, що стосуються реклами і благоустрою. А в Червоноградська міська рада прийняла нову Методику розрахунку тарифів на оренду торговельного місця та послуг Комунального підприємства «Червоноградський ринок».  «Там дуже складна і не проста історія, але через три місяці ринок став прибутковим. Вдалось якісно та дуж швидко змінити самі поняття в розрізі оренди не оренди. Тепер підприємство прибуткове».

Замість висновків

ЛРХ є єдиною профільною організацією в Україні, яка працює з регуляторною політикою в ОМС. Їх методичні рекомендації вже почали використовувати і інших містах України, а прийняті регуляторні акти збільшують надходження в бюджет міст. Ефективна робота кількох людей допомагає двом десяткам ОМС покращити інвестиційний клімат громади.

Довідково:

Львівський регуляторний хаб створений у грудні 2016 році, як пілотна ініціатива за підтримки Програми USAID ЛЕВ (Лідерство в економічному врядуванні), Агентства США з міжнародного розвитку, Львівської обласної державної адміністрації, Комітету підприємців Львівщини та за участі експерта Світового банку в рамках проекту «Відновлення та зростання фінансового та підприємницького сектору України», що реалізується Шведським агентством з міжнародної співпраці та розвитку (SIDA). Ідея полягала в тому, щоб Хаб діяв безпосередньо при освітній інституції, а до його роботи в першу чергу були залучені студенти програм, як молоде, активне, вмотивоване покоління зі свіжими поглядами та ідеями, тож Хаб був започаткований при Школі управління Українського католицького університету.

До грудня 2017 року Хаб функціонував за фінансової підтримки Програми USAID ЛЕВ. Після закриття Програми, з січня 2018 року пілотна ініціатива ЛРХ трансформувалась у аналітично-адвокаційний центр «Львівський регуляторний хаб».

В хабі працює три людини та залучаються інтерни, з числа магістрантів Українського католицького університету.

Станіслав Безушко

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.