Це було одним з питань, відповідь на яке шукали 20 учасників круглого столу, що відбувся 29 травня 2018 року у IQ-HAB за результатами моніторингового дослідження викликів ефективності муніципальної системи харчування учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, що проведено місцевою командою експертів ОСН «Перлина Гаю» та ГО «Вознесенська асоціація розвитку місцевої демократії (ВАРДМ).
Представники управляння освіти міськвиконкому, профільних постійних депутатських комісій, директори шкіл, батьківських комітетів погодившись з актуальністю піднятих у громадському моніторингу проблемних питань, рекомендували команді міського голови та депутатам врахувати пропозиції, щодо прийняття у місту відкритих та прозорих процедур:
Громадський моніторинг виявив, що за 2014 р. щомісячно зменшується розмір коштів, що виділяється з міського бюджету на фінансування харчування школярів.
Так,за результатами Державного аудиту 2017 року за період 2014-2016 років, у структурі видатків міського бюджету на освіту – видатки на харчування дітей по місту Вознесенську становили: у 2014 році – 5 695,5 тис.грн. або 10,9%; у 2015 році – 6 264,7 млн.грн. або 10,1%; у 2016 році – 8 665,5 млн.грн. або 10,2%.
Нажаль, тенденція зменшення фінансування з 2016 лише погіршилась. Так, відповідно до даних громадського моніторингу витрачено на харчування дітей: у 2016 році – 6 494 224 грн. або 8,82%; у 2017 році – 6 478 677 грн. або 7,26 %; у плані на 2018 рік - 4 063 780 грн. або 3,88%. Докладніше про тенденцію у «Порівняльному аналізі результатів Державного аудиту використання коштів міського бюджету м Вознесенськ за 2014 та перший квартал 2017 року з результатами громадського аудиту 2018 року».
Дійсно, коштів міського бюджету на харчування учнів шкіл міста не вистачає. Це можна зрозуміти. Але чому кожній школі не вистачає коштів по-різному?
Чому одній школі виділяється 3,14 грн. на харчування одного учня, а іншій 11,35 грн?
На думку громадських експертів, причиною браку коштів є те, що у місті відсутні:
Також виявлено що, повноваження управління освіти Вознесенської міської ради щодо організації харчування учнів в школах не прописано в програмі «Розвиток освіти до 2020 року».
Корупційними чинниками, що заважають інвестиціям громади у здорове харчування дітей є також те, що персональний склад пільговиків формують директора шкіл на своє розуміння. Так звіти про укладені угоди на придбання продуктів харчування не оприлюднюються на сайті електронних закупівель «Прозоро».
Бракує прозорості у виборі постачальника продуктів харчування.
За 2017 рік у електронній системі «Прозоро» зареєстровано всього по одному договору в 6-ти школах міста на загальну суму – 439 тис.грн. (- гімназія – 48 тис. грн., початкова школа – 84 тис.грн., - ЗОШ № 3 - 123 тис.грн., - ЗОШ № 5 - 73 тис.грн., - ЗОШ № 6 - 44 тис.грн., - ЗОШ № 10 - 67 тис.грн.). А продукти харчування не розділені по кодам, не можна визначити загальну суму по кожному коду.
Виявлено арифметичні помилки, що зробили хтось з чиновників чи адміністрації шкіл. А саме: Чому середня відвідуваність шкіл, відповідно до звітів по дітоднях складає від 90 днів в навчальний рік до 192 днів (якщо робочі дні складають 176)? А значить, розмір коштів громади, що виділяються на школу під питанням.
Саме тому під питанням зрозумілість платникам податків розмір витрат їх коштів. А фінанси – ваги щирості намірів.
Може і тому за три роки вартість харчування дітей в місті Вознесенську зросла в 2 рази, а бюджетних коштів виділено на 2% менше?
І якщо не виправити виклики, то і далі буде під питанням якість харчування та здоров’я дітей.
Розмова була непростою, але думки всіх були почуті.
За результатами громадського аудиту були підготовлені рекомендаціїУправлінню освіти міської ради; Керівникам освітніх закладів; Фінансовому управлінню; Вознесенській міській раді. А саме:
Управлінню освіти Вознесенської міської ради: |
►Розробити Програму та затвердити Положення про надання послуг з організації харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів у м. Вознесенськ, затвердити рішенням міської ради, в якому чітко прописати: - порядок обчислення коштів на харчування, визначений термін харчування на кожен рік ( не враховувати календарні та вихідні дні); - порядок призначення безкоштовного харчування для учнів 5-11 класів ( перелік всіх документів для кожної категорії дітей окремо, визначити орган, який має приймати рішення про безкоштовне харчування; |
► Розглянути питання щодо зняття 20% надбавки на гарячі обіди для учнів 1-4 класів, які проживають в інших населених пунктах. |
► Розробити Положення про здійснення публічних закупівель продуктів харчування в школах міста для організації харчування учнів з врахуванням законодавства щодо допорогових закупівель - встановити пороги публічних закупівель від 3-х до 50 тис. грн. для публікації звітів про укладені договори на сайті «Прозоро». |
► Переглянути Положення про Централізовану бухгалтерію: - у відповідності до чинного законодавства визначити повноваження бухгалтерії Управління освіти, враховуючи те, що в навчальних закладах містах працюють власні бухгалтерії, які самостійно забезпечують бухгалтерський облік; - розглянути можливість введення працівників Централізованої бухгалтерії до штатного розкладу Управління освіти, як працівників органів місцевого самоврядування. |
► Розробити критерії для проведення справедливих розрахунків коштів на харчування учнів по кожній школі. |
► Внести доповнення ( окремий розділ) про організацію харчування учнів до Цільової міської програми розвитку освіти на 2016-2020 роки |
► Розробити паспорт бюджетної програми на 2018 рік та наступні роки щодо харчування учнів в навчальних закладах.( 2,5 млн.грн.) |
Керівникам навчальних закладів: |
► При плануванні бюджету на 2019 рік підготувати відповідні бюджетні запити для харчування учнів |
► На офіційних сайтах шкіл розміщувати інформацію про організацію харчування учнів, норми харчування, використані кошти, постачальників продуктів харчування, вартість харчування та 2-х денне меню , складене відповідно до вимог законодавства. |
Фінансовому управлінню міської ради: |
► Виділяти 100% від потреби для харчування учнів в навчальних закладах |
Постійній комісії з питань охорони здоров’я, соціальної політики, освіти, культури, молоді та спорту: |
► Розглянути результати громадського аудиту «Організація харчування учнів у загальноосвітніх закладах міста Вознесенська за кошти міського бюджету»на засіданні постійної комісії |
► При підготовці бюджету 2019 року проаналізувати бюджетні запити навчальних закладів на харчування учнів та контролювати виділення коштів в повному обсязі. |
Зі свого боку громадські експерти розробили проекти місцевих НПА:
Круглий стіл було заплановано за результатом наради громадських активістів з чиновниками, що відбулась 3 травня 2018 р. у приміщенні управління освіти вознесенської міської ради. Докладніше про травневу нараду. Відео-звіт наради за посиланням.
З документами Круглого столу можна ознайомитися . Додаються:
Аналітична записка за результатами громадського аудиту
Організація харчування учнів у загальноосвітніх закладах міста Вознесенська за кошти міського бюджету (інфографіка).
Прес-служба ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за матеріалами ОСН «Перлина гаю» (м. Вознесенськ Миколаївської області).
Моніторингова діяльність здійснюється в рамках проекту ОСН «Перлина Гаю» на тему:«Організація належного харчування учнів у загальноосвітніх навчальних закладах в м. Вознесенськ», який реалізується при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за кошти Національного фонду підтримки демократії (NED м. Вашингтон, США).
Мета проекту:вдосконалення організації харчування учнів у загальноосвітніх навчальних закладах м. Вознесенськ шляхом аналізу місцевих нормативно-правових актів, витрат бюджетних та місцевих коштів в сфері харчування учнів в школах, прозорості процесів придбання продуктів харчування в кожній школі.
Коментарі