Мати власне житло – це мрія майже всіх переселенців, які покинули домівки на сході України та переїхали у безпечні населенні пункти. Але не всі мають можливість придбати його без сторонньої допомоги. У матеріалі - усі нюанси програми «Доступне житло».
Законодавчі зміни, подробиці щодо державної підтримки, умови та нюанси участі, необхідні документи та перспективи - далі в аналізі сумської правозахисниці Наталії Єсіної.
Право ВПО на державну підтримку
09.04.2017 р. набрали чинності доповнення до ЗУ «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі і житлового будівництва” №800-VI від 25.12.2008 р., які передбачили право ВПО на державну підтримку у розмірі 50% вартості будівництва (придбання) доступного житла та (або) пільгового іпотечного житлового кредиту. Ці доповнення були внесені на підставі ЗУ «Про внесення змін до ст.4 ЗУ «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» щодо реалізації державних житлових програм» 1954-VIII від 16.03.2017 р.
22.09.2017 р. набрали чинності зміни до порядків, затверджених ПКМУ №140 від 11.02.2009 р. і №193 від 29.02.2012 р., які були внесені на підставі ПКМУ «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 р. №40 і від 29.02.2012 р. №193» №708 від 20.09.2017 р. Цими змінами Порядок забезпечення громадян доступним житлом і Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла, були доповнені нормами, які визначали умови участі ВПО у програмі «Доступне житло».
Тобто закон передбачив право ВПО на державну підтримку а зміни до підзаконних нормативних актів (порядків, затверджених ПКМУ) визначили умови участі ВПО у програмі «Доступне житло».
Разом з тим, зміни до підзаконних актів почали діяти лише через 6 місяців і 18 днів після набрання чинності доповнень до закону (09.04.2017 р.).
Державна підтримка (програма «Доступне житло») здійснюється в рамках Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки, затвердженої ПКМУ №1249 від 11.11.2009 р.
Керує програмою ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (повна назва - Державна спеціалізована фінансова установа «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»).
27.11.2017 р. головою правління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» було анонсовано, що 28.11.2017 р. з 9 ранку починається прийом заявок для отримання 50% вартості житла за держпрограмою, в якій можуть взяти участь ВПО та учасники АТО.
Тобто було офіційно оголошено про початок з 28.11.2017 р. роботи програми «Доступне житло» для ВПО, а також учасників АТО.
Право на отримання державної підтримки (участі у програмі) мають ВПО, за умови, що вони відповідають окремим критеріям.
Програма передбачає забезпечення громадян доступним житлом, що здійснюється шляхом надання державної підтримки, яка полягає, зокрема, у наданні ВПО і учасникам АТО державної підтримки у розмірі 50% вартості будівництва (придбання) доступного житла та (або) пільгового іпотечного житлового кредиту.
Шляхи отримання допомоги від держави
Відповідно до п.4 Порядку забезпечення громадян доступним житлом, затверджений ПКМУ №140 від 11.02.2009 р., державна підтримка надається шляхом:
- сплати за рахунок коштів державного та/або місцевого бюджету 50% вартості нормативної площі доступного житла для відповідних категорій громадян (ВПО і учасників АТО); при цьому громадянин вносить на свій поточний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, кошти в обсязі 50% вартості нормативної площі доступного житла відповідно;
- надання уповноваженими банками або виконавцем (у разі, коли це передбачено законом) пільгового іпотечного житлового кредиту на строк до 30 років. При цьому відсоткова ставка фінансування за кредитами на будівництво (придбання) доступного житла, що надаються виконавцем, встановлюється у розмірі 7% річних; відсоткова ставка фінансування за кредитами на будівництво (придбання) доступного житла, що надаються уповноваженими банками, встановлюється у розмірі облікової ставки Національного банку України плюс 2%.
Максимальна площа житла, з розрахунку якої надається державна підтримка, яка становить 21 кв. м. загальної площі на кожну особу (члена сім’ї), а також ще додатково 10,5 кв. м. метра на сім’ю. Тобто для сім’ї із трьох осіб, тобто держава профінансує житлову площу, що не перевищує 73,5 кв. м. Разом з тим, вартість загальної площі житла, що перевищує нормативну площу, може бути сплачена громадянином за вартістю, визначеною у договорі про будівництво.
Компенсація від держави обмежується граничною вартістю 1 кв. м. загальної площі житла для населеного пункту за місцем розташування житла. Проте у разі, коли визначена забудовником вартість 1 кв. м. загальної площі житла перевищує граничну вартість 1 кв. м. житла, яке покриває програма, громадянин, який виявив бажання придбати таке житло, може сплатити різницю вартості за власний рахунок.
Для ВПО передбачено право на участь у програмі за умови, що вони не мають у власності житла, що знаходиться на підконтрольній території України;
Об’єктом нерухомості програми може виступати лише первинне житло.
Умови участі ВПО в програмі «Доступне житло»
- відсутність у ВПО або членів сім’ї ВПО житлової нерухомості, ніж та, що розташована на території, визначеній тимчасово окупованою територією відповідно до ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» №1207-VII від 15.04.2014 р., та на території населених пунктів, зазначених у переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених РКМУ №1085-р від 07.11.2014 р.;
- середньомісячний грошовий дохід яких разом із доходом членів їх сімей із розрахунку на одну особу не більше п’ятитикратного розміру середньомісячної заробітної плати у відповідному регіоні, розрахованого згідно з даними Держстату; до середньомісячного грошового доходу входять всі види виплат (заробітна плата, пенсія, соціальна та матеріальна допомога, стипендія та інші соціальні виплати, дохід від підприємницької, наукової, викладацької, творчої діяльності та іншої незалежної професійної діяльності, усі види винагород, грошове забезпечення військовослужбовців, дивіденди, відсотки, роялті, дохід від відчуження цінних паперів і корпоративних прав тощо).
Законодавчі нюанси щодо участі в програмі
Інші актуальні питання щодо участі в програмі «Доступне житло»:
- якщо дитина народилися в родині ВПО на підконтрольній території, і така дитина має статус ВПО, вона має право брати участь у програмі;
- якщо у власності ВПО є земельна ділянка на підконтрольній території України, така особа може брати участь у програмі «Доступне житло», тобто наявність у власності земельної ділянки не береться до уваги та не впливає на участь в програмі;
- якщо у власності ВПО є не придатне для проживання житло на підконтрольній території, вона може стати учасником програми «Доступне житло», у разі, якщо таке житло не придатне для проживання (про це має бути складений Акт технічного стану житла); в такому разі особа має право брати участь у програмі; це стосується в тому числі житла, яке було зруйноване в результаті проведення АТО;
- якщо житло ВПО знаходиться на підконтрольній території, проте його площа недостатня для проживання всіх членів сім’ї, така особа може стати учасником програми «Доступне житло», у разі, якщо площа такого житла не перевищує 13,65 кв. м. на одну особу;
- якщо у власності ВПО є житло на території, визначеній тимчасово окупованою територією відповідно до ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» №1207-VII від 15.04.2014 р., або на території населених пунктів, зазначених у переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених РКМУ №1085-р від 07.11.2014 р., така особа може брати участь у програмі «Доступне житло», тобто якщо у власності ВПО є житло на тимчасово непідконтрольній території чи лінії зіткнення, то ця особа може брати участь у програмі;
- зареєстровані ВПО не повинні ставати у квартирну чергу у місцевій адміністрації, на відміну від інших громадян, які повинні перебувати на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов.
Скільки має коштувати квартира?
Слід окремо зазначити, що вартість 1 кв. м. загальної площі житла, що використовується під час розрахунку обсягу державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла, не повинна перевищувати граничну вартість. Гранична вартість 1 кв. м. загальної площі житла для м. м. Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова не може перевищувати опосередковану вартість, яка визначається Мінрегіоном відповідно до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду №174 від 27.09.2005 р., збільшену в 1,75 рази, для міст - обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб - 1,5 рази, для міст обласного значення з населенням від 100 тис. до 300 тис. - 1,25 рази, для інших населених пунктів - опосередковану вартість у відповідній області.
Зрозуміло, що закріплена гранична вартість житла не відповідає ринковій ціні.
Звичайно, ніхто не забороняє придбати житло за вищу вартість і більшу площу від тої, що встановлена ПКМУ. Однак у цьому разі державна підтримка буде розраховуватись тільки в межах норм, закріплених урядом.
Подання документів на участь у програмі «Доступне житло»
Отже, для участі у програмі «Доступне житло», ВПО треба звернутися до відповідного структурного підрозділу - регіонального управління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» у своєму регіоні, оформити необхідні документи і перебувати у черзі.
Відстежувати свою чергу на отримання державної фінансової підтримки можна в онлайн-режимі на сайті регіонального управління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву».
Черга формується по мірі подання пакету документів. Пріоритетів немає - черга загальна.
Слід зазначити, що усі учасники програми - громадяни, що перебувають на квартирному обліку (зокрема ВПО і учасники АТО), стоять в одній черзі. Єдина відмінність полягає у диференційованому підході до надання допомоги - громадяни, що перебувають на квартирному обліку отримують 30%, ВПО та учасники АТО - 50% вартості житла.
Перелік документів, які потрібно подати до відповідного структурного підрозділу - регіонального управління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» громадянам України, які мають статус ВПО:
- заяву про надання державної підтримки (за примірною формою, визначеною окремо для одиноких громадян та сімей);
- інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про наявність у власності житла на кожного члена сім’ї (у паперовій формі, отриману не раніше, ніж за день до подачі заяви про надання державної підтримки); тобто відсутність житла підтверджується Витягом із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; цей витяг можна оформити самостійно на сайті Міністерства юстиції України (kap.minjust.gov.ua), або звернувшись до нотаріуса чи державного реєстратора;
- паспортні дані (копії паспортів дорослих членів сім’ї (якщо паспорт у формі книжечки зразка 1993 р. - сторінок, які містять останнє фото, прізвище та ім’я, відомості про дату видачі та орган, що видав паспорт, зареєстроване місце проживання, відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта (за наявності);
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному органу державної податкової служби і мають відмітку в паспорті);
- копію довідки про взяття на облік ВПО та копії відповідних довідок членів сім’ї, за примірною формою, визначеною у додатку до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого ПКМУ №509 від 01.10.2017 р.; у разі, якщо дата видачі довідки перевищує один місяць до дати подання документів для отримання державної підтримки, в подальшому надається інформація про дійсність такої довідки, отримана в установленому законодавством порядку, тобто перелік документів для участі ВПО в програмі передбачає, окрім довідки про взяття на облік ВПО, надання підтверджуючої інформації про дійсність такої довідки; це обумовлено тим, що є випадки, коли особи не перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних ВПО (ЄІБД ВПО), але мають довідки; на сьогоднішній день є дійсні довідки ВПО, в які вписані неповнолітні діти, в такому випадку видається одна довідку про підтвердження перебування всіх членів родини в ЄІБД ВПО;
- копію свідоцтва про шлюб (у разі укладання шлюбу);
- копії документів, що підтверджують родинні стосунки (свідоцтва про народження або інші);
- документи, необхідні для визначення платоспроможності, а саме: - довідку про грошові доходи (за формою, визначеною окремо); - документи, що підтверджують грошові доходи всіх членів сім’ї із зазначенням їх розміру, зокрема: довідка з місця роботи щодо розміру доходу за останні 6 місяців (для працевлаштованих осіб), якщо ВПО займаються підприємницькою діяльністю і мають статус ФОП, такі особи подають відповідно проміжний звіт у ДФС, на підставі чого видається довідка про дохід, якщо особа є ФОП та має іншу роботу, вона подає інформацію про доходи з обох джерел, довідка територіального органу Пенсійного фонду України про розмір пенсійних виплат за останні 6 місяців тощо (для пенсіонерів), довідка про отримані соціальні виплати (для їх отримувачів - у відповідному органі за місцем обліку), тощо; якщо відсутній дохід, пишеться заява про відсутність доходу, що підтверджується відповідними документом; документи, що підтверджують середньомісячний грошовий дохід надається з метою показати, що cередньомісячний грошовий дохід всіх членів сім’ї з розрахунку на одну особу не перевищує граничний п’ятитикратний розміру середньомісячної заробітної плати у відповідному регіоні, розрахований згідно з даними Держстату; подання недостовірних відомостей є підставою для виключення з черги та притягнення до відповідальності, в тому числі кримінальної, за подачу таких відомостей;
- акт технічного стану житла (для ВПО, житло яких, що розташоване на території України, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі) зруйноване та не придатне для проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції);
- у разі розбіжностей між відомостями, що надаються та інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, - письмові пояснення щодо таких розбіжностей.
Слід окремо зазначити, що довідка про реєстрацію місця проживання на кожного члена сім’ї, яка має бути видана виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, сільським головою (якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради утворено), за формою, встановленою в додатку 13 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених ПКМУ №207 від 02.03.2016 р., не надається громадянами, які зареєстровані на територіях тимчасово непідконтрольних українській владі та, де органи реєстрації тимчасово не здійснюють своїх повноважень.
Присутність при подачі документів всіх членів сім’ї обов’язкова. У разі відсутності окремих членів сім’ї має бути нотаріальна довіреність від кожного відсутнього дорослого члена сім’ї на підписання заяви та передачу документів. За дітей і недієздатних членів сім’ї заяву про надання державної підтримки підписують батьки або опікуни.
Документи в електронному вигляді відповідно до ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» №851-IV від 22.05.2003 р. подати не можливо.
Укладання договорів та перерахунок коштів
Після подачі документів та прийняття рішення про участь особи в програмі «Доступне житло», для надання державної підтримки виконавець укладає:
- з уповноваженими ним банками - договори про співпрацю щодо відкриття та обслуговування поточних рахунків громадян для надання державної підтримки, в яких обов’язково передбачається умова стосовно безспірного списання виконавцем з поточного рахунка громадянина коштів для будівництва (придбання) доступного житла;
- із забудовником - договір про резервування житлової площі та/або договір про сприяння у будівництві, а також договір про будівництво (придбання) доступного житла;
- з громадянином - договір про обслуговування коштів для будівництва (придбання) доступного житла, відповідно до якого громадянин доручає виконавцю розпоряджатися коштами на поточному рахунку, які складаються з суми вартості об’єкта фінансування та суми винагороди (відшкодування).
Таким чином, передбачено укладення договору між регіональним управлінням ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» та особою, згідно з яким і надається державна підтримка. Тобто після підписання договору особа відкриває на себе особовий рахунок в банківській установі.
ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» зобов’язаний перерахувати кошти на цей рахунок протягом 5 календарних днів після підписання договору.
Особа зобов’язана внести свою частину коштів протягом 15 календарних днів після підписання договору.
Зі зразком такого договору та його умовами можна ознайомитися на сайті ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (www.molod-kredit.gov.ua).
Після цього необхідно обрати квартиру з Переліку об’єктів житлового будівництва, визначеного міжвідомчою комісією Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, відповідно до місця реєстрації/проживання (перебування) учасника програми, а також укласти з забудовником договір купівлі-продажу майнових прав на нерухоме майно. Вся сума коштів переводиться на рахунок забудовника.
Якщо ВПО не було вчасно внесено свою частку коштів, вона не виключається з реєстру. У цьому випадку державні кошти відкликаються, а в подальшому від такої особи буде вимагатися підтвердження платоспроможності для участі в програмі.
Як обирати собі житло?
Учасник програми «Доступне житло» не вільний у виборі забудовника. Державна допомога може бути спрямована тільки на об’єкти житлового будівництва. Перелік забудовників та об’єктів затверджує міжвідомча комісія, склад якої визначає Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Як повідомив голова правління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» Сергій Кімнатний, за інформацією станом на 27.11.2017 р., об’єкти житлового будівництва вже сформовано, а протоколи міжвідомчої комісій перебувають на підготовці в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» їх очікує найближчим часом.
Фінансування програми «Доступне житло»
За словами голови правління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», наразі на програму «Доступне житло» передбачено лише 30 млн грн. Ці кошти знайшли завдяки перерозподілу бюджету за іншими програмами. Планують згодом перерозподілити ще 9 млн. Ті кошти, які були виділені, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України розділило між областями пропорційно до кількості зареєстрованих учасників АТО та ВПО. Цієї суми вистачить на квартири для приблизно 120 сімей.
Разом з тим, Сергій Кімнатний зазначив що станом на 27.11.2017 р. в регіонах діють три десятки подібних житлових програм, на які залучено понад 160 млн. грн. з місцевих бюджетів. Крім того, ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» розглядає можливості залучення до фінансування програми міжнародної фінансової допомоги.
Відтак, ефективна робота програми залежить від належного розподілу коштів у державному бюджеті на 2018 р.
У 2017 р. існує суттєвий недолік - відсутність фінансування із держбюджету зазначеної програми.
Також, згідно п.1 Порядку забезпечення громадян доступним житлом, затвердженим ПКМУ №140 від 11.02.2009 р., цей Порядок визначає механізм забезпечення громадян доступним житлом відповідно до Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 р. р., затвердженої ПКМУ №1249 від 11.11.2009 р.
Строк виконання Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 р. р., затвердженої ПКМУ №1249 від 11.11.2009 р., згідно п.6 її паспорту, визначений і обмежений періодом 2010-2017 р. р.
Однак, як уточнив голова правління ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», Державну цільову соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла мають подовжити до 2023 р. - проект відповідної постанови наразі перебуває на розгляді уряду і має бути ухвалений до кінця поточного року.
Також, ДСФУ «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» було складено бюджетний запит для виконання програми у 2018 р. на суму в 1 млрд. грн. Це дало б змогу забезпечити житлом 5 тисяч сімей, або близько 15 тисяч громадян. Але питання підтримки цієї ініціативи з боку ВРУ є дуже політичним рішенням.
Крім того установа працює над залученням позабюджетного фінансування, адже сума навіть в 1 млрд. грн. взагалі є мізерною частиною від потреби в цілому на поліпшення житлових умов ВПО.
Отже, окремі положення ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» №1706-VII від 20.10.2014 р. визначають, що держава сприяє поверненню громадян на покинуті території. Відтак, велика увага має бути приділена і іншим потребам тих ВПО, у яких відсутнє бажання повертатися на рідні землі або хто буде забезпечуватися постійним житлом у населеному пункті свого переміщення.
Нормативна база:
- ЗУ «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі і житлового будівництва” №800-VI від 25.12.2008 р.;
- Державна цільова соціально-економічна програма будівництва (придбання) доступного житла на 2010 - 2017 роки, затверджена ПКМУ №1249 від 11.11.2009 р.
- Порядок забезпечення громадян доступним житлом, затверджений ПКМУ №140 від 11.02.2009 р.;
- Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла, затверджений ПКМУ №193 від 29.02.2012 р.;
- Порядок визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджений наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури №174 від 27.09.2005 р., зареєстровано в Міністерстві юстиції України за №1185/11465 12.10.2005 р.
Коментарі