Для підтримки розвитку українських бізнес-ідей запущено грандіозний проект «Україна шукає стартапи». Конкурс організовула KPMG, закрита спільнота бізнесменів «Бізнес Молодість» і Торгово-промислова палата України.
Команда Інституту політико-інформаційних досліджень (в особі Тараса Тимчука) наприкінці минулого року взяли участь у дводенному тренінгу Джона Вон Ейкена. Для участі у тренінгу було відібрано 1200 чоловік з 4000 (!!!). І ніхто з запрошених не втратив можливості – всі приїхали. Не тренінг, а меса..!
Команда Інституту політико-інформаційних досліджень (http://ipid.org.ua/) пропонує вашій увазі такий собі конспект стартапівської мудрості від спікерів тренінгу: «90% з вас чекає провал. Я розповім те, що допоможе досягти успіху. Я не гарантую успіх, але гарантую, що ви наблизитися до нього».
Перше, що потрібно зробити – це вирішити робити стартап. Але якщо ти не готовий – навіть, не починай, бо втратиш волосся та гроші, а отримаєш тільки стрес. Якщо ти вже вирішив спробувати і тебе хвилює питання грошей (де їх взяти, чи вистачить… і т. д.); відповідь: «якщо твоя ідея справді крута – гроші не проблема». Якщо ж в твою ідею не інвестують – шукай проблему в собі, у своєму продукті.
Головне у стартапі – 100% відданість проекту
Хочеш, щоб стартап «вистрілив» – будь сексуальним
Проблема більшості стартапів – відсутність меседжу. Хороший меседж елегантно простий, реалістичний, містить менше 15 слів.
Хаки для ідентичності:
Хочеш отримати інвестиції? – В тебе 15 хвилин. Будь готовим до того, що за цей час інвестори поставлять безліч питань, постійно перебиватимуть. Як мінімум сам для себе ти повинен мати чіткі відповіді на питання:
Успішний стартапер – вмілий пітч-декер? Ну тут все просто, хто знайомий з терміном «стартап», той звичайно чув про пітч-дек (зменшена версія презентації). Так ось, ідеальний пітч-дек необхідно створити достатньо коротким (щоб викликати інтерес) та водночас, достатньо великим (щоб бути інформативним). Оце так завдання…
Тебе виручить «Правило трьох десяток» (те, що лікар прописав):
Міцна та ефективна команда, постійна взаємодія та контроль – це те, без чого не обійтись жодному стартаперу. Тому, якщо на зустрічі директорів, виникають питання, щось на кшталт: «чому працівники такі ліниві, який придурок їх найняв?», однозначна відповідь – «ти», адже саме ти несеш відповідальність за свій проект у форматі 7/24.
Директори, власники бізнесу в Україні скаржаться на відсутність кваліфікованих працівників, професіоналів. Фігня! Тут проблема з лідерством, недостатньою кількістю людей, які відповідально ставляться до того, чим займаються. Не наймай людей, які не у захваті від того, що ти робиш, бажано, щоб вони мали досвід стартапа.
«Глобальна проблема світу, в якому ми живемо в тому, що з дитинства нам впарюють всяку фігню: вчися добре, йди в універ, створи сім’ю і все буде добре… Насправді, вся ця фігня, потрібна для того, щоб зробити з тебе зомбі. І всі ці знання, які дають у ВНЗ потрібні для того, щоб зробити з тебе інструмент корпоративної культури. Що тебе вчать в університеті? Слідувати інструкціям. А як ти можеш створити щось нове, базуючись на інструкціях, написаних 20 років тому? Ось чому не варто брати людину з великої компанії на відповідальну позицію в стартап».
Ще трохи про команду… не помились з партнерами, консультантами та фасилітаторами.
Правильно обирай партнерів. Плануй розлучення до весілля – що це значить?, а те, що ти повинен продумати, що будеш робити тоді, коли партнерство не спрацює (бази даних, контакти…). Водночас – не хитруй зі своїм партнером.
Навіть якщо ти ненавидиш консультантів, вони тобі таки потрібні. Але перед тим як наймати експертів, перевір їх досвід, навички, з ким і над чим вони конкретно працювали (якщо тобі потрібна нейрохірургія мозку, чи вибереш ти найдешевшого спеціаліста?). І ще, важливо! – справжній експерт не бере грошей за деталі.
Фасилітатори – не колекціонуйте їх. Кожен з них скаже, що допоможе (людям властиве небажання відмовляти), проте більшість з них – не будуть цього робити.
Якщо хочеш, щоб класні фасилітатори працювали з тобою – зроби їм цікаву фінансову пропозицію.
Деякі поради стартапам у фінансовій частині:
Ей, стартапере, запам’ятай!
Не обійтися і без юридичних питань. Обов’язково продумай наступне
Способи захистити свій бізнес
Для запуску проекту
Для просування проекту
«Стартап – це не стиль життя, після його реалізації ви повинні заробляти гроші».
Ще декілька хаків для стартаперів від Джона Вон Ейкена:
Для довідки: Джон Вон Ейкен – інвестор, бізнес-тренер та консультант, автор багатьох книг про мотивацію та бізнес. Ця людина – експерт як в успішному, так і в провальному бізнесі. Тому, за його словами, він не вчить «готовими рецептами» та не пропонує строгих правил, дотримуючись яких, ти створиш крутий стартап.
Коментарі