16 вересня 2012 р. набув чинності Закон України № 3778 – IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів», який забороняє всі види реклами тютюнової продукції.
Такий крок був здійснений з метою зниження рівня поширеності куріння. Оманливий образ привабливості сигарет створювався за допомогою рекламних засобів для розширення кола клієнтів тютюнової індустрії зокрема серед дітей і молоді.
Зміни до законодавства були прийняті у межах реалізації положень Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ), ратифікованої Україною у 2006 р., яка забороняє всі форми реклами, стимулювання продажу й спонсорства, що просувають тютюнові вироби на ринок такими засобами, які є помилковими, вводять в оману, або є іншим чином обманними. Після набуття чинності змін, передбачених Законом № 3778 – IV, в Україні зникла реклама сигарет у пунктах їхнього продажу, спонсорство, за допомогою якого тютюнова індустрія просувала свою продукцію, фінансуючи масштабні публічні заходи, зокрема призначені й для молоді. У комплексі з іншими законодавчими обмеженнями та зростанням цін повна заборона реклами дала позитивний ефект. Лише за 2014 рік залежність українців від куріння зменшилась: на 3 відсоткових пункти (з 45% до 42%) серед чоловіків та на 2 відсоткові пункти (з 11% до 9%) серед жінок.
Проте тютюнові компанії активно використовують інші агресивні методи просування сигарет, зокрема спеціальну викладку пачок сигарет - «привабливе» оформлення вітрин кіосків, прикасових зон та спеціальних окремих стелажів у супермаркетах шляхом розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно. Для того, аби й надалі просувати свою продукцію, тютюнові компанії використовують яскраві дизайнерські рішення, наприклад, підсвічування та аксесуари із тютюновими брендами. А пачки сигарет стають дедалі привабливішими та яскравішими. «Фактично видиме розміщення сигарет в місцях їхнього продажу з використанням спеціальних маркетингових інструментів, згідно з Керівними принципами ст. 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, є видом стимулювання продажу тютюнових виробів.
Прийняті Законом України № 3778 зміни повністю забороняють стимулювання продажу сигарет. Однак проблема полягає в складності імплементації зазначених норм діючого закону. Контролюючі органи стверджують, що яскраве оформлення вітрин тютюнових кіосків та інших місць продажів не є прямим порушенням діючого закону. Тому, для того, аби з одного боку вдосконалити положення діючого законодавства із заборони реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, а з іншого – убезпечити дітей та молодь від можливості їх залучення до куріння, потрібно заборонити викладку сигарет у місцях їхнього продажу», - наголосив Тарас Шевченко, керівник проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Інститут Медіа Права».
«В Україні понад 90 тис. точок продажу сигарет. Кожен кіоск наразі перетворився у великий пункт сигаретної реклами. Такої кількості сигарет на вітринах вулиць міст ви не знайдете у жодній країні ЄС, а в РФ та Білорусі видиме розміщення сигарет у магазинах взагалі заборонене законом. Для України наступним кроком має бути повна заборона викладки сигарет», - зазначив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя». Зважаючи на величезну кількість кіосків із яскраво оформленими вітринами сигарет, які створюють видимість сигаретних брендів і впливають на свідомість так само, як і пряма реклама, існує необхідність вирішити проблему стимулювання продажу тютюнових виробів в місцях продажу шляхом заборони викладки пачок сигарет у вітринах пунктів продажу.
До того ж постійна присутність сигарет у полі зору створює соціальну толерантність і прийнятність куріння. Це дозволяє тютюновому бізнесу суттєво маніпулювати свідомістю підлітків та молоді. Для того, щоб забезпечити високий рівень виконання закону про повну заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажів тютюнових виробів та виконати зобов’язання України в рамках РКБТ, громадськість закликає владу заборонити викладку тютюнових виробів у вітринах магазинів, як це зробили в низці інших держав, таких як: Велика Британія, Австралія, Канада, Норвегія, Фінляндія, Ірландія, Ісландія, Нова Зеландія, Таїланд, Росія, Білорусь, Панама, Кенія, Непал.
Заборона викладки сигарет – гарантія виконання законодавства про повну заборону реклами, спонсорства, стимулювання продажів та інших форм просування тютюнових виробів.
Коментарі