bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Партнерство дітей та батьків: аспекти творчої комунікації в проекті «Дитяча площАРТка»
28.04.2015

Якщо дорослого запитати, що його хвилює, він намагатиметься відповісти, вербалізує свої відчуття. Потім ще порозмірковує та зрозуміє, що насправді його турбує щось інше, що дуже складно пояснити (та чи треба?). З дитиною все схоже, але складніше. По-перше, її ніхто не запитує про це, частіше пояснюють, чому це повинно її (дитину) хвилювати. По-друге, якщо навіть запитали, йому складно пояснити, підібрати вірні слова до тих почуттів, про які з ним ніхто не говорив, бо словник дитини формується на основі вашого з ним спілкування. То, про що він ніколи не чув, він не скаже в один момент. По-третє, якщо ви отримаєте відповідь, це не буде пояснення своєї тривоги, а бажання якось компенсувати цю стривоженість. Тобто замість внутрішнього «мені страшно, що ти мене не любиш», ви скоріше почуєте «Хочууууу!» чого завгодно, про що подумалося.

«Покажи мені, що ти небайдужий до мене, - говорить дитина, вимагаючи наступну іграшку. «Я виховую егоїста», - думає мати, поступаючись (чи не потупаючись) вимогам, усуваючись від маленького тирана ще більше. «Я тебе вже все купила, що тобі ще треба?». Насправді дитині потрібно щось ще, тому що вона не отримує те, що так необхідно – впевненості, - говорить Юлія Башук, соціальний педагог, волонтер проекту «Дитяча площАРТка». – Впевненості, що ви завжди поруч та не тільки фізично, але й морально. Вихід з цього замкненого кола – активне спостереження за творчістю дитини. Спостерігайте та долучайтесь до того, що відбувається, говоріть з дитиною, задавайте якомога більше питань, і ви дуже здивуєтесь, отримуючи відповіді, переповнені глибоким філософським змістом».

Квітень 2015 року в Арподвалі Харківської державної художньої галереї відзначився творчим проектом «Дитяча площАРТка» - інтерактивною виставкою та фестивалем майстер-класів для дітей та дорослих. За вісім днів роботи фестивалю було проведено понад 30 майстер-класів та міждисциплінарних експериментів, в проекті взяли участь 5 кандидатів наук, 8 дизайнерів, 4 художника, 2 скульптори, 10 спеціалістів різних галузей мистецтва, відкрито 5 видів дитячого мистецтва, 50-ма авторами створено понад 400 робіт.

В процесі організації проекта, крім митців та творчих особистостей,  до нас долучилися спеціалісти різних галузей – фізики, археологи, екологи, музейники, психологи, соціологи, педагоги. І це характеризує специфіку проекта: творчість, як стратегія комунікації допомагає спілкуванню, пізнаванню та розвитку особистості окремо та соціуму в цілому. Ми вдячні усім професіоналам, спеціалістам, батькам та дітям, які залучилися до проекту і допомогли відкрити нові перспективи як для себе так і для суспільства, бо основна мета «Дитячої площАРТки» - формування різноманітного, динамічного та відкритого культурного контексту як запорука майбутнього – нашого і наших дітей.

В цьому контексті варто процитувати думку Аніти Тейлор - голови арт-проекту Jerwood Drawing Prize та декан Bath School of Art and Design, яка написала для видання The Guardian колонку, де пояснила користь малювання для сучасного навчального процесу. За словами Тейлор, вплив малювання на освіту зріс за останні двадцять років. Сьогодні малювання важливе не лише для творчих сфер на кшталт анімації, архітектури, дизайну, моди кіно та театру.  Аніта Тейлор переконує, що така художня навичка корисна і для працівників науки, медицини, спорту та інженерії.

Ми запропонували зробити аналіз проекта «Дитяча площАРТка» соціального педагога Юлію Башук (Колонтаєвську), яка залучилася до участі в проекті, спілкувалася під час проведення подій з дітьми та батьками та провела тренінг на тему партнерства дітей та батьків.

-  В проекте «Детская площАРТка» организовалось то креативное пространство, в котором каждый ребенок смог самовыразиться. Кто-то с ходу, а кто-то, оттаивая по частям от «правильности» и «хорошести» творили уникальные шедевры, которыми каждый день наполнялась галерея. Все, что дети создавали, было наполнено смыслом - то есть в творчество были вложены мысли, чувства, идеи, желания: все то, что так сложно выразить словами, зато легко изобразить символами, значение которых понятно для всех.

- Сказать «Я люблю тебя» можно разными способами. И не только «Да, я куплю тебе», но и «Съешь йогурт», «Одень шапку», «Иди, отдохни». Для ребенка сказать «Я люблю тебя» очень часто звучит как «Смотри, что я сделал», потому-что детский максимализм имеет только два состояния: хорошо и плохо. Хорошо – это когда тепло, надежно, сыто, когда созидание (творчество) и свобода, когда все вокруг улыбаются и всем хорошо, когда тебя любят все и тебе всё лЮбо.

- Так вот, дети сумели своё лЮбо направить на творчество и закрутили такой вихрь созидательной энергии так, что еще долгое время в Арт-Подвале посетители будут вдыхать радость, а выдыхать восторг. Если говорить о дальнейших планах, то я предлагаю продолжать развивать творческий потенциал, но не только детей, а и взрослых (особенно взрослых!). И творческой группе, и большинству детей было заметно, как многие взрослые разрешали своему внутреннему ребенку, который проснулся после долгого сна осторожно выглядывать наружу. Но лично я не увидела не одного взрослого старше двадцати, кто давал своему внутреннему ребенку полную свободу. Ответственность, которую мы берем на себя, когда становимся родителями, парализует нашего внутреннегоребенка. Нам кажется, что мы не можем с этих пор быть беззаботно-веселы или непосредственно-свободны. Все свои действия мы пытаемся подчинить? здравому? рассудку, полагая это поведение наилучшим примером для своего ребенка.  Здравомыслящие? родители на делились на две категории: Первые видели, как дети радуются, радовались за них также, но когда мы приглашали их присоединиться к творчеству, активно отказывались, объясняя, что они «не по этой части». Другие напротив, включались в работу и уже через несколько минут, отодвинув ребенка, сами начинали активно мастерить машинку из бутылок, домик или другой Арт-объект, а ребенок занимался своими делами.

- На лицо проявляется разделение интересов при присутствии вроде как общих целей. Тренинг «Партнерские отношения в семье» - это еще один продукт, который возник в процессе работы «Детской площАРТки». Вернее, наработки были и раньше, и даже тренинги такие уже проводились, но именно в этой атмосфере стало понятно – партнерство необходимо развивать, как развивают свои физические или профессиональные навыки. Если вы хотите что-то делать хорошо, вы должны научиться этому. И нет ничего зазорного в том, что вы учитесь ради своего ребенка, ради семьи. Ведь ваш ребенок тоже каждый день чему-то учится и по большей степени делает это ради Вас.

Пытаюсь подвести итог, а он все не подводится. В общем, выводы сделаны следующие:

  1. Развитие в игре самый сильный, самый запоминающийся и яркий опыт, который быстро закрепляется и дает наилучший результат. Мало какой урок может научить большему, чем простая игра, не говоря уже о специальной развивающей игре.
  2. Ответственность  не означает контроль. Дайте понять ребенку, что Вы с ним, а не за него. Давайте ему выбор, а если уж совсем не согласны, то прежде, чем объяснять ребенку, почему нет, выясните что движет его выбором.
  3. Балуйте себя и близких совместно и поочередно! Пусть Ваш ребенок знает, что веселится и беззаботно отдыхать это не его «странность», а нормальное состояние человека, который умеет хорошо работать и также хорошо отдыхать.
  4. Не забывайте нас, следите за новостями и анонсами, обращайтесь с вопросами к нашим экспертам. ПлощАРТка закончила свою работу, а наша дружба только начинается!

Дякуємо Юлії Башук за проведений аналіз та закликаймо залучитися до проекту в форматі спілкування, обговорення та пропонуємо відкрити дискурс «Творчі стратегії в освітній, сімейній та культурній комунікації», для того, щоб наше суспільство розвивалось як динамічне, відкрите та демократичне, необхідно розпочати діалог неформальних ініціатив та формальних інституцій.

Олена Зіненко, куратор проекта “Дитяча площАРТка”.

Більше про проект:

FB: Детская площАРТка  https://www.facebook.com/detart.kh

Інтерв’ю: Програма «Насправді» (Харків, ТРК «Симон») http://www.objectiv.tv/020415/naspravdi-zinenko.html

Прес-конференція «Харківський кризовий інфоцентр» https://www.youtube.com/watch?v=FlgHUDVhSwY

 

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.