bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Відбулась прес-конференція щодо проблеми відсутності державного механізму захисту прав споживачів
23.01.2015

22 січня 2015 р., в інформаційному агентстві УНІАН, відбулась прес-конференція представників громадської ради при Державній інспекції з питань захисту прав споживачів та представників бізнес-асоціацій, які обговорили проблему відсутності державного механізму захисту прав споживачів в умовах продовження мораторію на перевірки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб – підприємців.

Обмеження на перевірки бізнесу було запроваджене 13 серпня 2014 р. Постановою Кабінету Міністрів України № 407 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами». Така ініціатива уряду була спрямована ніби на зменшення тиску контролюючих органів на бізнес. Спочатку мораторій мав діяти лише до 31 грудня 2014 р., проте Законом України № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 р. дію мораторію на перевірки бізнесу контролюючими органами продовжено до 30 червня 2015 р.

У такій ситуації українські споживачі ще, як мінімум, на півроку позбавлені державного захисту своїх прав на отримання якісних товарів та послуг, яке гарантується 42 ст. Конституції України та Законом України «Про захист прав споживачів». За умови дії мораторію на перевірки підприємців за зверненнями громадян, безпека, здоров’я та навіть життя споживачів стоять під загрозою. Водночас функціонування Держспоживінспеції як органу, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, втрачає свою актуальність, оскільки цей орган позбавили права навіть відповідно реагувати на скарги споживачів. Громадська рада при Держспоживінспекції України в особі своїх окремих членів зверталася до Кабінету Міністрів України з метою інформування про негативний ефект відсутності державного контролю за дотриманням прав споживачів, але ніяких рішень з цього приводу не було напрацьовано, а мораторій продовжено. «В умовах дії заборони щодо проведення перевірок бізнесу набули стрімкого розвитку негативні тенденцій з наповнення споживчого ринку неякісними та небезпечними товарами. Відсутність контролю з боку держави сприяє розвитку недобросовісної конкуренції, яка ґрунтується саме на обмані споживачів шляхом реалізації їм продукції низької якості», -  зауважив Олег Цільвік, заступник голови правління Союзу споживачів України.

Як приклад, можна навести ситуацію із забороною куріння в київських кафе, барах та ресторанах, яка значно погіршилася за останні 4 місяці 2014 р. з моменту запровадження мораторію на перевірки.  Так, за результатами всеукраїнського громадського моніторингу кафе, барів і ресторанів на предмет виконання Закону України № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» у Києві рівень порушень закону склав 24%, тоді як у 2013 р. за цей же період рівень порушень становив 8%. «Українці звикли до бездимних кафе та ресторанів і з роздратуванням сприймають задимлені приміщення. У той же час відсутність навіть базового механізму захисту прав споживачів, який Кабмін скасував ще в серпні минулого року, ставить поза законом відносини споживача та суб’єкта господарювання. Зараз, якщо вам продадуть неякісну продукцію або вас обкурять в кафе чи ресторані, і ви звернетеся зі скаргою, відповідний державний орган не зможе здійснити перевірки та захистити ваші права споживача на якісне та безпечне обслуговування. Ми всі поза законом як споживачі, і для захисту прав можна звернутися тільки до суду. Так Кабмін стимулює розвиток бізнесу, але частина бізнесу користується безкарністю», -  зазначив Андрій Скіпальський, голова правління Центру громадянського представництва «Життя».

Лариса Криворучко, заступниця голови Громадської ради при Держспоживінспекції України та адвокат також наголосила на тому, що мораторій обмежує права споживачів: «Мораторій негативно відобразиться на якісній складовій споживачів послуг, що поступово призведе до систематичного погіршення рівня життя населення, зловживання правилами торгівлі, корупції. Можливе поступове знищення державного органу, що реалізує, гарантує та захищає політику у сфері  захисту прав споживачів».

Частина підприємців та бізнесу також не задоволені відсутністю державного контролю, адже це спонукає до виникнення недобросовісної конкуренції, зловживань та нехтувань якістю продукції та послуг. «Українські виробники виступають за тісне співробітництво з Мінекономрозвитку та Держінспекцією у сфері захисту прав споживачів. Відповідальний бізнес зацікавлений, щоб нові стандарти та регламенти, які ми приймаємо у зв’язку з євроінтеграційними процесами, виконувалися, та існувала сучасна європейська модель контролю. Наразі, за відсутності державного нагляду, виробники неякісної продукції можуть отримати конкурентні переваги на ринку», - підсумував Анатолій Пушкар, президент Української асоціації «Укрелектрокабель».

За даними Держспоживінспекції України та її територіальних органів у 2014 р. громадяни подали 24411 звернень щодо порушень їхніх прав як споживачів. Найбільше звернень надійшло від мешканців міста Києва (3567), Дніпропетровської (2217) та Донецької областей (1325). Найменше – Закарпатської (261), Житомирської (270), Волинської (226) областей.  Найчастіше, у 8620 випадках (або 39,8%), громадяни звертались до Держспоживінспекції України зі скаргами щодо якості непродовольчих товарів. 8385 разів (або 38,7%) громадяни звертались за допомогою у поновленні їхніх прав як споживачів послуг (житлово-комунальних, телекомунікаційних, банківських, а також послуг з виготовлення металопластикових конструкцій, меблів, послуг з ремонту та ін.) або взагалі на їхнє ненадання чи надання не в повному обсязі. Кількість скарг щодо якості продовольчих товарів – 1855 (8,6%), щодо придбання товарів через інтернет, поза торгівельними або офісними приміщеннями, при укладенні договору на відстані – 1371 (6,3%), щодо ресторанного господарства – 349 (1,6%), щодо порушення антитютюнового законодавства – 105 (0,5%), на дії працівників системи Держспоживінспекції України – 49 (0,2%), інші – 953 (4,4%).

Тобто потреба у державному захисті дійсно існує, але чомусь уряд продовжує «стимулювати» розвиток бізнесу за рахунок порушення прав споживачів. 

 

Контакти

  • Оксана Тотовицька
  • Центр громадянського представництва «Життя»
  • (044) 279 68 83
  • [email protected] www.center-life.org tobaccocontrol.org.ua

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.