«Куди звернутися, хто допоможе?» - часто у людей виникають такі запитання, коли їм необхідна підтримка в складних життєвих ситуаціях. Відшукати інформацію про соціальні послуги, які надаються в Україні різними організаціями, іноді буває дуже складно. Тому більшість українців не знають про наявність таких послуг та де їх можна отримати.
4-5 червня 2014 відбувся дводенний семінар для фахівців системи соціального захисту різних областей України, під час яких вони мали нагоду обговорити практичні аспекти впровадження в Україні нової моделі інформування населення про соціальні послуги, яка спрямована покращити доступ до них.
Спільно з Мінсоцполітики в межах Проекту Програми розвитку ООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні» в Полтавській області минулого року було апробовано новий підхід до інформування населення, а цього року розроблено та опубліковано методичний посібник «Інформування населення про соціальні та реабілітаційні послуги». Наразі, експертами проекту проводиться навчання для фахівців системи соціального захисту різних областей України, які, в свою чергу, проведуть інструктаж для своїх співробітників на місцях.
«Створення системи інформування населення про наявні соціальні послуги є одним із напрямів Стратегії реформування системи надання соціальних послуг в Україні, затвердженої Кабінетом Міністрів у серпні 2012 року. Реформа передбачає активну участь у самому процесі отримувача послуг. Саме тому Мінсоцполітики ініціювало розробку нових підходів до інформування населення про соціальні послуги. Місцеві органи з питань соціального захисту мають організовувати інформування громадян таким чином, щоб кожна людина знала, коли, куди і до кого вона може звернутися у разі потреби. Міністерством соціальної політики, за підтримки Проекту ПРООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні», розроблено проект методичних рекомендацій, які дають покрокову інструкцію, яка в доступній формі відповідає на ці питання. Наразі проект методичних рекомендацій проходить обговорення та найближчим часом буде затверджений», – пояснила директор департаменту соціальних послуг Мінсоцполітики Ірина Тарабукіна.
Які життєві обставини можуть змусити людину потребувати соціальних послуг? Наприклад, це трапляється коли людина втратила близьких, зазнала насильства, стала залежною від наркотиків чи алкоголю чи не може більше себе обслуговувати та потребує сторонньої допомоги та ін. Інколи, люди потребують допомоги внаслідок інвалідності або у зв’язку зі складністю в адаптації після виходу на пенсію. Є безліч складних життєвих та обставин, за яких людині може знадобитися підтримка, і вона повинна знати, куди звернутися по допомогу.
«Методичні рекомендації з інформування є чіткою інструкцією того, як донести інформацію до людей якомога зрозуміліше. Все починається зі створення інформаційних карток, в яких мають бути описані послуги, що надаються, згідно зі схемою, в якій вказано, характер послуги, режим роботи закладу, що її надає, перелік необхідних документів для її отримання, та інша корисна інформація. Інформаційна картка спрямована передусім на фактичного чи потенційного отримувача послуги та покликана забезпечити йому повну інформацію про конкретну послугу, та має відповідати стандартам ISO 9001-2000; 9001-2008.Ми також радимо призначити фахівця в кожному міському чи районному відділі соціального захисту, що буде обізнаний про всі послуги, що надаються як державними так і недержавними організаціями в цій місцевості та надавати консультації всім зацікавленим, пропонуємо запровадити телефонну лінію, онлайн-консультування, відповіді на письмові звернення, а також друк та розповсюдження інформаційних листівок та буклетів. Окремо говоримо про поширення інформації через ЗМІ, в Інтернеті та через партнерські організації, у тому числі через школи, поліклініки, органи внутрішніх справ тощо», – зазначила керівник Проекту ПРООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні» Олена Іванова.
Реалізація моделі інформування передбачає три етапи організаційної роботи для надавачів соціальних послуг. На першому етапі відбувається збір та узагальнення інформації про наявні послуги та умови їх надання. Другий етап передбачає поширення інформації щодо послуг серед фахівців не тільки системи соціального захисту, а також охорони здоров’я, освіти, внутрішніх справ, місцевих органів самоврядування та інших. А на третьому етапі відбувається розповсюдження інформації щодо послуг серед населення – безпосередньо органами соціального захисту та через вищезгадані партнерські організації.
«В межах нової моделі інформування команда експертів підготувала рекомендації стосовно донесення інформації до населення. У них визначено, хто, на якому рівні і що має робити, яким чином подавати інформацію. Не всі люди однаково сприймають інформацію, зважаючи на сенсорні чи функціональні обмеження. Деякі люди гірше чують, інші гірше бачать. Комусь краще підійти до консультанта і отримати інформацію, а комусь – краще прочитати текст. Інформація має бути подана в різних формах - усно та письмово, доступною мовою, без незрозумілих скорочень, а в певних випадках, як наприклад, для дітей, – з ілюстраціями. Ідея нового підходу до інформування населення про соціальні послуги полягала в тому, щоб інформація якнайкраще доносилася до всіх людей», – уточнила консультант Проекту ПРООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні», доктор політ. наук, професор Тетяна Семигіна.
«Нам треба відновити довіру одиноких громадян похилого віку до соціальних послуг. Люди старшого віку не користуються Інтернетом, і для цієї категорії особливо важливо вести інформаційно-роз’яснювальну роботу», – ділиться власним досвідом учасниця семінару, фахівець Львівського департаменту соціального захисту Львівської облдержадміністрації Юлія Мельнікова.
«Також дуже важливо застосовувати принципи універсального дизайну під час подачі інформації, з огляду на широкий спектр індивідуальних можливостей і здібностей людей. Так, інформація, розміщена на стенді, має бути надрукована шрифтом не менше 16 розміру, а сам стенд – мати бути належним чином освітлений та розташований на рівні очей, до нього має бути зручний під’їзд для людини, яка пересувається на візку», – додала менеджер проекту Спільної Програми агенцій ООН «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні» Крістіна Баграмян.
****
Підготовлений у рамках проекту методичний посібник «Інформування населення про соціальні та реабілітаційні послуги» можна прочитати за цим посиланням онлайн або отримати друковану версію в офісі проекту, відправивши заявку на email: [email protected].
****
Проект Програми Розвитку ООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні»
Проект надає підтримку Урядові України та Міністерству соціальної політики України в прискоренні впровадження реформ у соціальному секторі та досягненні коротко- і середньострокових цілей соціально-економічного розвитку України. Протягом дії проекту з 2011 року було підготовлено пропозиції до пенсійної реформи, адміністративної реформи в соціальній сфері, оптимізації діяльності установ, що надають соціальні послуги, розроблено понад 26 нормативних документів з питань соціальних послуг.
За сприяння Проекту понад 1200 представників структурних підрозділів з питань соціального захисту та надавачів соціальних послуг з усіх регіонів України пройшли навчання щодо планування, управління та надання соціальних послуг (зокрема з оцінки потреб громади в соціальних послугах, соціального замовлення, контролю якості, стандартів, обізнаності громадськості, розрахунку вартості соціальних послуг, управління діяльністю територіальних центрів тощо).
Консультаційну підтримку було надано місцевим органам влади всіх 26 регіонів України з питань впровадження соціального замовлення; місцевим органам влади та соціальним службам в пілотній Полтавській області для апробації моделі інформування громадськості про соціальні послуги.
Коментарі