Для осіб без громадянства молдавської національності, чий статус спричено розпадом СРСР і які постійно проживають в Україні близько 20 останніх років, чи не єдиною надією отримати очікуване українське громадянство залишається проведення “міграційної амністії”.
Це питання немає жодного політичного підгрунтя, торкається лише обмеженої кількості людей, котрі через своє здебільшого “латентне” безгромадянство повністю обмежені в усіх можливих правах. Таких людей можна ідентифікувати за певними критеріями та застосувати щодо них ряд спрощених юридичних та адміністративних процедур, котрі в кінцевому випадку дозволять їм самостійно отримати довгоочікуваний статус громадянина України. Саме це являється головним завданням партнерської ініціативи Одеської обласної організації Комітет виборців України “За легалізацію без дискримінації”, котра почала впроваджуватися з початку 2014 року за фінансової підтримки Європейського Союзу.
В чому проблема?
Розпад СРСР, складна соціально-економічна ситуація в пострадянських республіках та активні міграційні процеси, конфлікт у Придністров’ї та ще цілий ряд інших факторів призвів до того, що в прикордонних районах Одеської, Вінницької та Чернівецької областей біля 20 років проживає значна кількість осіб молдавської національності без певного юридичного статусу. Ці люди не мають громадянства жодної країни та належних документів (паспорта, свідоцтва про народження). Така ситуація повністю позбавляє осіб без громадянства всіх можливих прав, змушує не жити, а виживати. Через відсутність певного статусу вони обмежені, зокрема, в реєстрації народження та шлюбу, отриманні освіти та соціальному забезпеченні, доступу до охорони здоров’я та правосуддю, офіційного працевлаштування, володіння майном, участі у політичному житті та свободи пересування.
Абсолютна більшість цих “латентних” осіб без громадянства повністю пов’язана з Україною і не просто хоче тут залишитися, а немає жодних інших варіантів. Люди пов’язані з Україною житлом, працею, сімейними зв’язками тощо, і абсолютно втратили будь-який зв’язок з Молдовою чи ПМР. Проте, для цих людей на шляху до громадянства є декілька значних проблем. В першу чергу, це їх правова неграмотність, “застарілість” питань та відсутність документів, недовіра до влади та страх перед можливими санкціями, скрутне фінансове становище (часто перебування за межею бідності). Крім того, це заскладна та тривала процедура легалізації таких осіб, відсутність полегшених процедур та вимог для отримання українського громадянства, часто відсутність елементарних роз’яснень з боку відповідних органів влади, елементарної уваги та сприяння. Таким чином, наразі вказана проблема виглядає дуже недооціненою як з боку українських органів влади та громадськості, так і з боку міжнародних установ.
Що планується здійснити?
Основою для обговорення та впровадження “міграційної амністії” має стати комплексний громадський моніторинг в Одеській, Вінницькій та Чернівецькій областях, котрий проведуть учасники створеного неформального партнерства “За легалізацію без дискримінації”. Результати моніторингу зможуть визначити масштаби та географію проблеми, встановити точний профіль осіб без громадянства, прояснити причини та перешкоди для вирішення проблем безгромадянства (у тому числі, прогалини в законодавстві та адміністративній практиці). Широке представлення результатів моніторинга серед ЗМІ та всіх зацікавлених сторін допоможе привернути увагу до проблеми, а також спонукати до її недискримінаційного вирішення.
Роз’яснити особам без громаднянства їх права та обов’язки, процедури “міграційної амністії”, спонукати та залучити їх до активних дій з легалізації на території України планується через підгтовку та поширення друкованих матеріалів, освітні зустрічі, відеоролик. Весь цей час таким особам буде надаватися фахова безоплатна первинна та вторинна правова допомога. Завданням інформаційно-просвітницької кампанії для чиновників міграційної служби, юстиції, органів місцевого самоврядування буде продемонструвати міжнародний досвід та стандарти поводження з особами без громадянства та спонукати їх до вирішення проблем безгромадянства, спричиненого розпадом СРСР. З цією метою фахівці підготують брошуру “Особи без громадянства: міжнародні стандарти поводження”, проведуть низку семінарів.
Заключним етапом ініціативи стане власне адвокатування та спонукання відповідних органів державної влади до проведення “міграційної амністії” щодо встановлених моніторингом осіб без громадянства, спричиненого розпадом СРСР. Для цього Одеська організація Комітету виборців та інші організації партнерства готові як до підготовки відповідних документів (визначення статуса, спрощення процедур тощо), так і до практичних дій щодо впровадження “міграційної амністії”, в тому числі перевірки статусу та документування. Задля максимальної мультиплікації та поширення досвіду такої ініціативи як на території України (для інших категорій осіб без громадянства, особливо з колишніх республік СРСР), так і для інших країн, котрі стикнулися з подібними проблемами, особливо пострадянських республік, планується підготувати та поширити спеціальне видання.
“Міграційну амністію”, як засіб легалізації іноземців на власній території застосовано в багатьох країнах світу. Так, міграційні амністії в Іспанії та Португалії дали змогу легалізувати близько 400 тисяч осіб, з яких більш як 200 тисяч наших співвітчизників. Певний законодавчий плацтдарм для розгортання ініціативи в нашій країні вже закладено, адже з 23.06.2013 року набули чинності в Україні Конвенція про скорочення безгромадянства 1961 року та Конвенція про статус апатридів 1954 року. Тепер важливо, щоб держава продемонструвати зацікавленість та готовність спільними зусиллями віднайти такий шлях скорочення безгромадянства, котрий буде прийнятним, реальним на недискримінаційним для негромадян. Безперечно, в ході реалізації ініціативи виконавці спиратимуться як на успішний міжнародний досвід, так і на підтримку провідних міжнародних організацій, зокрема Регіонального представництва УВКБ ООН. Планується дослідити та адаптувати до українських реалій зразковий досвід Молдови щодо практичного впровадження конвенцій про скорочення безгромадянства та статус апатридів, а також практику Туркменістану, де спільно місцевій міграційній службі, УВКБ ООН та неурядовим організаціям вдалося зареєструвати, підтвердити статус та надати громадянство тисячам негромадян.
Запрошуємо долучитися до ініціативи зацікавлені неурядові організації місцевого рівня в пріоритетних регіонах України, громадські організації, експертні та науково-освітні установи, фахівців з усіх регіонів України, які небайдужі до проблем безгромадянства. Маємо надію, що “оновлене” Міністерство юстиції, Державна міграційна служба та інші профільні державні органи дійсно переймуться проблемами безгромадянства та спроможуться зробити реальні кроки до скорочення такого явища в Україні.
Ігор Бринош, Одеська обласна організація
ВГО “Комітет виборців України”
Проект зі скорочення безгромадянства осіб молдавської національності, спричиненого розпадом СРСР, здійснюється Одеською обласною організацією ВГО “Комітет виборців України” за фінансування Європейського союзу.
Коментарі