Впровадження штучного інтелекту має переважно позитивні наслідки для бізнесу. Але представники різних соціальних груп підприємців мають відмінності в розумінні, в чому саме полягають переваги застосування ШІ в їхній роботі.
Про це свідчать результати дослідження GEM Україна APS 2024.
В цілому респонденти майже однозначно оцінили позитивні наслідки впровадження штучного інтелекту. Особливо оптимістично налаштовані внутрішньо переміщені особи, на другому місці — ветерани й ветеранки війни. Далі йдуть люди з інвалідністю, а найбільш песимістично налаштовані — підприємці з сільської місцевості. Опитані визначили, що найбільший позитивний вплив штучного інтелекту полягає в підвищенні продуктивності та ефективності операцій.
Дослідження показало, що вплив штучного інтелекту залежить від специфіки соціальних груп та їхніх бізнес-потреб.
Найвищий рівень впровадження персоналізованих рішень за рахунок застосування ШІ серед внутрішньо переміщених осіб (44%), тоді як підприємці з сільської місцевості демонструють найнижчі показники (26%).
Серед внутрішньо переміщених осіб ШІ активно використовується для оптимізації операцій (63%), а серед підприємців з сільської місцевості цей показник становить лише 14%.
Половина внутрішньо переміщених осіб (50%) вважають ШІ ключовим для інновацій, тоді як серед ветеранів та ветеранок війни цей показник найнижчий – 18%.
Управління ризиками найбільш актуальне для внутрішньо переміщених осіб (43%), тоді як серед людей з інвалідністю цей напрям використання ШІ розвинений найменше (13%).
Ветерани й ветеранки війни виявилися найбільш зацікавленими у використанні ШІ для підвищення прибутку (39%), а підприємці з сільської місцевості та внутрішньо переміщені особи мають подібні показники – 19% та 33% відповідно.
Загалом усі опитані категорії однаково позитивно оцінюють важливість штучного інтелекту. Однак якщо говорити про практичне використання різних технологій для посилення бізнес-процесів, то поки що технології аналізу даних є найпопулярнішими серед усіх груп населення ( наприклад, «старий-добрий» Excel). При цьому ШІ поки що використовується менш активно, особливо серед сільських підприємців. Водночас внутрішньо переміщені особи, люди з інвалідністю та ветерани\ветеранки війни демонструють найбільшу активність у впровадженні сучасних технологій у бізнес.
Штучний інтелект, зокрема ChatGPT, активно застосовують ветерани\ветеранки війни (82%) та внутрішньо переміщені особи (64%). Підприємці з сільської місцевості та люди з інвалідністю використовують ШІ майже вдвічі рідше – лише 41% та 48% відповідно.
Технології хмарних обчислень, такі як Dropbox, Zoom, Asana, активно використовують внутрішньо переміщені особи (79%), люди з інвалідністю (72%) та ветерани\ветеранки (81%). Серед сільських підприємців 50% користуються цими технологіями.
Інструменти для аналізу даних, такі як Excel та Tableau, мають найвищі рівні застосування серед усіх груп. Їх використовують 86% чоловіків і 78% жінок з числа опитаних. Тенденція щодо соціальних груп збережена і тут: найчастіше ними користаються внутрішньо переміщені особи (86%), найрідше – сільські підприємці (44%).
Довідково: Дослідження проведене у 2024 році відповідно до міжнародної методології GEM. Вперше українську підприємницьку екосистему було досліджено згідно з методологією GEM у 2023 році. Результати дослідження отримані на основі опитування 2000 респондентів (дорослого населення (APS) віком від 18 до 64 років, включно з тими, хто активно бере участь у плануванні, започаткуванні чи веденні бізнесу.
Глобальний моніторинг підприємництва (GEM) був започаткований у якості пілотної програми в 1998 році Лондонською школою бізнесу і Бебсон-коледжем під керівництвом професорів Майкла Хея, Білла Бігрейва і Пола Д. Рейнольдса. Він вважається найбільш повним і довготривалим дослідженням підприємництва у всьому світі. З моменту створення, коли в ньому брало участь лише п’ять країн — Канада, Фінляндія, Німеччина, Великобританія та США, GEM проєкт швидко збільшував свою присутність і на початок 2023 року охопив понад 120 країн, зібравши відповіді від більш ніж 3,6 мільйонів людей в рамках опитування дорослого населення GEM (APS). Участь України в Глобальному звіті дає унікальну можливість поширити у світі об’єктивну інформацію про особливості розвитку екосистеми національного підприємництва у воєнний час. Підприємці та політики можуть використовувати ці дані для прийняття стратегічних рішень щодо розподілу ресурсів і залучення зацікавлених сторін, особливо якщо підприємництво визнано критично важливим фактором економічного відновлення та суспільного розвитку.
Дослідження реалізується в рамках проєкту Good Governance Fund “Інклюзивна економіка”, який фінансується UK International Development від уряду Великої Британії. Імплементатор проєкту - Abt Global у партнерстві з Міністерством економіки України.
Коментарі