Під таким гаслом сьогодні працює Володимир-Волинський Центр Професійної Освіти, який є учасником німецько-українського проєкту „Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні“, що реалізується Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) в чотирьох західноукраїнських регіонах – Волинській, Львівській, Івано-Франківській та Тернопільській областях. Дана ініціатива впроваджується у тісній координації з державними органами освіти, зокрема, з Управлінням освіти і науки Волинської ОДА. Про перспективи, які надає проєкт навчальному закладу, про можливості для його випускників та про потреби ринку праці - у розмові з Юрієм Мозолем, директором Володимир-Волинського ЦПО.
Юрію Володимировичу, якщо поглянути на історію училища – а цьогоріч Ви відзначаєте 70-ліття діяльності закладу – що було основою його створення?
Історія Володимир-Волинського центру професійної освіти бере початок у місті Володимир-Волинський Волинської області. Наказом «Про організацію виробничо-технічної підготовки молоді, яка завершила навчання у середніх школах, для праці на виробництві» було засновано Технічне училище № 3 м. Володимир-Волинський. Пізніше було створено технічне училище на базі сільського господарства, згодом, а саме 1 вересня 1963 року, училище перейменоване в ПТУ. Тоді, в 1954 році, училище готувало робітників лише з трьох професій: нормувальники МТС, механіки для ферм і відділень та електромеханіки. Протягом 70-ти років діяльності училище понад десяток разів перейменовувалось та реорганізовувалось, відкривались нові професії, застарілі ліквідовувались. Станом на сьогодні ми є центром професійної освіти, який об’єднує три навчальні заклади: Володимир-Волинський центр професійної освіти, Оваднівське та Локачинське територіально відокремлені спеціалізовані відділення. Зараз ми перебуваємо у стані зміни назви закладу - відповідно до наказу №637 від 06.05.2024 року Володимир-Волинський ЦПО перейменований у Регіональний професійний коледж міста Володимир. Основою створення навчального закладу у далекому 1954 році була потреба у робітниках для сільськогосподарського сектору. На даний момент ми також навчаємо деяких робітничих професій для сільського господарства, але, окрім цього, зорієнтовані і на виробничу сферу.
А яких саме спеціалістів готуєте сьогодні?
Ми готуємо спеціалістів різного напрямку: 17 професій робітничих та 2 на рівні молодшого бакалавра. Для сільського господарства - трактористи, слюсарі, робітники фермерського господарства; сфера енергетики - електромонтери, електрогазозварники, майстри з монтажу і обслуговування відновлювальної енергетики; харчова промисловість - кухарі; легка промисловість - продавці, кравці; оператори деревообробних ліній, малярі-штукатури, муляри; інформаційні технології - оператори комп’ютерного набору та інші.
Протягом останніх чотирьох років Ваш навчальний заклад разом з Луцьким ВПУ будівництва та архітектури та підприємствами-партнерами представляє Волинську область в німецько-українському проєкті „Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні“. Що Вам дала участь у проєкті, чого навчилися, який досвід здобули?
Міжнародний рівень – це важливо! Участь закладу освіти у міжнародних проєктах – це унікальна можливість здобути нові знання та новий професійний досвід, адже знання – найкраща інвестиція у майбутній розвиток. Хочу зауважити, що отримав у спадок один із найбільших навчальних закладів Волині, але матеріально-технічна база для забезпечення професійної освіти здобувачів бажала термінового оновлення. Спочатку я ставився до міжнародних ініціатив із певним скепсисом, вважаючи їх лише формальністю, яка забирає мій і без того цінний час, аби хтось міг відзвітувати про виконану роботу. Однак згодом мої погляди почали змінюватися, коли я побачив вражаючі результати роботи інших навчальних закладів, які успішно співпрацювали з міжнародними партнерами, отримуючи значну матеріальну підтримку та безцінний досвід у розвитку професійної освіти. Прийшло усвідомлення, що вивести заклад освіти на належний рівень самотужки неможливо без надійної підтримки європейських партнерів. До того ж участь у міжнародних програмах і грантах потребувала налагодження міцних партнерських відносин із освітніми установами країн ЄС. Єдине правильне та перспективне рішення - поглиблення міжнародної співпраці, яка могла б забезпечити масштабні результати. І це рішення себе виправдало: за відносно короткий час вдалося досягти значних досягнень і вивести наш навчальний заклад на якісно новий рівень розвитку. Отож у 2019 році Володимир-Волинський центр професійної освіти розпочав співпрацю у потужному німецько-українському проєкті «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні». Протягом трьох років ми отримали чудові результати – це підвищення професійної та педагогічної кваліфікації наших працівників, оновлення матеріальної бази, покращення загальної привабливості закладу. За цей період участі у проєкті працівники Володимир-Волинського центру професійної освіти разом із роботодавцями досягли вагомих результатів:
Участь у міжнародних проєктах завжди означає прогрес: це зміцнення матеріально-технічної бази, можливість перейняти передові практики професійної освіти Європи та успішно впроваджувати їх у діяльність нашого закладу. Водночас це також навчання, цікавий досвід, які здобувають наші педагоги під час воркшопів, тренінгів та семінарів, організованих за підтримки проєкту. Така співпраця відкриває нові горизонти та забезпечує якісний розвиток професійної освіти.
Хотів би окремо зупинитись на Вашій співпраці з підприємствами, зокрема з партнерами по проєкту компаніями «Міктроклімат», «П’ятидні», «Автолюкс» та «SETech»? Я так розумію, ці компанії з доволі різним спрямуванням своєї діяльності…
Безперечно, так. Основною діяльністю науково-виробничого комплексу “Мікроклімат” є виготовлення чистих приміщень, виробів із фанери, металу, будівельних металевих конструкцій. Представники підприємства входять до складу атестаційних комісій, є нашими співпартнерами у проєкті «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні». У 2019 році між Володимир-Волинським ЦПО та підприємством було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з професії «Електрогазозварник. Водій автотранспортних засобів категорії «С». У 2022 році стартував другий етап співпраці між нашим навчальним закладом та Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH, який реалізує проєкт в Україні, -було підписано додаткову угоду про реалізацію проєкту освітньо-професійного партнерства «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» з включенням додаткової професії «Eлектромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування». Разом з тим між закладом та підприємством-партнером ТзОВ «П‘ятидні» було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з даної професії. ТзОВ “П’ятидні” - це знане сільськогосподарське підприємство, яке у своїй ділянці є одним із найпотужніших в Україні. Компанія «П’ятидні» - одне з найбільших аграрних підприємств Волині, яка виробляє 8% валової продукції сільського господарства Волинської області. Оскільки ми навчаємо здобувачів освіти з таких сільськогосподарських професій як слюсар, тракторист, то хороші партнерські відносини з потужними аграріями Волині – це важливий додатковий бонус для забезпечення учнів місцем виробничої навчання та практики, проведенням тематичних екскурсій.
Співпраця з наступною компанією-парнером у проєкті «SETech» (ТОВ «Спеціалізовані енергетичні технології») розпочалася паралельно зі стартом підготовки кваліфікованих робітників з нашої нової професії «Майстер з монтажу і обслуговування систем відновлювальної енергетики». Компанія «SETech» працює на ринку України з 2011 року. Підприємство реалізує комплексні рішення й виготовляє товари з альтернативної енергетики та постачання й монтажу модульних будівель з контейнерів. За період роботи компанія «SETech» реалізувала 743 екологічні проєкти, запустила 4,5 мегават «зеленої» енергії, підключила 418 СЕС по «зеленому» тарифу. Компанія постійно розвивається і розширює горизонти своєї діяльності. Тому, природньо, постійно потребує кваліфікованих робітників в галузі монтажу і обслуговування систем відновлювальної енергетики. Ми як заклад, що веде підготовку в сфері професійно-технічної освіти, також зацікавлені в розвитку професій, які затребувані на ринку праці. На перехресті взаємної зацікавленості в нас сформувалась хороша основа до співпраці - і у 2024 році було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з професії «Майстер з монтажу і обслуговування систем відновлювальної енергетики».
З ПП «Автолюкс» наш навчальний заклад співпрацює вже досить довго. Керівництво підприємства є постійним учасниками атестаційних комісій з професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів», а саме підприємство - базою для проходження виробничої практики. У квітні 2024 року ми формалізували нашу співпрацю в рамках проєкту: між підприємство та закладом освіти було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з даної професії.
Таким чином, наша участь у Партнерському проєкті демонструє вагому цінність підтримки з боку німецького уряду. Адже ця ініціатива спрямована на розвиток дуальної освіти, яка максимально відповідає сучасним потребам ринку праці. Завдяки співпраці з такими різнопрофільними підприємствами, як «SETech», «Мікроклімат», «П’ятидні» та «Автолюкс», вдалося інтегрувати нові професії, пов’язані з відновлювальною енергетикою та промисловим виробництвом. Це партнерство дозволило поглибити взаємодію між навчальним закладом та бізнесом: підприємства активно залучаються до навчального процесу, беручи участь у атестаційних комісіях, забезпечуючи місця для виробничого навчання та виробничої практики. Відповідно це створює ефективну модель партнерських відносин між закладом освіти та підприємствами, що дозволяє адаптувати навчальні програми до реальних умов роботи та розширити можливості для працевлаштування випускників у затребуваних галузях економіки, стратегічно важливих для Волинського регіону. Підтримка німецького уряду таких програм є надзвичайно цінною, адже вона сприяє передачі європейського досвіду, підвищенню якості освіти, впровадженню сучасних стандартів і стимулює стійкий розвиток професійно-технічної освіти в Україні. Відтак це не лише позитивно впливає на економічне зростання, а й допомагає інтегрувати українську систему освіти до європейського простору, забезпечуючи якісну підготовку кадрів для ключових галузей економіки.
З Вашого досвіду, який відсоток Ваших випускників висловлюють бажання залишитися працювати на підприємствах-партнерах?
Приблизно 50-60% наших випускників залишаються працювати на підприємствах, з якими у нас партнерські відносини. Такий відсоток обумовлений кількома факторами, серед яких виїзд багатьох юнаків за кордон до досягнення повноліття через війну в Україні, близькість до кордону та бажанням кращого заробітку (не секрет, що заробітна плата у сусідній Польщі значно вища, що для наших випускників часто стає причиною вибору роботи за кордоном).
Що, на Ваш погляд, потребує першочергових змін у професійній освіті? Зокрема, що б ще міг надати корисного до цього процесу Партнерський проєкт, в якому Ви активно задіяні? Чи є якісь регіональні особливості?
На мою думку, першочергових змін у професійній освіті потребує гнучкість навчальних програм, яка дозволить адаптуватися до змінюваних потреб ринку праці. Окрім цього - надання більшої свободи як закладам, так і здобувачам. Це, наприклад, надає змогу здобувати профільну середню освіту одночасно з професійною або в будь-який інший час. Також важливим є питання фінансових гарантій та працевлаштування, що вимагає від держави організації та забезпечення тіснішої співпраці з бізнесом і державними підприємствами для того, щоб випускники могли швидше знайти роботу. Проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» має потуги надати значну підтримку в таких напрямках, як обмін досвідом та найкращими практиками, що передбачає запозичення успішної моделі німецької професійної освіти. Крім цього, важливим тут є питання фінансової підтримки, що включає інвестиції в модернізацію навчальних закладів та обладнання. Проєкт може й надалі сприяти підготовці викладачів через проведення тренінгів та підвищення кваліфікації для педагогів. Так, дійсно, врахування регіональних особливостей є також важливим фактором, адже потреби у професіях можуть значно різнитися в залежності від економічного профілю кожного регіону, що потребує індивідуального підходу до навчання і підготовки спеціалістів.
Чи є якісь нові спеціальності, які б ви хотіли чи плануєте впроваджувати в навчальний процес? Зокрема, Ви вже згадували професію „Майстер з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики“, яку не так давно ліцензував Ваш навчальний заклад…
Авжеж. Ринок праці постійно змінюється, тому ми маємо бути гнучкими та готовими до адаптації під вимоги попиту на робітничі кадри. Ми не стоїмо осторонь – прогнозуємо і намагаємось спланувати мінливість на ринку кадрів на декілька кроків уперед. Розуміємо, що повоєнна економіка потребуватиме рук будівничих для відбудови зруйнованих міст та сіл. А отже професії ремонтної та будівельної сфери будуть затребуваними. Саме тому ми, зокрема, переформатували професію «Маляр-штукатур», зробивши її більш привабливою через розширення спектру послуг, - а відтак на основі базової середньої освіти розвиватимемо професію «Робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків». Рівно ж після війни міжнародні інвестиції та гранти сприятимуть розвитку малого та середнього бізнесу - і серед молоді України зросте потреба у фахівцях з бухгалтерського обліку. Тому на базі повної загальної освіти ліцензуватимемо професію «Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних». Ну а враховуючи той факт, що майбутнє належить відновлювальним джерелам енергії, згадана Вами професія „Майстер з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики“ набуватиме все більшої ваги, у зв’язку з чим ми активно розвиваємо цей напрямок. Таким чином, Володимир-Волинський Центр Професійної Освіти орієнтується на сучасні тенденції і готує випускників до викликів, що постають перед українською економікою. А активна залученість закладу у міжнародних проєктах сприяє розробці сучасних навчальних програм та впровадженню новітніх технологій і методик, що, в свою чергу, підвищує конкурентоспроможність наших випускників на ринку праці.
Розмову вів Юрій Бондар
Коментарі