bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

«Дім», який побудовано STEAM
16.12.2024

Попри лихі часи, «Фонд освітніх ініціатив», за підтримки Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», відновив Всеукраїнські змагання з моделювання «розумних» пристроїв «STEAM House». Проведення цього конкурсу виявило новітні тенденції у розвитку сучасного STEAM в українському освітньому просторі. Цьогоріч перебіг конкурсу, а особливо його фінал, нагадував річку, в яку впадали численні струмочки ідей і нових трендів. Виявилось, що сучасний український STEAM значно багатогранніший та глибший, аніж вважалося раніше. Розглянемо ці здобутки більш детально.

Склад учасників формувався цього разу з трьох джерел: 

  1. Класичний, традиційний STEAM. Цей напрямок я б назвав формалізованим, у хорошому сенсі цього слова. За цим напрямом Всеукраїнські змагання було організовано за традиційною схемою: на місцях було утворено регіональні конкурсні комісії, до яких надходили заявки на участь від команд закладів загальної середньої освіти. Комісії обробили великий масив проєктів і надали пропозиції щодо участі команд у другому етапі. З понад трьох десятків проєктів, що потрапили на огляд конкурсної комісії, були відібрані 15 півфіналістів, а згодом, після співбесід, визначені команди учасників фіналу. (Зазвичай саме за такою схемою конкурсні змагання рухались аж до визначення переможців. Але не в цьому році).

  2. Залучення наявних STEAM спільнот. Відомо, що поруч з традиційними підходами до організації STEAM, в закладах освіти в сучасному українському просторі вже доволі давно існують різні творчі спільноти, які створюють і реалізують STEAM проєкти. Зазвичай вони об’єднують учнів з різних навчальних закладів та організовують власні конкурси, та не завжди беруть участь у традиційних змаганнях. До них можна віднести численні гуртки центрів дитячої та юнацької творчості, Молодіжний простір Ko Laba та інші спільноти. Цього року, за рішенням Оргкомітету, до змагань «STEAM House» були залучені команди-переможці інших конкурсів та представники STEAM спільнот. Зокрема, до фіналу потрапили переможці регіонального конкурсу «Школа Техно» та найяскравіші представники з молодіжного простору Ko Laba.
     
  3. Цей напрямок виник як наслідок активності сучасного українського громадянського суспільства. Освітнім STEAM-технологіям приділяється пильна увага з боку багатьох громадських організацій різних напрямків. Серед численних ініціатив та громадських організацій до фіналу було запрошено команду з проєкту «Дівчата STEM», який є ініціативою, спрямованою на подолання гендерних стереотипів при виборі професії та на підвищення віри дівчат у власні здібності й можливість побудувати STEM кар’єру в Україні. Отже, як бачимо, «STEAM House» 2024 був різноманітним і строкатим за складом команд та особливостями відбору.

Зміст та якість проєктів

Цьогорічні проєкти розкрили також цікаві тенденції. 

По-перше, слід визнати, що переважали традиційні напрями та теми, спрямовані на вирішення екологічних, соціальних, глобальних питань, а також проблем рівня громад і соціальних спільнот. Однак, на відміну від попередніх конкурсів, Оргкомітет та журі відзначили глибше розуміння проблеми, більш детальний прорахунок деталей, більшу технологічність виконання моделей.

По-друге, представлені проєкти відзначались креативністю та спрямованістю на соціальний запит. Автори поступово почали відходити від загальних формальних тем, а стали орієнтуватися на реальні запити громадянського суспільства. Навіть ті проєкти, які були спрямовані на вирішення більш глобальних проблем (збереження біорізноманіття) пропонували рішення на конкретному регіональному рівні із подальшим масштабуванням.

По-третє, практично всі проєкти орієнтувались на створення певної бізнес-моделі та розглядали можливість монетизації власних ідей. Таким чином, сучасна молодь показала поступовий відхід від загальнотеоретичних підходів на користь практичної реалізації ідей.

Підготовка до фіналу

Як відбір команд, так і їхня підготовка до фіналу з боку Оргкомітету були грунтовно переосмислені та вдосконалені. Окрім експертних сесій, де фахівці надавали консультації щодо технологічного супроводу проєктів, ми організували потужну менторську підтримку учасників фіналу. Сесію з десяти менторських зустрічей для команд-фіналістів провели спеціально запрошені провідні фахівці з бізнесу, менеджменту, інженерних та ІТ технологічних галузей. Їм була надана високофахова психологічна та юридична підтримка.

Фактично, наші учасники отримали можливість долучитись до суперової та прогресивної програми навчання. Зазвичай, навчання за такими програмами вимагає від учасників чималих коштів. Така комплексна і потужна підготовка вплинула і на підвищення остаточної якості проєктів. Багато з них до стадії фінального захисту були суттєво перероблені. 

Фінал

Цьогорічний фінал став поєднанням традиційного пітчингу з неформальним спілкуванням і представленням проєктів «з рук в руки», наживо, що передбачало безпосереднє спілкування членів журі з командами. Це дало змогу прибрати межу, яка зазвичай розділяє учасників та «оцінювачів», знизило психологічну напругу і дозволило представляти свої проєкти більш системно.

Варто зазначити, що через таке обєднання трішки постраждав таймінг: члени журі так захопились неформальним спілкуванням з учасниками, що їх було дуже важко «відтягнути» від огляду проєктів до нарадчої кімнати.

Ще однією родзинкою фіналу стала панельна дискусія щодо перспектив і напрямів розвитку STEAM освіти, в якій учні - представники команд могли ставити питання науковцям і провідним педагогам, висловити свою особисту думку щодо місця STEAM в реальному житті молоді.

Як бачимо, сучасний STEAM став багатограннішим та глибшим за змістом. Він орієнтується на соціальні запити, на практику та монетизацію, стає базою профорієнтації.

Наступного року відбудеться новий  «STEAM House». Маю надію, що сучасні тенденції розвитку STEAM не тільки збережуться, але й збагатяться новими рисами.   

https://gurt.org.ua/uploads/news/2024/12/16/2.jpg

https://gurt.org.ua/uploads/news/2024/12/16/1.jpg

Автор: Віктор Шабанов, директор благодійних програм «Фонду освітніх ініціатив».

Контакти

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.