Попри лихі часи, «Фонд освітніх ініціатив», за підтримки Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», відновив Всеукраїнські змагання з моделювання «розумних» пристроїв «STEAM House». Проведення цього конкурсу виявило новітні тенденції у розвитку сучасного STEAM в українському освітньому просторі. Цьогоріч перебіг конкурсу, а особливо його фінал, нагадував річку, в яку впадали численні струмочки ідей і нових трендів. Виявилось, що сучасний український STEAM значно багатогранніший та глибший, аніж вважалося раніше. Розглянемо ці здобутки більш детально.
Склад учасників формувався цього разу з трьох джерел:
Зміст та якість проєктів
Цьогорічні проєкти розкрили також цікаві тенденції.
По-перше, слід визнати, що переважали традиційні напрями та теми, спрямовані на вирішення екологічних, соціальних, глобальних питань, а також проблем рівня громад і соціальних спільнот. Однак, на відміну від попередніх конкурсів, Оргкомітет та журі відзначили глибше розуміння проблеми, більш детальний прорахунок деталей, більшу технологічність виконання моделей.
По-друге, представлені проєкти відзначались креативністю та спрямованістю на соціальний запит. Автори поступово почали відходити від загальних формальних тем, а стали орієнтуватися на реальні запити громадянського суспільства. Навіть ті проєкти, які були спрямовані на вирішення більш глобальних проблем (збереження біорізноманіття) пропонували рішення на конкретному регіональному рівні із подальшим масштабуванням.
По-третє, практично всі проєкти орієнтувались на створення певної бізнес-моделі та розглядали можливість монетизації власних ідей. Таким чином, сучасна молодь показала поступовий відхід від загальнотеоретичних підходів на користь практичної реалізації ідей.
Підготовка до фіналу
Як відбір команд, так і їхня підготовка до фіналу з боку Оргкомітету були грунтовно переосмислені та вдосконалені. Окрім експертних сесій, де фахівці надавали консультації щодо технологічного супроводу проєктів, ми організували потужну менторську підтримку учасників фіналу. Сесію з десяти менторських зустрічей для команд-фіналістів провели спеціально запрошені провідні фахівці з бізнесу, менеджменту, інженерних та ІТ технологічних галузей. Їм була надана високофахова психологічна та юридична підтримка.
Фактично, наші учасники отримали можливість долучитись до суперової та прогресивної програми навчання. Зазвичай, навчання за такими програмами вимагає від учасників чималих коштів. Така комплексна і потужна підготовка вплинула і на підвищення остаточної якості проєктів. Багато з них до стадії фінального захисту були суттєво перероблені.
Фінал
Цьогорічний фінал став поєднанням традиційного пітчингу з неформальним спілкуванням і представленням проєктів «з рук в руки», наживо, що передбачало безпосереднє спілкування членів журі з командами. Це дало змогу прибрати межу, яка зазвичай розділяє учасників та «оцінювачів», знизило психологічну напругу і дозволило представляти свої проєкти більш системно.
Варто зазначити, що через таке обєднання трішки постраждав таймінг: члени журі так захопились неформальним спілкуванням з учасниками, що їх було дуже важко «відтягнути» від огляду проєктів до нарадчої кімнати.
Ще однією родзинкою фіналу стала панельна дискусія щодо перспектив і напрямів розвитку STEAM освіти, в якій учні - представники команд могли ставити питання науковцям і провідним педагогам, висловити свою особисту думку щодо місця STEAM в реальному житті молоді.
Як бачимо, сучасний STEAM став багатограннішим та глибшим за змістом. Він орієнтується на соціальні запити, на практику та монетизацію, стає базою профорієнтації.
Наступного року відбудеться новий «STEAM House». Маю надію, що сучасні тенденції розвитку STEAM не тільки збережуться, але й збагатяться новими рисами.
Автор: Віктор Шабанов, директор благодійних програм «Фонду освітніх ініціатив».
Коментарі