4 жовтня 2024 року в Українському кризовому медіа-центрі відбулося представлення ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину» – обʼєднання батьків та небайдужих громадян для консолідації зусиль з метою подолання епідемії вживання тютюну та нікотину серед дітей.
Амбасадорами ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину» стали зіркові батьки, лідери думок, парламентарі, лікарі та громадські активісти, які підтримали амбітну мету – подолати епідемію вживання тютюну та нікотину серед дітей.
Під час заходу представники та амбасадори ініціативи розповіли про загрозливі тенденції щодо куріння серед дітей та представили необхідні кроки для їх захисту від приваблення до нікотину.
«В Україні щонайменше кожна пʼята дитина віком 13-15 років вже є залежною від нікотину. Що це, якщо не епідемія? Ці дані 2017 року, сьогодні ж ситуація може бути в рази гіршою, оскільки тютюнова індустрія агресивно просуває новітні вироби для куріння. Саме тому ми обʼєднуємося в ініціативу “Батьки за Україну без тютюну та нікотину”, щоб подолати епідемію вживання тютюну та нікотину серед дітей та допомогти державі створити умови, за яких діти не будуть починати курити», – заявила Ольга Масна, співініціаторка ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину».
Згідно з даними ВООЗ за 2017 рік, в Україні 47% дітей віком 13-15 років пробували курити, кожна пʼята дитина цього віку курить електронні сигарети, 15% є теперішніми споживачами тютюнових виробів. Водночас 63% дітей наражаються на рекламу тютюну та нікотину в місцях торгівлі, що за даними Американської академії педіатрії, на 64% сприяє початку куріння дітьми.
«Ми вже не перший рік боремося за ліквідацію тютюнової викладки у місцях торгівлі, адже на сьогодні це один з основних способів приваблення споживачів. Я вдячна батькам, лідерам думок та активістам за ініціативу, адже саме ми, батьки, найбільш зацікавлені у тому, щоб українські діти мали здорове майбутнє. Ми з колегами вже підготували законопроєкт, норми якого ліквідують викладку, та інші маркетингові лазівки, якими тютюнові компанії залучають дітей», – зазначила Лада Булах, народна депутатка України.
Комплексна заборона реклами, просування, стимулювання продажу будь-яких тютюнових та нікотинових виробів є одним із заходів MPOWER – комплексу політик, спрямованих на зменшення поширеності куріння, розроблених Всесвітньою організацією охорони здоровʼя. Багато з цих заходів вже впроваджені в Україні та показали свою ефективність: з 2005 по 2017 рік поширеність куріння серед дітей знизилася на 43%.
«Я знаю, яким був довгий та складний шлях України до посилення антитютюнового законодавства та зменшення поширеності куріння. Нагадаю, у 2005 році 65% чоловіків в Україні були курцями. Сьогодні ж тютюнова індустрія намагається нівелювати наші досягнення, агресивно просуваючи дітям нові тютюнові та нікотинові вироби. Держава має реагувати, аби зупинити наростання тютюнової епідемії», – наголосила Ганна Гопко, голова правління ГО «Мережа захисту національних інтересів «АНТС».
Лікар нейрохірург-онколог Антон Шкіряк наголосив на тому, що безпечного куріння не існує, а будь-які заяви про менш шкідливе вживання тютюну чи нікотину є пасткою для дітей.
Телеведуча каналу «1+1 Марафон», амбасадорка ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину» Марічка Падалко зазначила: «Передусім має бути позитивний приклад батьків, але є період, коли тато і мама не є авторитетом для підлітка, а швидше навпаки. Я підтримую заборону реклами будь-яких пристроїв. Адже їхня привабливість і так звана безкарність є дуже оманливою і не ґрунтується на перевірених фактах».
Представники ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину» у партнерстві з експертною антитютюновою організацією «Життя» запропонували першочергові кроки для подолання епідемії вживання тютюну та нікотину серед дітей:
Такі заходи підтримують 61% українців, оскільки вони забезпечать умови, в яких українські діти будуть захищені від приваблення до споживання тютюнових та нікотинових виробів.
Коментарі