Фахівці Віденського інституту міжнародних економічних досліджень (wiiw) опублікували «Аналіз фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні», в якому порівняли урядову пропозицію щодо підвищення акцизів на тютюнові вироби, описану у проєкті Закону № 11090, та альтернативну, прописану в законопроєкті № 11090-3. Науковці оцінили вплив двох сценаріїв підвищення тютюнової акцизної ставки в Україні на фінансові надходження до бюджету, поширеність вживання тютюнових виробів та запобігання смертності, використовуючи Модель симуляції акцизного податку на тютюн (TETSiM).
Нагадаємо, що урядовий законопроєкт, який 4 червня був прийнятий за основу в першому читанні, пропонує підвищити акциз на сигарети та сигарили до 90 євро/1000 шт. до 2028 року, а на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) лише до 72 євро. Таким чином уряд пропонує створити податкову преференцію для ТВЕН у розмірі 20%, що відображає інтереси тютюнових компаній-спонсорів війни (PMI, JTI).
Модель альтернативного законопроєкту № 11090-3 пропонує гармонізоване підвищення акцизної ставки на сигарети, сигарили та ТВЕН до 120 євро/1000 шт. до 2028 року.
З нагоди 15-ї річниці відзначення ратифікації Україною Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну Аруп Банерджі, Регіональний директор Світового банку у справах країн Східної Європи (до червня 2024) наголошував: «Дуже важливою віхою було збільшення в січні 2021 року акцизного податку на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) до рівня мінімального акцизного збору на сигарети. Це надзвичайно важливий принцип єдиного підходу, якого необхідно дотримуватись і надалі».
Що показав аналіз?
Урядова модель підвищення акцизу призведе до відновлення зростання епідемії вживання тютюну після 2026 року
Дослідження демонструє, що урядова модель підвищення акцизу є програшною для громадського здоровʼя.
В результаті ухвалення законопроєкту №11090 в теперішньому вигляді рівень споживання тютюну знизиться лише на 3,3%, а після 2026 року почне знову зростати. Таким чином зусилля, спрямовані на захист громадського здоровʼя, будуть нівельовані.
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Податкова преференція для ТВЕН сприятиме заміщенню, а не відмові від куріння, а подеколи і використанню обох продуктів. Це призведе до зростання епідемії вживання тютюнових та нікотинових виробів, збільшенню кількості захворювань та навантаження на систему охорони здоровʼя, а також поглибленню демографічної кризи в Україні.
Якщо ж рівномірно збільшити акциз до 120 євро/1000 шт., поширеність епідемії вживання тютюну стабільно падатиме, і до 2028 року знизиться на 8,4%.
На кону 100 тисяч життів: урядова модель недостатньо ефективна для запобігання смертності від куріння
Наслідком слабкого впливу на зниження поширеності вживання тютюнових виробів є недостатній рівень запобігання передчасній смертності. За даними Всесвітньої організації охорони здоровʼя, кожен другий споживач тютюну у світі помирає передчасно внаслідок хвороб, спричинених вживанням тютюнових виробів.
Урядова модель підвищення тютюнового акцизу дозволить врятувати життя 65 тисячам українцям до 2028 року, тоді як альтернативна (120 євро/1000 шт. до 2028 р.) зможе запобігти 165 тисячам передчасних смертей.
Таким чином інтенсивніша модель підвищення акцизів на тютюнові вироби вбереже на 100 тисяч українців більше.
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Нагадаємо, на сьогодні від хвороб, спричинених вживанням тютюну, помирає понад 100 тисяч українців щороку.
Урядова модель підвищення акцизу призведе до недонадходження у Держбюджет в розмірі 66 млрд грн у порівнянні з альтернативним сценарієм
За даними фахівців, модель законопроєкту №11090 з преференцією 20% для ТВЕН дозволить залучити до бюджету додаткових 3,69 млрд євро (157,8 млрд грн) до 2028 року, тоді як альтернативна принесе 5,22 млрд євро (223,7 млрд грн) додаткових податкових надходжень.
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Тобто альтернативна модель вигідніша для держави щонайменше на 41% або 1,53 млрд євро (65,9 мпрд грн). Якщо ж врахувати зменшення тягаря на систему охорони здоровʼя та збереження працездатності населення, ця цифра збільшується кратно.
Підсумуємо
Дослідження фахівців Віденського інституту міжнародних економічних досліджень надає переконливі докази про те, що модель урядового законопроєкту є програшною у боротьбі з епідемією вживання тютюну та менш вигідною у збереженні життів та надходжень до бюджету у порівнянні з моделлю тютюнового акцизу 120 євро на все.
«Рівномірне підвищення акцизу на сигарети, сигарили та ТВЕН до 120 євро/1000 шт. до 2028 року однозначно є виграшним рішенням для України: це дозволить до 2028 року знизити поширеність вживання тютюну та нікотину на 8,4%, вберегти від передчасної смерті 165 тисяч українців та акумулювати до Держбюджету додаткових 224 млрд грн» - підкреслив Дмитро Купира, виконавчий директор ГО «Життя».
Нагадаємо, Україна з 2021 року гармонізувала акцизний податок на сигарети, сигарили та ТВЕН. Таке рішення продемонструвало вражаючу ефективність: надходження у Держбюджет від акцизів на ТВЕН зросли у 6 разів всього за 1 рік (з 1,7 млрд грн у 2020 році до 10,2 млрд грн у 2021 році).
Всесвітня організація охорони здоровʼя визнала таке рішення найкращою міжнародною практикою, та закликає й надалі оподатковувати ТВЕН на рівні з сигаретами, оскільки наявні незалежні дані підтверджують руйнівну шкоду для здоровʼя людини внаслідок вживання тютюнових виробів для нагрівання.
Політику підвищення акцизів на тютюнові вироби підтримують більшість українців, а її реалізація сприятиме подоланню демографічної кризи та посилить обороноздатність країни.
Коментарі