Відсутність комунікації між владою та жителями – одна з найголовніших проблем, які ми спостерігаємо, працюючи з різними громадами. На жаль, часто громадськість замикається у собі з переконанням, що влада її не чує. А влада натомість нарікає на постійну критику та відсутність конструктивних пропозицій від жителів.
Для вирішення цієї проблеми у Рожищенській громаді в рамках проєкту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» започаткували практику відеозвітів про стан справ у громаді. Для цього розробили google-форму, де жителі можуть поставити питання на різні теми, а тоді відповіді на ці питання у відеоформаті дають представники міської ради та комунальних закладів.
Завдяки проєкту у представників органів місцевого самоврядування з’явилось розуміння, що комунікувати з жителями треба постійно. Тож у міськраді вже почали працювати над новою комунікаційною стратегією. А жителі, які спершу неохоче ставили запитання, почали проявляти більшу активність.
Попереду у цій площині ще багато роботи. Але станом на зараз ми готові розповісти про перші досягнення та про реалізацію проєкту, адже ознайомитись із цим шляхом буде корисно й іншим громадам, які хочуть розпочати роботу над вдосконаленням комунікації. Більше про досвід Рожищенської громади читайте у статті Волинського Інституту Права.
Відсутність порозуміння між владою та жителями – таку основну проблему назвали учасники фокус-групових досліджень та діалогових заходів, проведених на старті проєкту у Рожищенській громаді. Як це вирішити? Більше розповідати про стан справ у громаді та дати можливість мешканцям не просто залишати рандомні коментарі у спільнотах в Facebook, а розробити зручний інструмент, за допомогою якого можна буде збирати усі актуальні для громадян запитання.
«На основі досліджень було підготовлено грунтовний документ, який описував стан справ у громаді, – розповідає локальна координаторка проєкту, голова ГО «Споріднене тепло» Світлана Поліщук. – Це було дуже важливою і фундаментальною роботою, адже цей документ дав розуміння, куди треба рухатись. Далі ми почали працювати над тим, щоб створити ініціативну групу, яка буде над цим працювати, та залучити активних людей, тому що теж було важливо працювати з двома сторонами – і з громадськістю, і з владою».
Після навчань та обміну досвідом з іншими громадами у рамках проєкту розробили google-форму, в якій кожен житель може поставити питання щодо стану справ у Рожищенській громаді. Паралельно локальні координатори розробили брендинг та опублікували перше відео, де детально пояснили, як користуватись цим інструментом. Все максимально просто – головне, ставити конструктивні запитання.
«Уявімо, що я не дотичний ні до якої сфери, яка пов’язана з громадською діяльністю, не розбираюсь у політиці і в місцевому самоврядуванні, але мене щось цікавить. Чому, наприклад, дороги не ремонтують? Я заходжу в google-форму, залишаю запитання. Воно потрапляє до тих, хто відповідальний за цю сферу і я отримую свою відповідь. На мою думку, це простий ланцюжок, як громадяни можуть отримувати відповіді на питання, які їх цікавлять. При цьому не потрібно йти через всі двері, просто зі смартфону можна отримати відповідь», – ділиться враженнями житель Рожищенської громади Владислав Ваколюк.
Втім, спершу люди ставили свої питання неохоче. Тож координатори самі аналізували по локальних спільнотах, які теми цікавлять жителів, і обрали тематику для першого відеозвіту – проєктна діяльність у громаді. Для цього записали відео з міським головою Вячеславом Поліщуком, який розповів про грантову діяльність у громаді.
«Люди повинні розуміти, які ресурси у громади, що ми за ці ресурси можемо зробити, як спільно маємо попрацювати для того, щоб наші можливості у більшості випадків збігалися з бажаннями», – зауважує міський голова.
Після цього підготували наступне відео про молодіжну політику з очільницею місцевого молодіжного центру Наталією Пешук. Вона пояснила, які послуги можна отримати у центрі, які активності там відбуваються та загалом розповіла, що у громаді роблять для того, аби молодь могла цікаво проводити дозвілля.
«Хочеться, щоб цей проєкт про комунікацію та публічне звітування став таким містком, завдяки якому ми розказуємо про свої можливості, а ви до нас приходите і ми спільними зусиллями це все реалізуємо», – зазначила вона.
Паралельно локальні координатори аналізували фідбек, активність жителів та коментарі. Дійшли до висновку, що відеоформат необхідно змінити – готувати короткі відео з відповідями на декілька питань, бо довгі відеоролики зазвичай не додивлюються до кінця. Також помітили, що питань у формі з’являється більше. А ще знайомі ставили свої питання у особистому спілкуванні. Така активність – це вже прогрес, переконана Світлана Поліщук.
Крім цього, зрушити питання з мертвої точки вдалось і в міській раді. «Ми нещодавно спілкувались з представниками відділу комунікацій, і нам сказали, що вони наразі працюють над новою стратегією комунікацій, будуть активніше працювати над соцмережами та мережами зокрема міського голови, заступників та власне міськради. Це почало набирати обертів. У місцевому самоврядуванні зрозуміли важливість комунікації. І що важливо для нас, вони зрозуміли це саме завдяки нашому проєкту», – зазначає вона.
Третє відео координатори записали з очільником ДЮСШ, який не лише розповів про послуги, що надає спортшкола, а й пояснив критичну ситуацію з нестачею тренерів. Таким чином, вдалось підняти актуальне для громади питання. Це відео розповсюдили у короткому форматі, і наразі координатори аналізують показники, аби розуміти, чи продовжувати працювати за такою ж схемою. Сфера комунікацій складна і постійно змінюється, тож аналіз та роботи над помилками – неодмінна частина роботи над проєктом. І ця праця обов’язково буде продовжуватись.
«Владу за ці 30 років в Україні губила одна річ – відсутність щирої розмови, – підсумовує міський голова Вячеслав Поліщук. – Тому нам як владі сьогодні необхідно зробити всі умови для прозорості. Відкинути в сторону популізм, говорити чесно і правдиво. Про болючі теми, про перспективи та про розвиток. Тому найкращий варіант – вести діалог з людьми».
Цей матеріал створено ГО «Волинський Інститут Права» в рамках гранту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині», який став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього матеріалу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.
Коментарі