Програма «Європа і світ» Міжнародного фонду «Відродження» у рамках проєкту «Європейське Відродження України: ініціатива громадянського суспільства для стійкості та відновлення» у співпраці з Європейським Союзом оголошує конкурс, спрямований на посилення ролі, спроможність, залучення та практичного внеску громадянського суспільства у інтеграцію України з ЄС, підготовку до переговорів про вступ України у ЄС, діалог та співпрацю з країнами-членами ЄС.
Наприкінці цього року країни-члени ЄС розглядатимуть питання про відкриття переговорів про вступ України. Передумовою є виконання Україною 7 рекомендацій, сформульованих ЄС у зв’язку з наданням Україні статусу країни-кандидата у червні минулого року. Ці рекомендації сфокусовані на окремих питаннях судової реформи, антикорупційної політики, прав людини. Але майбутні переговори про вступ стосуватимуться значно ширшого спектру тем – загалом, 34 сфер політик і права ЄС. Основною частиною переговорів буде аналіз прогресу України у наближенні її законодавства та практики його застосування у цих 34 сферах («главах», або «розділах») до вимог членства у ЄС. Хоча багато де Україна вже просунулася у цьому наближенні завдяки виконанню Угоди про асоціацію з ЄС, проте для вступу у ЄС обсяг завдань стає значно більшим, а отже, цей процес триватиме щонайменше кілька років (навіть без урахування впливу війни).
Очікуючи на майбутнє політичне рішення, обидві сторони вже готуються до початку переговорів. Зокрема, уряд України і Європейська Комісія аналізують стан відповідності українського законодавства праву ЄС для виявлення розбіжностей і прогалин, які необхідно буде усунути у процесі вступу України до ЄС. Навесні 2022 року уряд України надав відповіді на ґрунтовний опитувальник Єврокомісії щодо національної політики та законодавства за всіма 34 главами. На цій основі у червні 2022 року Єврокомісія видала свій звіт з оцінкою відповідності України базовим критеріям членства у ЄС, а у лютому 2023 року – детальніший звіт з оцінкою відповідності законодавства України праву ЄС за всіма главами потенційних переговорів про вступ. Наприкінці жовтня цього року очікується новий масштабний звіт з оцінкою Єврокомісії щодо України за всіма 34 главами. Паралельно, уряд України розпочав «селф-скрінінг», на основі якого планує розробити Національну програму наближення законодавства до актів права ЄС, яка має бути виконана протягом переговорів про вступ.
ЄС надає уряду України безпрецедентний рівень централізованої допомоги (макрофінансової, військової, гуманітарної, технічної), для підтримки національної стійкості у відповідь на агресію РФ. Також ЄС відкрив багато можливостей, якими можуть самостійно скористатися українські фізичні та юридичні особи. Крім широко відомого зняття обмежень на рух товарів, послуг, людей з Україною (тобто фактичної інтеграції у спільний ринок ЄС), це також відкриття додаткових можливостей участі України у внутрішніх бюджетних програмах ЄС. Фактично, це можливість отримання фінансування коштами ЄС проєктів з України на рівні з іншими країнами-членами та країнами-кандидатами. Втім, обсяг підтримки тут не є гарантованим: він залежить саме від активності та спроможності українців подавати релевантні і конкурентні проєкти.
Величезним є також рівень симпатії та практичної підтримки України не лише від національних політиків та урядів, але й від звичайних небайдужих громадян, приватних компаній, муніципалітетів, регіональних влад країн-членів ЄС. Втім, українцям слід наполегливо працювати над тим, щоб ці емоційні пориви інституціоналізувати у тривалі та стабільні партнерства з країнами-членами ЄС на різних рівнях. У першу чергу це стосується відносин з країнами-сусідами, з низкою з яких останнім часом з’явились політичні тертя (щодо торгівлі або щодо національних меншин), а у деяких з них стають популярнішими гасла зменшення підтримки України. У деяких країнах нарощують вплив голоси стейкхолдерів (зокрема, з аграрного сектору), які відчувають загрозу власним інтересам через майбутній вступ України – і з кон’юнктурних міркувань ці голоси нерідко політизуються. Зважаючи на це, необхідно зберегти суспільну підтримку та розвивати тривалі партнерства з країнами-членами ЄС – зокрема, аби убезпечити шлях України до ЄС від блокування з політичних мотивів (як це відбувалось з деякими іншими країнами-кандидатами у ЄС).
Мільйони українців виїхали до країн ЄС, рятуючись від війни. Це величезний виклик для України, але також і додатковий ресурс для мобілізації міжнародної підтримки – аби допомогти їй перемогти, відновитися, модернізуватися і вступити до ЄС. Тому тут також існує потреба системної співпраці, мережування та координації з організаціями та неформальними групами «старої» і «нової» діаспор, а також іноземних активістів-симпатиків, які бажають підтримувати зв’язки та допомагати Україні.
Мета конкурсу: посилити роль, спроможність, залучення та практичний внесок громадянського суспільства у інтеграцію України з ЄС, підготовку до переговорів про вступ України у ЄС, діалог та співпрацю з країнами-членами ЄС.
Учасники конкурсу: громадські організації, аналітичні центри, спілки, асоціації, товариства та інші об’єднання, зареєстровані відповідно до українського законодавства як неприбуткові або благодійні організації.
Просимо взяти до уваги!
Термін реалізації проєкту – до 10 місяців. Орієнтовний термін початку реалізації проєктів – 1 лютого 2024 р.
Загальний бюджет конкурсу – 20 000 000 гривень.
Оптимальний розмір гранту – 800 000 - 1 000 000 гривень.
Максимальний розмір гранту – 1 150 000 гривень.
Останній термін подання проєктних пропозицій – 16 листопада 2023 року (15:00 за київським часом).
Оголошення результатів – до 16 грудня 2023 року.
Проєктні пропозиції (аплікаційну форму з додатками) слід зареєструвати на сайті МФВ, скориставшись сервісом «Електронний конкурс». Усі документи до проєктної пропозиції мають бути додані у форматі .doc, .docs, .xls, .xlsx або .pdf. Максимальний розмір кожного із додатків не може перевищувати 8 Mb.
Проєктні пропозиції, які будуть зареєстровані на сайті МФВ після 15:00 16 листопада 2023 року за київським часом, не розглядатимуться.
Проєктні пропозиції, подані в інший спосіб, окрім названого вище, не розглядатимуться.
Прийнятними вважаються витрати бюджету проєкту, які:
Неприйнятними є витрати бюджету проєкту, пов’язані з:
Отримувач гранту відповідає за моніторинг стану впровадження проєкту та оцінювання його результатів, дотримання комунікаційної політики та брендування проектів ЄС. Отримувач гранту подаватиме звіти у форматі, визначеному МФВ.
Одна і та сама організація не може претендувати на підтримку у загальному обсязі більше ніж 60 000 євро протягом реалізації проєкту «Європейське Відродження України: ініціатива громадянського суспільства для стійкості та відновлення» (2023-2024 роки).
Фонд не надає грантів політичним партіям, релігійним громадам, приватним (фізичним) особам, а також суб’єктам господарювання, які мають на меті отримання прибутку.
Подані на конкурс матеріали не повертаються і не рецензуються.
Про результати конкурсу всіх його учасників буде повідомлено електронним листом.
Остаточне рішення щодо проєктної пропозиції перегляду не підлягає.
Причини відмови в підтримці проєктної пропозицій не повідомляються.
Зверніть увагу: консультації щодо умов конкурсу та вимог МФВ для оформлення та подання проєктних пропозицій надаються лише в електронному режимі.. У разі виникнення додаткових запитань, будь ласка, звертайтеся до 14 листопада 2023 р. на електронні адреси [email protected] та [email protected].
Дмитро Шульга, директор програми “Європа і світ” МФ “Відродження”, [email protected]
Ольга Квашук, менеджерка програми “Європа і світ” МФ “Відродження”, [email protected]
Коментарі