ФОНД «ПАРТНЕРСТВО ЗА СИЛЬНУ УКРАЇНУ», Оголошення про конкурс № PFRU-CFP017-01
Дата оголошення: 2 лютого 2023 р.
Кінцевий термін подання: 16 лютого 2023 р.
Шановний Заявник:
Фонд «Партнерство за сильну Україну (ФПСУ)», що реалізується Компанією Кімонікс Інтернешнл, оголошує конкурс на проектні пропозиції для реалізації заходів, спрямованих на посилення залученості спільноти і безпеки в окремих регіонах України, які постраждали від війни, що триває на території України.
Гранти надаватимуться українським неурядовим організаціям (НУО) та громадським організаціям (ГО). Даний документ містить опис процедури збору та оцінки пропозицій від НУО/ГО.
Гранти присуджуватимуться і впроваджуватимуться відповідно до положень Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності та розвитку Великобританії (МЗСССН), що регулюють надання грантів за контрактами, і внутрішню політику управління грантами ФПСУ.
Проект проведе попередню консультацію з подання заявок 9 лютого 2023 року о 12:00. Консультація проводитиметься на платформі Microsoft Teams за посиланням нижче:
Microsoft Teams meeting
Click here to join the meeting
Meeting ID: 244 086 518 758
Passcode: mhmUh4
Download Teams | Join on the web
Ця консультація дозволить зацікавленим заявникам, що відповідають критеріям відбору, задати питання стосовно конкурсу, отримати рекомендації стосовно укладання проектної пропозиції і інформацію про повний процес подачі грантової заявки.
Співробітники ФПСУ та Кімонікс не мають право вимагати, а заявникам заборонено пропонувати будь-які грошові винагороди, гонорари, комісію, кредит, подарунки, чайові, цінності або компенсацію в обмін на сприятливе ставлення в процесі проведення конкурсу. Про будь-який неналежний запит співробітника Проекту слід повідомляти керівнику проектної групи ФПСУ або за адресою [email protected].
Цей документ має наступні додатки:
Додаток 1 - Оголошення про конкурс
Додаток А - Форма грантової пропозиції
Додаток В - Детальна форма бюджету
Додаток С- Форма відбору партнерів Фонду
IA. МЕТА
Кімонікс Інтернешнл в межах проекту Фонд «Партнерство за сильну Україну» (далі - «ФПСУ») оголошує конкурс.
ФПСУ виділяє гранти організаціям, які мають досвід у галузі психосоціальної підтримки, для пілотного впровадження підходу до стабілізації психічного здоров’я та психосоціальної підтримки (далі - «ПЗПСП») на регіональному та місцевому рівнях у нещодавно звільнених районах та прифронтових регіонах України. У результаті конкурсу ФПСУ планує надати 23 358 000 гривень у вигляді грантів на підтримку низки 4-місячнх пілотних проектів в області ПЗПСП.
Цей відбір проводиться у формі відкритого конкурсу з метою надання всім зацікавленим сторонам рівних можливостей для подання заявок на отримання фінансування. Конкурс не зобов’язує ФПСУ або Кімонікс надавати грант чи покривати витрати, пов’язані з підготовкою та/або подачею заявок, закупівлями або укладанням контрактів на послуги або товари. Крім того, ФПСУ залишає за собою право відхилити будь-яку із поданих заявок або всі заявки, провести перемовини з будь-яким заявником з метою внесення змін до заявки або до бюджету, або надати грант без подальших перемовин із заявником.
IB. ПЕРЕДУМОВИ
Фонд “Партнерство за сильну Україну” (ФПСУ) - це багаторічна програма за участю декількох донорів, яка надає підтримку у зміцненні стійкості українського уряду до російської агресії проти України та надає суттєву підтримку українським державним інституціям, громадянському суспільству та засобам масової інформації. Програма впроваджується управляючою компанією - Кімонікс Інтернешнл - і адмініструється Міністерством закордонних справ і у справах Співдружності та розвитку Великобританії за додаткового урядового фінансування з боку інших держав, включаючи США, Канаду, Швецію, Швейцарію та Фінляндію.
Загальними цілями ФПСУ є:
Український уряд є основним партнером ФПСУ, як на центральному, так і на місцевому рівнях політичного керівництва та адміністративного керівництва відповідних центральних, регіональних та місцевих урядових установ. Хоча Уряд і є основним партнером ФПСУ, ФПСУ не переказуватиме кошти урядові безпосередньо; натомість ФПСУ фінансуватиме проекти від імені Уряду. Окрім того, ФПСУ взаємодіє з іншими основними партнерами, до числа яких входять громади, суб’єкти громадянського суспільства, НУО та приватний сектор. Продовжуючи діяльність з посилення стійкості, ФПСУ взаємодіятиме безпосередньо з одержувачами грантів, постачальниками, що надають товари і послуги на підтримку проектів, і найважливішими партнерами-виконавцями і зацікавленими сторонами в проектах.
IC. ОПИС ПРОГРАМИ
Як програма стабілізації, діяльність ФПСУ спрямована на підтримку пріоритетів, встановлених народом і Урядом України. Наша програма заснована на фактичних даних і спрямована на надання негайної підтримки стійкості України в прифронтових районах війни, в той самий час рішуче і постійно розглядаючи наслідки своїх втручань для обраного майбутнього України, її соціального та економічного відновлення і повернення до повної демократії і миру.
Контекст: Оцінки та програми, що ФПСУ виконував після повномасштабного російського вторгнення рік тому, висвітлили травмуючий вплив війни на українців, а досвід інших конфліктів визначають необхідність невідкладного надання психосоціальної підтримки. Однак при наданні допомоги без належної обережності існують ризики; наприклад, перервана підтримка може принести більше шкоди, ніж користі. Крім того, психосоціальне благополуччя охоплює багато секторів політики (такі як охорона здоров’я та освіта, інформування та засоби масової інформації, програми націлені на спеціалізовані групи, такі як військові, служби екстреного реагування та ВПО, а також численні потерпілі від цієї війни). Проблема конкуруючих пріоритетів і збільшення робочого навантаження в країні, що перебуває у стані війни, в поєднанні з широко поширеною стигматизацією, пов’язаною з психічним здоров’ям, свідчить про те, що навіть без передбачуваних 50 % населення, які потребуватимуть психосоціальної підтримки[1], ефективна підтримка української держави для свого народу є титанічним завданням. Однак більшість потреб психосоціальної підтримки (за оцінками, 18 мільйонів з приблизно 23 мільйонів українців, які потребують допомоги [2]) є «незначними» (3 нижніх транші піраміди потреб ПЗПСП[3]) і, якщо їх своєчасно задовольнити, не вимагатимуть спеціалізованої або медикаментозної допомоги.
Національна відповідь: Міністерство охорони здоров’я координує міжвідомчу ініціативу, ініційовану офісом першої леді і включає всі українські міністерства, які беруть участь у наданні послуг, з метою поліпшення розуміння потреб ПЗПСП в Україні та реагування на них. Ініціатива розробила дорожню карту для реформи ПЗПСП та аудиту можливостей за підтримки НУО «Безбар’єрність». На регіональному та місцевому рівнях можливості надання ПЗПСП є неоднорідними та стикаються з багатьма конкуруючими пріоритетами та проблемами ресурсів, які часто залежать від присутності експертів ПЗПСП або лідерів, зацікавлених у цьому секторі. Ще більше занепокоєння викликає ситуація щодо надання ПСП в сільській місцевості.
Відповідь на допомогу в цьому секторі є значною; у цій галузі працює понад 200 організацій[4]; деякі програми працюють протягом багатьох років і мають довгострокове бачення, але більшість, як ми припускаємо, надаватимуть гуманітарні послуги ПЗПСП. В результаті деякі, ймовірно, дуже вразливі групи, такі як солдати, ветерани, особи, що проживають на ТОТ, співробітники служб екстреного реагування, державні службовці та добровольці, не обов’язково будуть об’єктом гуманітарного реагування ООН (з акцентом на захист населення і переміщених осіб), а прифронтові райони, наскільки ми розуміємо, не є пріоритетом для довгострокових програм розвитку.
Поточним рішенням ФПСУ, згідно з його політикою «не нашкодь», є підтримка ряду одночасних пілотних проектів з ПЗПСП тривалістю 4 місяці для формування подальшої програми в цьому секторі. Пілотні проекти мають надати подальшу деталізацію (вивчення) місцевих потреб ПЗПСП та можливостей реагування, і, принаймні частково, мають мати потенціал для масштабування, за результатами виконання.
Пілотна концепція ФПСУ ПЗПСП
Кінцеві результати: Пілотні проекти мають на меті 1) забезпечити розбудову потенціалу в неспеціалізованій психосоціальній підтримці (ПСП) для місцевих та/або регіональних інституцій (державні або комунальні) що надають публічні послуги, щоб допомогти громадам[5] оговтатися від психологічних наслідків війни, з акцентом на групи та географічні райони, які є особливо вразливими, та 2) надати данні що сприятимуть формуванню майбутніх програми ФПСУ щодо надання ПСП у прифронтових районах.
Мета: Пілотні проекти будуть зосереджені на:
Тривалість: Пілотні проекти триватимуть чотири місяці.
Підхід: ФПСУ оголошує єдиний конкурс пропозицій, надаючи заявникам можливість подати заявку на виконання модуля А (один або кілька аспектів) та/або модуля Б.
Модуль А: Проведення неспеціалізованого навчання ПСП та підтримка державних або комунальних постачальників послуг ПЗПСП на місцевому та/або регіональному рівнях для подальшого надання ПСП на рівні громади.
Заявникам пропонується вибрати географічні райони, рівні залучення, секторальні точки входу та цільові групи з таблиці 1 нижче, які будуть розглянуті в їх заявці. Верхніх або нижніх обмежень щодо кількості областей, на які може претендувати будь-який заявник, немає[6]. місцеві
Таблиця 1: Пріоритетні області для модуля А
Цільові групи → |
A. Всі потерпілі від війни |
B. Вразливі групи | |||
B.1 Посадові особи, що знаходяться на фронті |
B.2 Волонтери |
B.3 Ветерани |
|||
Географія |
|
||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Рівень залучення |
1. Громада |
||||
2. Регіональна місцевість |
|||||
3. Послуги онлайн або телефоном (лише для окупованих територій) |
|||||
Секторальна точка входу |
|
||||
|
|||||
|
|||||
|
Підсумкова документація: Щоб надати заявникам простір для творчості і використовувати їх досвід і знання місцевих потреб, ми поділяємо очікувані результати на «обов’язкові» і «орієнтовні». Орієнтовні результати дозволять ФПСУ краще зрозуміти ефективність ПСП, яка надається на принципах “рівний рівному”, та як ці послуги допомагають зміцнювати спроможність місцевих / регіональних (комунальної або державної форми власності) інституцій що надають ПСП. Заявники можуть вибрати один або кілька прикладів підсумкової документації, але ФПСУ також вітає пропозиції щодо альтернативних способів досягнення цієї мети.
Таблиця 2. Результати для модуля А
Обов’язкові результати |
Орієнтовні результати |
|
Нарощування потенціалу «без відриву від виробництва» обраного місцевого/регіонального державного або комунального постачальника ПСП для надання неспеціалізованої ПСП («навчання на практиці»). Ми припускаємо, що залежно від спроможності виконавців пілоту воно може включати:
|
|
Цикл сесій ПСП в форматі “рівний-рівному” в громадах (під керівництвом неспеціалізованого персоналу ПСП на базі громади за підтримки спеціалізованого персоналу). |
Наставництво та підтримка для обох сторін. |
|
За необхідності, виділення невеликого фонду для придбання базового обладнання для підтримки надання послуг ПЗПСП |
Заявники мають враховувати пересічні цільові групи та географічні регіони, зазначені в Таблиці 1 вище, щоб вибрати запропоновані сфери надання послуг та бенефіціарів.
ФПСУ розраховує використовувати результати виконання пілотних проектів (кількість не вказана і буде залежати від конкурсів) для подальшого формування програм з ПСП ФПСУ і вітає спроби в рамках модуля А розглянути можливість масштабування.
Модуль Б. Аналіз інформаційного простору, пов’язаного з ПЗПСП в ключових прифронтових областях, і сприйняття користувачами висвітлення тем пов’язаних з ПЗПСП в засобах масової інформації та урядових кампаніях в географічних районах, визначених в модулі А
Модуль Б буде повністю підтриманий одним партнером.
Очікувані результати:
ID. РЕГУЛЮЮЧІ ПОЛОЖЕННЯ
Гранти присуджуватимуться і впроваджуватимуться відповідно до положень Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності та розвитку Великобританії (МЗСССН), що регулюють надання грантів за контрактами, і внутрішню політику управління грантами ФПСУ.
ФПСУ в межах цього конкурсу пілотних проєктів планує розподілити фонд у 23 358 000 гривень між щонайменше 10 організаціями, які мають втілити свої проєкти за період у 4 місяці. Після розгляду отриманих заявок конкурсна комісія може рекомендувати заявникам переглянути бюджет в сторону його оптимізації чи розширення переліку активностей. Присудження грантів для пілотних проектів, що охоплюють частину повного обсягу, буде змінюватися залежно від обсягу та масштабу, запропонованих заявниками в межах матриці варіантів, представленої в Таблиці 1 для модуля А, зазначеної вище, та для модуля B.
Термін надання будь-якого гранту в межах цього конкурсу складатиме не більше 4 місяців. Впровадження грантів має розпочатися майже одразу після їх присудження, але не пізніше 15 березня 2023 року.
IIIA. ПРИЙНЯТНІ ОТРИМУВАЧІ
Організації, які подають проектні пропозиції для участі в цьому конкурсі, повинні відповідати наступним вимогам:
Грантова заявка повинна супроводжуватися резюме персоналу, який задіяний у проекті. Критерії оцінки, перераховані нижче, не слід вважати вичерпними, але пропозиції повинні забезпечувати включення в них технічного персоналу з наступними кваліфікаціями:
ФПСУ визначить, чи має НУО / ОГО право на отримання фінансування від ФПСУ, ґрунтуючись на результатах Форми відбору партнерів Фонду (Додаток В).
Кандидати повинні продемонструвати розумне управління у формі фінансової, адміністративної та технічної політики та процедур і представити систему внутрішнього контролю, яка забезпечує збереження активів; захищає від шахрайства, марнотратства і зловживань; і підтримує досягнення цілей програми. ФПСУ оцінить цю спроможність перед наданням гранту.
Пропозиції від організацій, які не відповідають вищевказаним вимогам, не розглядатимуться. Заявки від приватних осіб, комерційних організацій, державних установ та об’єднань, органів місцевого самоврядування, профспілок, політичних партій і релігійних організацій не розглядатимуться.
Наступні організації або програми НЕ МОЖУТЬ подавати заявки на отримання грантів:
IVA. ІНСТРУКЦІЇ ДЛЯ ЗАЯВНИКІВ
Процес подання заявки є двоетапним. Заявник представить форму грантової пропозиції з докладним бюджетом (представлені в Додатку А та В). Заявники мають подати свою технічну заявку і бюджет окремо, в наданих форматах, і слідувати інструкціям і рекомендаціям, наведеним у додатку. Технічна пропозиція буде оцінена відповідно до Критеріїв оцінки достоїнств, перелічених у розділі V нижче. ФПСУ може зв’язатися з грантоотримувачамии на цьому етапі, щоб обговорити можливі адаптації до їхніх заявок для досягнення комплексного ефекту, очікуваного від пілотних проектів. На цьому етапі також буде проведена попередня перевірка присудження гранту.
Заявники, чиї пропозиції не будуть відібрані для другого етапу, будуть повідомлені про це в письмовій формі.
IVB. НЕПРИПУСТИМІ ВИТРАТИ
Всі витрати в межах гранту мають демонструвати оптимальне співвідношення ціни та якості, бути допустимими і обґрунтованими.
Грантові кошти ФПСУ не можуть використовуватися для таких цілей:
Як правило, витрати, не включені до затвердженого бюджету, можуть бути дозволені лише у випадку письмового схвалення Кімонікс.
Будь ласка, зверніть увагу на те, що грантові кошти не можуть використовуватися для надання гуманітарної допомоги бенефіціарам проекту. ФПСУ не впроваджує проекти з надання гуманітарної допомоги.
IVC. ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПОДАННЯ ЗАЯВКИ
Грантова пропозиція повинна бути представлена українською або англійською мовою (формат Word, шрифт Times New Roman, розмір шрифту 11, одинарний інтервал, об’ємом до 7 (семи) сторінок) з використанням шаблону в Додатку A, B, C, в електронному форматі за вказаною нижче адресою з посиланням на Оголошення №: PFRU-CFP017-01. ФПСУ прийматиме концептуальні ноти до 23: 59 за київським часом до 16 лютого 2023 року. Заявки, надані із запізненням і невідповідні заявки, не розглядатимуться.
Форма резюме проекту онлайн має бути надіслано за посиланням, наданим через Google - Форми.
Фонд «Партнерство за сильну Україну»
Заявники повинні надати ФПСУ наступну інформацію:
Пакет документів необхідно надати одним листом в архіві ( *.rar), розміром не більше 15 МБ.
Будь ласка, направляйте всі питання, що стосуються цього запиту, на розгляд [email protected] (Тема: Питання PFRU-CFP017-01). Відповіді на питання надаватимуться на постійній основі в письмовому вигляді. Будь ласка, зверніть увагу, що за 48 годин до кінцевого терміну подання заявок за цим оголошенням питання не прийматимуться.
Оцінка грантових пропозицій складається з декількох етапів:
Перевірка критеріїв відповідності:
Отримані заявки перевірятимуться на відповідність критеріям, і ті, які відповідають вимогам, будуть представлені на розгляд Відбіркової комісії.
Критерії прийнятності |
Так чи ні (так/ні) |
Критерії відповідності |
|
Заявка була подана у встановлений термін |
|
Всю необхідну інформацію / відповіді на питання було надано |
|
Всі підтверджуючі документи були включені в заявку |
Всі заявки на отримання гранту, які пройшли перевірку на відповідність критеріям, розглядатимуться внутрішнім Відбірковим комітетом, що складається із співробітників з технічного впровадження діяльності ФПСУ. Заявки на отримання гранту оцінюватимуться відповідно до наведених нижче критеріїв:
Етап 1: Розгляд проектної пропозиції
Критерії прийнятності |
Так чи ні (так/ні) |
Критерії прийнятності |
|
Статус організації (уповноваженої здійснювати діяльність в Україні), включаючи підтверджуючі реєстраційні документи |
|
Право організації на отримання коштів |
|
Критерії технічної придатності |
|
Відповідність тематиці та пріоритетам конкурсу (подана заявка повністю відповідає тематиці та пріоритетам — 25 балів; заявка частково відповідає тематиці та пріоритетам — 15 балів; заявка не відповідає тематиці та пріоритетам конкурсу — 0 балів). Додавання доказів дотримання ключових принципів стабілізації (розуміння контексту та ролі чи програмування в ньому, робота на підтримку пріоритетів уряду та зміцнення потенціалу держави, ефективний внесок у загальний ефект усіх програм, що фінансуються донорами) та комплексні цілі ФПСУ щодо зміцнення згуртованості та взаємодії громадян та довіра громадян до держави стійкими способами. |
До 25 балів |
Тематична спрямованість, реалістичність та ефективність запланованих заходів проекту (заплановані заходи проекту є 1) конкретними — 5 балів, 2) здійсненними — 10 балів і 3) ефективними — 10 балів, заходи не відповідають вищевказаним умовам — 0 балів) |
До 25 балів |
Здатність організації-заявника успішно реалізувати проект з наданими ресурсами і своєчасно (організація-заявник володіє необхідним досвідом і ресурсами для успішної реалізації — 25 балів; організація - заявник частково володіє необхідним досвідом і ресурсами для успішної реалізації — 15 балів; організація - заявник не має необхідного досвіду і ресурсів для успішного впровадження — 0 балів) |
До 25 балів |
Рівень компетентності (освіта, досвід роботи) персоналу проекту (залучений персонал має відповідний рівень компетентності - 10 балів, не має необхідного рівня компетентності - 0 балів) |
До 10 балів |
Критерії розгляду фінансової пропозиції |
|
Відповідність запланованих витрат і необхідних ресурсів очікуваним результатам (фінансова пропозиція є обґрунтованою, з дотриманням підходу “найвища якість за найнижчою ціною” - 15 балів; фінансова пропозиція вимагає перегляду та / або скорочення витрат - 10 балів; фінансова пропозиція не є обґрунтованою — 0 балів) |
До 15 балів
|
Коментар |
Рекомендую до наступного етапу (так / ні) |
|
|
Заявки, які відповідають критеріям відповідності та прийнятності та набрали понад 70 балів за технічними критеріями, будуть запрошені на другий етап оцінки та повинні будуть пройти процедури належної перевірки ФПСУ.
Етап 2: Результати перевірки (due diligence)
Критерії прийнятності |
Так чи ні (так/ні) |
Критерії прийнятності |
|
Організація має такі основні політики / керівництва / процедури:
|
|
Коментар |
Рекомендую до фінансування (так / ні) |
Всі гранти будуть узгоджуватися, нараховуватися і надаватися в українській гривні (UAH). Всі витрати, що фінансуються за рахунок гранту, повинні бути допустимими, розподіленими і обґрунтованими. Заявки на отримання гранту повинні супроводжуватися деталізованим і реалістичним бюджетом, як описано в Розділі IV.
Опублікування цього оголошення і допомога в заповненні форми-заявки на отримання гранту ще не є присудженням гранту або зобов’язанням з боку ФПСУ до його присудження. Окрім того, ФПСУ не оплачує витрати, понесені при підготовці та подачі заявки. ФПСУ залишає за собою право прийняти або відхилити будь-яку або всі отримані заявки, а також звернутися до заявників за додатковими роз’ясненнями.
Заявники отримають письмове сповіщення про рішення ФПСУ стосовно їхньої заявки. Причини відхилення заявки або її підтримки повідомлятися не будуть.
Моніторинг та оцінка
Грантоотримувач несе відповідальність за моніторинг реалізації проекту та оцінку його результатів. ФПСУ і його донори стежитимуть за реалізацією грантового проекту за допомогою звітів грантоотримувача, зустрічей із співробітниками проекту, їхніми партнерами і бенефіціарами, контрольних візитів та участі в діяльності проекту.
Звітність
Грантоотримувач надаватиме звіти у форматі, зазначеному ФПСУ:
Діяльність в межах Угоди про надання гранту повинна здійснюватися відповідно до норм, правил, політики і процедур ФПСУ.
Тип гранту буде визначений в ході перемовин. Типи грантів, які можуть бути запропоновані, описані нижче:
Тип гранту |
Основні характеристики |
Грант з фіксованою сумою /За визначеними етапами |
|
Відшкодовуються витрати / Час і матеріали |
|
Грант в натуральній формі |
|
Гібридний грант (етапи/в натуральній формі) |
|
ПЕРЕЛІК ДОДАТКІВ:
Додаток 1 - Оголошення про конкурс
Додаток А - Форма грантової пропозиції
Додаток В - Детальна форма бюджету
Додаток С - Форма відбору партнерів Фонду
[1] «40-50 % населення України потребуватимуть психосоціальної підтримки різної інтенсивності», презентація Civitta в рамках ініціативи першої леді України Олени Зеленської щодо створення Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, понеділок, 16 січня 2022 року.
[2] Цитата.
[3] Керівництво МПК з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації, стор.13
[4] MHPSS Referrals map Ukraine 2022 | HumanitarianResponse
[5] Це може бути географічна громада або тематична (наприклад, співробітники служб екстреного реагування або ветерани).
[6] Пілотні проекти в рамках модуля А, швидше за все (але не обов’язково) будуть реалізовані декількома партнерами, що займаються різними аспектами, зазначеними в Таблиці 1, наприклад, один з пілотів може запропонувати роботу з громадою А в Запоріжжі з акцентом на ветеранів, інший пілот може бути націлений на роботу з департаментом охорони здоров’я Миколаївської області з акцентом на роботу з ПСП в сільських громадах, ще один пілот може фокусуватися на підтримці ПСП для працівників ДСНС в області тощо.
[7] Відносно осіб, що проживають на ТОТ, ми очікуємо пропозиції що включають надання ПСП особам, які опинилися в окупації, онлайн, а також навчання сімей/друзів людей, які перебувають на ТОТ, щоб допомогти їм в наданні ПСП телефоном своїм родичам/друзям, які опинилися в пастці.
[8] Фокусом оцінки може бути різна підтримка, наприклад: ПЗПСП може бути частиною медичних або соціальних послуг або місцева інформаційна робота різних відповідних Міністерств, наприклад, Міністерства у справах ветеранів
Коментарі