10 грудня 2010 року Український Форум Благодійників проводить тематичну зустріч у форматі «відверта розмова», присвячену дискусійним питанням розвитку релігійної добродійності і соціального служіння, міжконфесійного і міжсекторного партнерства церков в Україні.
Напередодні цього заходу Донецький міський благодійний фонд «Доброта» підвів підсумки свого 12-річного досвіду співпраці з 34 релігійними конфесіями, діючими в Донецькому регіоні. Взаємодія будувалася на принципах соціального партнерства і здійснювалася у достатньо різних форматах: від систематичного інформаційного обміну до реалізації спільних благодійних проектів. При цьому і фонд, і церкви, включаючи благодійні організації, опікувані ними, виступали як ініціаторами, так і активними учасниками круглих столів, конференцій, що популяризують філантропію, здійснювали численні акції по прийому і передачі благодійної допомоги у вигляді фінансів, товарів, безоплатних робіт і послуг, а також волонтера. Зрозуміло, разом з успішними практиками соціального партнерства мали місце і помилки, і невдачі, і розчарування, причина яких криється в загальному неуцтві, недовір’ї і неумілості (бідність поведінки).
Початок ефективної взаємодії ДМБФ «Доброта» з церквами поклав щирий інтерес до особливостей теорії і практики релігійної благодійності, взагалі, і окремих конфесій, зокрема. Відбулися настирливі (і не завжди успішні) спроби встановити стійкий і довірливий інформаційний обмін з більш ніж 70 релігійними конфесіями, діючими в Донецькому регіоні. На перших порах в цьому брали участь і профільні управління (неодноразово перейменовувалися) облдержадміністрації, а також кафедра релігіведення Донецького інституту штучного інтелекту. За правило був узятий принцип не «бачити в один одному здобич». Це зажадало від персоналу фонду глибоких знань і адекватного розуміння концепції церковного соціального служіння, використовуваних ними стратегій і методів/прийомів залучення і використовування пожертвувань. В результаті був здобутий досвід різнопродуктивного соціального партнерства як з традиційними авраамічеськими церквами (християнство, іслам і іудаїзм), так і з відносно новими для нашого регіону релігійними конфесіями (буддизм, крішнаїзм та ін.).
Самокритично визнаємо, що і керівництво, і співробітники, і волонтери фонду далеко не завжди виявлялися адекватними завданню. Серед позитивних прикладів варто згадати про багаторічну співпрацю по функціонуванню пунктів безкоштовної роздачі гарячої їжі (http://www.dobrota.donetsk.ua/projects/fight.php). У цьому проекті ДМБФ «Доброта» протягом декількох років співробітничав з волонтерами місцевих протестантських церков: адвентистами і баптистами.
ДМБФ «Доброта» для реалізації своїх благодійних проектів неодноразово одержував гуманітарну допомогу по лінії співпраці з місцевою Римсько-Католицькою Церквою, Церквою «Слово життя», Християнської місією «Дорога до серця», Церквою Християн Віри Євангельської, Церквою «Філадельфія», Храму Покрова, Церквою Христа Спасителя, Церквою Іісуса Христа Святих останніх днів.
Впродовж ряду років в різних форматах здійснювалося соціальне партнерство з Церквою Христовою (м. Донецьк): отримання і розподіл гуманітарної допомоги, консалтинг з питань теорії і практики благодійності, взаємокорисний обмін професійними послугами бухгалтерів, перекладачів і ін. волонтерів-фахівців.
Вельми продуктивно у нашого фонду складалося соціальне партнерство із зарубіжними церквами: Католицька Община м. Бохума, Місіонерський Комітет Центрально-Християнської Церкви м. Уоррен і Комітет допомоги неімущим/потребуючим Єпископальної Церкви м. Чарджін Фоллс, (штат Огайо, США), – була одержана гуманітарна допомога фінансами і товарами на сотні тисяч гривень для соціально уразливих груп населення Донецького регіону.
Разом з тим, ДМБФ «Доброта» систематично надавав матеріальні благодійні допомоги донецьким церквам і опікуваним ними благодійним організаціям. У їх числі: Християнська організація «Армія Спасіння» і «Промінь надії», обласне об’єднання церков Євангельських Християн Баптистів і Духовний центр співпраці общин Церкви Христової «Благовіст», релігійна організація «Блага звістка» і Церква Божа «Миротворець», Церква Христова «Сансет» і «Нове покоління», Християнська місія «Служба спасіння» і Свято-Петро-Павлівський прихід УПЦ (Київський Патріархат), Протестантська церква «РЕМ» і МБФ «Потенціал», Донецький благодійний фонд «Хесед» і Слов’янський благодійний фонд «Паруса надії».
Взагалі, досить типовим був взаємообмін матеріальною благодійною допомогою. Наприклад, на соціальні програми ДМБФ «Доброта» одержував пожертвування від парафіян Греко-Католицької Церкви, але і фонд регулярно надавав благодійну допомогу місцевому відділенню благодійного фонду «Карітас Україна». Така стилістика взаємостосунків встановилася у нас і з Благодійним фондом «Їжа життя», опікуваного Суспільством Свідомості Крішни м. Алчевська.
Особливо слід зазначити виключно позитивне враження від партнерства з релігійними волонтерськими групами соціального служіння в благодійних проектах, в яких благополучателямі були маргінальні групи (укладені і вийшли з місць позбавлення волі, наркомани, особи, що займаються секс-бізнесом і т.п.). Серед світських організацій нам, як правило, не вдавалося знайти на цьому терені скільки-небудь надійних партнерів.
ДМБФ «Доброта» на правах/підставах лідера вітчизняної благодійності надавав і надає систематичну допомогу в інституційному розвитку соціального служіння релігійних конфесій. Співробітники фонду провели десятки презентацій, семінарів, тренінгів, стажувань і очно-заочних консультацій із: соціального маркетингу і фандрейзингу, соціального підприємництва і менеджменту, соціальним інноваціям і модернізації філантропічної діяльності. Найстійкіші і регулярніші взаємостосунки в цьому плані склалися з благодійними організаціями харизматів, кришнаїтів і іудеїв, причому, не тільки в Україні, але і за кордоном.
Варто згадати про досить регулярні публічні дискусії, в яких фонд «Доброта» мав нагоду обмінюватися думками з місцевими церковними ієрархами з актуальних питань розвитку філантропії і соціального служіння.
Неодноразово представники фонду і різних конфесій зустрічалися як заєдинщики в заходах щодо популяризації благодійності (ярмарок соціальних проектів/ініціатив, фестиваль соціальної реклами, благодійні виставки, концерти, аукціони/лотереї та багато ін.). Благодійні організації, опікувані церквами, ставали лауреатами проводиться ДМБФ «Доброта» в м. Донецьку щорічного конкурсу «Благодійник року» (http://www.dobrota.donetsk.ua/projects/arhiv.php#12 ).
Діяльність ДМБФ «Доброта» не була обійдена увагою і високою оцінкою церков. За час вищеописаної міжсекторної взаємодії ми одержали офіційне благословення від 14 конфесій. Директор фонду Я.Ф.Рогалін – був нагороджений орденом «Святого Дмитра Солунського» за значний внесок у розвиток України, заслуги перед українським народом, Українською Православною Церквою і благодійну діяльність (http://www.dobrota.donetsk.ua/news/2002/23_06_2002.php) .
Враховуючи особливість тематики цього реліза-звіту доречно завершити його якоюсь подібністю покаяння. Отже, не дивлячись на доведену справою принципову можливість так би мовити «тут і зараз» здійснювати ефективне міжсекторне соціальне партнерство світського благодійного фонду і релігійних конфесій, слід визнати справу цю за многотрудну, і шлях цей зовсім не усланий квітами успіху. Якщо на цьому шляху і попадаються квіти, то завжди це троянди із шипами, в тому значенні, що і світським, і релігійним організаціям, наприклад, в своїй діяльності слід обмежувати самих себе від надмірної секулярності і прозелітізма. Вас бентежить незрозумілість приведених термінів? Нас теж, але на цьому терені нам всім доведеться ще багато що узнати, зрозуміти, прийняти і змінювати заради досягнення суспільного благополуччя. Починати/продовжувати можна вже прямо зараз, і для цього якраз є добрим формат «відвертої розмови».
Коментарі